Academic experiences and sense of identity in indigenous students in primary, secondary and higher education

Authors

  • Ana Claudia Flores De la Cruz
  • Ana Arán Sánchez
  • Jazmín Ivette Burrola Herrera

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.01.2022.02.af

Keywords:

indigenous education, upper secondary education, higher education, cultural identity, academic experiences

Abstract

Indigenous groups have been historically, economically, socially and educationally marginalized; a phenomenon whose reperfusions still echo in present times. The efforts that have been undertaken in different areas through public policies and educational reforms have not reached the necessary scope, showing an unavoidable need to generate a real and permanent change. In this respect, first person testimonies of those involved to achieve a favorable evolution in this regard. This study uses the phenomenological method to analyze the academic experiences of 36 indigenous students of elementary, highschool or university level, of regular schools as well as indigenous ones, who live in the states of Durango and Chihuahua. It also examines their sense of identity related to their customs and traditions. The inclusion criteria that was considered for the participants was that they had to belong to an indigenous group. This research positions itself in the interpretative framework and qualitative approach, using the in depth interview and questionnaire as techniques. The obtained information was analyzed and classified in the following categories, according to the purpose of the research: customs and traditions, sense of belonging, classroom experiences and relationship with non-indigenous classmates. The results of this paper show the strong sense of belonging of the students toward their communities of origin, |but they admit that the migration to the city and discriminatory experiences have led them to stop using their native language and traditional attires. In regards to the academic aspect, they share positive experiences related to the coexistence with their classmates and their professors’ teaching approach, nevertheless, they express a sense of deficiency towards their Spanish use, and even to have endured marginalization in team work because of it. The paper concludes on the importance of guaranteeing the right to use and preserve the native language and particular cultural manifestations, as well as providing a truly intercultural educational model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arribas, M.C. (2004) Diseño y validación de cuestionarios. Formación continuada, 5(17), 23-26.https://www.researchgate.net/publication/242700578_Diseno_y_validacion_de_cuestionarios

Barnach, C.E. (1997). La nueva educación indígena en Iberoamérica. Revista iberoamericana de educación, (13), 13-33. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie13a01.pdf

Bello, A. y Rangel, M. (2002). La equidad y la exclusión de los pueblos indígenas y afrodescendientes en América Latina y el Caribe. Revista Cepal, 76, 39-54. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/10800

Becerra, S., Beldaño, C, Dastro, A. y Coñuepan, J. (2011). Prejuicio y discriminación étnica docente hacia niños indígenas en la escuela. Teoría E Práctica Da Educação, 14(1), 7-17. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15577

Blanco, E. (2017). Los alumnos indígenas en México: siete hipótesis sobre el rezago en los aprendizajes de nivel primario. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 81-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6131689

Del Popolo, F. (2008). Los pueblos indígenas y afrodescendientes en las fuentes de datos: experiencias en América Latina. Santiago de Chile: Comisión económica para América Latina y el Caribe.

Durín, S. (2007) ¿Una educación indígena intercultural para la ciudad? El Departamento de Educación Indígena en Nuevo León. Frontera norte,19(38), 63-91.https://www.redalyc.org/pdf/136/13603803.pdf

Galvis, A. S. (2018) La fenomenología hermenéutica en investigación: a propósito de un estudio sobre la reflexión pedagógica desde las parábolas. Cuadernos de tecnología, 10(1), 94-111.https://revistas.ucn.cl/index.php/teologia/article/view/2942

Gómez, N. (2002) Tendiendo puentes, Una propuesta metodológica desde la investigación educativa de corte interpretativo, Revista Electrónica Sinéctica, (21), 44-51. https://www.redalyc.org/pdf/998/99817897007.pdf

González M. A. (2003) Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales, la noción de paradigma. Islas, 45(138), 125 135. http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/572

Horbath, J. (2013). De la marginación rural a la exclusión escolar urbana: el caso de los niños y jóvenes indígenas que migran a las ciudades del sureste mexicano. Espiral, Estudios sobre Estado y Sociedad, 20 (58), 135-169. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-05652013000300005&script=sci_arttext

Horbath J. E. y García, A. (2012) Rezago social y discriminación de la política social hacia los grupos indígenas en Sonora. Revista de relaciones internacionales, estrategia y seguridad, 7(1), 173- 189. https://doi.org/10.18359/ries.95

Instituto Nacional de Lenguas Indígenas. (2018). Catálogo de las lenguas indígenas nacionales: cuaderno informativo. Ciudad de México: Secretaría de Cultura

