Social representations of traditional mexican medicine in University nursing students

Authors

  • Jesús Roberto Garay Núñez Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.16.05.2020.04.jg

Keywords:

collective imaginary, cultural care, alternative medicine

Abstract

The new generations of nursing graduates in Mexico. They must acquire competencies for the care and maintenance of human health integrating the best scientific evidence from both the biomedical model and the biopsy chosocial model. Material and Method: The technique of natural semantic networks was used to determine the social representations, its central nucleus and its peripheral system. The value of natural semantic networks resides in that the obtained taxonomies are generated directly from the subject's semantic memory, and the order given is according to their scale of values and perceptions. Results: It was determined that the figurative nucleus of ́ ́Traditional Mexican Medicine ́ ́ falls on the concepts of ́ ́Sábila ́ ́ and ́ ́M anzanilla ́ ́ while social representations of traditional Mexican medicine vs. diseases. It was determined that the figurative nucleus falls on the concepts of ́ ́Diabetes ́ ́, ́ ́Cancer ́ ́, ́ ́Resp iratory infections ́ ́ and ́ ́weight loss ́ ́. Conclusion: Nursing professionals in Mexico and the world must acquire comp etencies for comp rehensive human health care during their university training from a broader and more comprehensive perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones; Ediciones Coyoacán. Colección filosofía y cultura contemporánea. México Df.

Abric, J. C. (2003). Psychologie de la communicatión; Armand Colin/VUEF; Collection Cursus; Paris, France.

Aparicio Mena, A. J. (2007). La antropología aplicada, la medicina tradicional y los sistemas de cuidado natural de la salud. Una ayuda intercultural para los padecimientos crónicos. Gazeta de Antropología, 23, artículo 14. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10481/6988

Arruba, A. (2020). Imaginario social, imagen y representación social. Revista Cultura y Representaciones Sociales. Año 15, Núm. 29. Recuperado de http://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/817/pdf

Baeta, F. (2015). Cultura y modelo biomédico: reflexiones en el proceso de salud enfermedad. Revista: Comunidad y Salud, vol.13, n.2, pp. 81-84. ISSN 1690-3293. Recuperado de: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1690-32932015000200011

Bardín, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid. Akal. Recuperado de: https://es.slideshare.net/silenatapia/laurence-bardinanalisisdecontenido

Bonill, C. & Celdrán, M. (2012). El cuidado y la cultura: Génesis, lazos y referentes teóricos en enfermería. Index de Enfermería, 21(3), 160-164. Recuperado de: https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962012000200011

Casasa, P. (2013). Definición de cuidado. Una perspectiva cultural del cuidado. Grupo de ciencias sociales y enfermería. Definición operativa. ENEO-UNAM. Cd de México.

Creswell, J. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative Research (2a. ed.). Upper Saddle River: Pearson Education Inc.

Figueroa, G., González, E. & Solís, V. (1981). Una aproximación al problema del significado: las redes semántica. Revista Latinoamericana de Psicología, 13 (3), 447-458. Recuperado de: http://catalogosuba.sisbi.uba.ar/vufind/Record/201603170442033945/Details

Guevara Martínez, I. T. (2005). Introducción a la teoría de las representaciones sociales. Editorial: Universidad Autónoma de Sinaloa. Culiacán, Sinaloa, México.

Hernández Sampieri, R. Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a. ed). México D.F. Editorial. McGraw-Hill.

Jiménez Silva, Á. A. (2017). Medicina tradicional. CONAMED-OPS. Órgano de difusión den centro colaborador en materia de calidad y seguridad del paciente. Recuperado de:http://www.conamed.gob.mx/gobmx/boletin/pdf/boletin13/medicina_tradicional.pdf

Jodelet, D. (2010). Formación de representaciones sociales. Les savoir du quotiden, Francia, Editorial Haas.

López Hernández, J. R. & Teodoro Méndez, J. M. (2006). La cosmovisión indígena Tzotzil y Tzeltal a través de la relación salud-enfermedad en el contexto de la medicina tradicional indígena. Ra Ximhai, vol. 2, núm. 1, enero-abril, pp. 15-26 Universidad Autónoma Indígena de México. El Fuerte, México. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46120102

Mertens, D. M. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods (2a. ed.). Thousand Oaks: Sage.

Mireles Vargas, O. (2014). Asociación de Palabras y Redes semánticas: Recursos Metodológicos Para Develar Representaciones Sociales. Un caso de investigación educativa. CIMIE14 3er Multidiciplinary International Conference of Educational, Research. Recuperado de: http://amieedu.org/actascimie14/wp-content/uploads/2014/12/Mireles-A7-Asociaci%C3%B3n-y-redes.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2020). Preguntas frecuentes. Recuperado de: https://www.paho.org/arg/index.php?option=com_content&view=article&id=28:preguntas-frecuentes&Itemid=142

Organización Mundial de la Salud. (2015). Medicina tradicional. Medicamentos Esenciales y Política Farmacéutica (EDM). OMS/Ginebra. Recuperado de: https://www.who.int/topics/traditional_medicine/definitions/es/

Pavón León, L., Flores de la Cruz, S. & Flores Pérez, Carlos. (2016). Representaciones sociales y Medicina tradicional. Revista Médica de la Universidad Veracruzana Vol.16, no. 1, enero- junio. Recuperado de: https://www.uv.mx/rm/num_anteriores/revmedica_vol16_num1/articulos/representaciones.pdf

Ramírez Collazo, F., Sánchez Bautista, J. & Martell Muñoz, J. (2019). Creencias y prácticas de la medicina tradicional en la comunidad de Tacoaleche, Guadalupe, Zacatecas. Revista perspectivas. julio – diciembre. vol. 21 núm 2 105-121. Recuperado de http://perspectivassociales.uanl.mx/index.php/pers/article/view/106

Rondón G, A. (2014). Representaciones Sociales que poseen los estudiantes del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez - Extensión Nueva Cúa sobre las plantas medicinales. Revista de Investigación, 38(81), 89-114. Recuperado de: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S101029142014000100005&lng=es&tlng=es.

Schwartz, H. & Jacobs, J. (1984). Sociología cualitativa. México: Trillas.

Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2003). Major Issues and Controversies in the Use of Mixed Methods in the Social and Behavioral Studies. En A. Tashakkori, y C. Teddlie (Eds.). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. (pp. 3-50). Thousand Oaks: Sage.

Valdez, J. L. (1998). Las redes semánticas naturales, uso y aplicaciones en psicología social. México. Universidad Autónoma del Estado de México.

Williams, M., Unrau, Y. & Grinnell, R. (2005). The qualitative research approach. En R. M. Grinnell y Y. A. Unrau (Eds.). Sodal work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches (7a. ed. pp. 75-87). Nueva York: Oxford University Press.

Published

2020-05-30

How to Cite

Garay Núñez , J. R. (2020). Social representations of traditional mexican medicine in University nursing students. Revista Ra Ximhai , 16(5 Especial), 71–89. https://doi.org/10.35197/rx.16.05.2020.04.jg

Issue

Section

Artículos científicos