Jiménez Y. y Mendoza R.G. (2015) La educación indígena en México: una evaluación de política pública integral, cualitativa y participativo. Estudios Sociales y Humanísticos, 14 (1), 60-72. https://liminar.cesmeca.mx/index.php/r1/article/view/423

Larraín, H. (1993) ¿Pueblo, etnia o nación? hacía una clarificación antropológica de conceptos corporativos aplicables a las comunidades indígenas Revista de Ciencias Sociales, IV (1), 28-53. http://www.revistacienciasociales.cl/ojs/index.php/publicacion/article/view/11

Medina, H. A. (2006) Las fronteras simbólicas de un “pueblo originario”: una mirada etnográfica a las comunidades de Tláhuac, Distrito Federal. Estudios Sociales y Humanísticos, IV(1),77-91.http://www.scielo.org.mx/pdf/liminar/v4n1/2007-8900-liminar-4-01-77.pdf

Mendoza, R.G. (2017) Inclusión educativa por interculturalidad: implicaciones para la educación de la niñez indígena. Perfiles Educativos. 39(158), 52-54.http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000400052

Messineo C. y Hecht A. (2003) Bilingüismo, socialización e identidad en comunidades indígena, Área comprendida por la ciudad de Buenos Aires, en el sentido administrativo,(6), 138-143.http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/revistacomponents/revista/archivos/anales/numero06/archivosparaimprimir/21_messineo_hecht_st.pdf

Muñoz C.H. (2004) Educación escolar indígena en México: la vía oficial de la interculturalidad. Revista de centro de ciencias del lenguaje, 29, 9-49.http://cmas.siu.buap.mx/portal_pprd/work/sites/escritos/resources/LocalContent/25/1/hectormunoz.pdf

Nava-Navarro, V., Onofre-Rodríguez, D. y Báez- Hernández, F. (2017). Autoestima, violencia de pareja y conducta sexual en mujeres indígenas. Enfermería Universitaria, 14(3), 162-169. https://doi.org/10.1016/j.reu.2017.05.002

Navarrete, F. (2008). Los pueblos indígenas de México. Ciudad de México: CDI.

Oquendo, L. (2014). Estrategias de desarrollo del español como segunda lengua para estudiantes indígenas universitarios. Lengua y Habla, 18, 107-117. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4888941

Ortega, M, (2010). Pueblos originarios, autoridades locales y autonomía al sur del Distrito Federal. Nueva Antropología, 13(73), 87-117. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-06362010000200005

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), 40-49. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16592011000300004

Rodríguez, J. (2003). Paradigmas, Enfoques y Métodos en la Investigación Educativa. Revista del Instituto de Investigaciones Educativas, 7(12), 23.40. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8177

Rodríguez, G. G., Flores, J. G. y García, J.E. (1996) Metodología de la Investigación Cualitativa, Granada: Ediciones Aljibe.

Schmelkes, S. (2013). Educación para un México intercultural. Revista Electróncia Sinéctica, 40, 1-12. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000100002

Schnuchel, S. (2018). Bilinguismo de indígenas migrantes y desplazamiento de idiomas autóctonos en León, Guanajuato. Relaciones Estudios de Historia y Sociedad, 155, 167-207. http://www.revistarelaciones.com/index.php/relaciones/article/view/REHS15507/910

Serrón, M.S. (2007) Bilingüismo interculturalidad y educación, las comunidades indígenas y sorda en Venezuela, una aproximación. Instituto de investigaciones lingüísticas y literarias opción, 23(53), 1-17.http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1012-15872007000200005

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquía

Urbalejo, O.L. (2016). Ciudad de migrantes, ciudad para quedarse. Prácticas culturales y relaciones institucionales de los grupos indígenas en Tijuana, México. Culturales, 4(2), 21-41. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-11912016000200021

Velasco, C.S. (2015) La escolaridad de los docentes indígenas de México (Un recuento de los datos a finales de la primera década del siglo XXI) Revista Interamericana de Educación de Adultos, 37, (2), 84-102.https://www.redalyc.org/pdf/4575/457544924006.pdf

Williamson, C. G. (2004), ¿Educación multicultural, educación intercultural bilingüe, educación indígena o educación intercultural? Cuadernos Interculturales, 2(3), 23-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2370437

Published

2022-02-28

How to Cite

Flores De la Cruz, A. C., Arán Sánchez, A., & Burrola Herrera, J. I. (2022). Academic experiences and sense of identity in indigenous students in primary, secondary and higher education. Revista Ra Ximhai , 18(1), 43–61. https://doi.org/10.35197/rx.18.01.2022.02.af

Issue

Section

Artículos científicos