Competitive advantages from the perspective of stakeholders. The case of Los Cabos, Mexico

Authors

  • Claudia Carolina Lacruhy Enríquez

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.03.2022.03.cl

Keywords:

resilience, collaboration, creation of shared value

Abstract

The aim of the research was to determine the competitive advantages from the perspective of the stakeholders in Los Cabos, México. Case study with a qualitative methodology with an exploratory and descriptive scope. Six stakeholders were interviewed, public, private, and social plus a virtual ethnography was carried out on Forty large tourism companies in Los Cabos. The Competitiveness factors of Los Cabos tourist destination are: 1. Geographical natural characteristics, 2. The composition of the tourism product, 3. Tourism promotion, 4. Public and private collaboration, 5. Tourism resilience and 6. Creation of share value. For their part, the actions carried out by large companies for the benefit of the resident community have the capacity to create share value, however, a measurement of the contribution in relation to cost – benefits are required. Los Cabos, México is a consolidated tourist destination in a mature phase with resiliency capacity, adaptation to disruptive changes in the environment and with an assertive tourist reactivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blue Flag México (2021). Playas y marinas en la república mexicana. Obtenido de: http://www.blueflagmexico.org/lista.php

Bójorquez, J. y Ángeles, M. (2019). Turismo y polarización social en Los Cabos, México. El proyecto Zona Dorada. Bitácora Urbano Territorial, 29 (2) 117-126 https://doi.org/10.15446/bitacora.v29n2.77609

Cardoso, C. (2020). The contribuiton of toursim towards a more sustainable and inclusive society: key guiding principles in times of crisis. Worldwide Hospitality and Toursim Themes. 12 (6) 681- 689. DOI 10.1108/WHATT-07-2020-0065

Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas (2018). Región de Península de Baja California y Pacífico Norte. Obtenido de https://www.gob.mx/conanp/documentos/region-peninsula-de-baja-california-y-pacifico-norte?state=published

Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry design: choosing among five approaches. Sange Publications.

Cruz, M. y Pulido, J. (2014). ¿Existe gobernanza en la actual gestión de los destinos turísticos? Estudio de casos. Pasos Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 12(4), 685-705. doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.050

Dos Santos,A., Mendes, L., Almeida, F. y Simoes, J. (2017). Smart Tourism Destinations: un estudio basado en la visión de los stakeholders. Revista de Turismo em Análise- RTA. 28 (3) 358-379. Doi: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v28i3p358-379

Enright, M. y Newton, J. (2004). Tourism destination competitiveness: a quantitative approach. Tourism management 25 (6) 777-788.

Fernández, M., Gutierrez, M., Becerra, R. y Ruiz, D. (2019). The effects of Creating Share Value on the hotel performance. Sustainability. 11 1784 doi.org/10.3390/su11061784

Fondo Nacional de Fomento al Turismo. (2020). Recuperado: https://www.gob.mx/fonatur/acciones-y-programas/los-cabos (20 de 10 de 2020).

Foletto, T., Silva, C., Ardigó, C. y Limberger, P. (2019). Análisis de las ventajas competitivas a través de la percepción de los turistas. Un estudio en Bombinas – Santa Catarina, Brasil. Estudios y perspectivas de turismo. 28 (2) 428-.446

Fideicomiso de Turismo de Los Cabos (2021a). Observatorio turístico de Los Cabos. Obtenido de: http://fiturca.com/difusion/estadisticas/

Fideicomiso de Turismo de Los Cabos (2021b). Visit Los Cabos. Obtenido de: https://www.visitloscabos.travel

Fideicomiso de Turismo de Los Cabos. (2020c). Health and Safety Protocols. Obtenido de: https://assets.simpleviewinc.com/simpleview/image/upload/v1/clients/loscabosmx/Health_Safety_Protocols_1__2ff51ed8-66b6-48cc-989f-cfe6384dbbac.pdf

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hill

H. XIII Ayuntamiento de Los Cabos (2019). Plan de Desarrollo Municipal de Los Cabos 2018-2021 Obtenido de: https://transparencialoscabos.gob.mx/wp-content/uploads/2019/05/PDM2019.pdf

Ibañez,R., Cruz, P. y Juárez, J. (2016). Perfil y satisfacción del visitante del destino: Los Cabos, Baja California Sur. Opción, 32(13), 1041-1068.

Khim- Sen, V. (2020). The effect of novel coronavirus pandemic on tourism share prices. Jornual of Tourism Futures. https://doi.org/10.1108/JTF-03-2020-0045

Kovačević, N. D.; Kovačević, L.; Stankov, U.; Dragićević, V. & Miletić, A. (2017). “Applying destination competitiveness model to strategic tourism development of small destinations: The case of South Banat district.” Journal of Destination Marketing & Management 25: 10-25

Lacruhy, C.,y Perpuli, A. (2021). Resilience as a recovery strategy in an international tourist destination. Case Los Cabos, México. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 6(27), 115-131. https://doi.org/10.46652/rgn.v6i27.759

Martínez, J. (2017). Innovaciones para la sustentabilidad en organizaciones turísticas. en A. Montaño, & A. y. Ivanova, Desarrollo de destinos turísticos consolidados: una visión desde la sustentabilidad y resiliencia. Universidad Autónoma de Baja California Sur Gobierno del Estado de Baja California Sur H. XII Ayuntamiento de Los Cabos.

Montaño, A., Pérez, J. y De La O Burrola, V. (2014). Reposicionamiento para destinos turísticos consolidados: el caso de Los Cabos, México. Cuadernos de Turismo. 33. 271-295.

Organización Mundial de Turismo. (2019a). Panorama del turismo internacional 2019. doi.org/10.18111/9789284421237

Organisation for Economic Cooperation and Development. (2017). Tourism Policy Review of Mexico. OCDE. Recuperado de: shorturl.at/fxGPY

Pinheiro, S. y Sonaglio, K. (2020). Análisis del comportamiento resiliente de los gestores del turismo. Estudios y Perspectivas en Turismo. 29(2) 331-348. https://www.redalyc.org/journal/1807/180763168001/html/

Porter, M. y Kramer, M. (2011). La creación de valor compartido. Harvard Bussines Review

Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2009). Metodología de la Investigación. Universidad Oberta de Cataluña.

Secretaría de Turismo (2020). Programa Sectorial de Turismo 2020-2024 (PROSECTUR) Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596145&fecha=03/07/2020(20 septiembre del 2021).

Secretaría de Turismo, Economía y Sustentabilidad. (2021). Los Cabos información estratégica. Dirección de Informatica y Estadística. Recuperado de: http://biblioteca.setuesbcs.gob.mx/administrador/biblioteca/publicaciones/pdf/estrategico_los_cabos_2020_red.pdf (20 septiembre del 2021).

World Tourism Organization (2021b). Desarrollo Sostenible: Recuerado de: https://www.unwto.org/es/desarrollo-sostenible (20 septiembre del 2021).

World Tourism Organization (2017 c). El sector turístico y los Objetivos de Desarrollo Sostenible - Turismo responsable, un compromiso de todos. doi.org/10.18111/9789284418299

World Tourism Organization (2021d). Tourism Recovery Traker. Obtenido de: https:// www.unwto.org/unwto-tourism-recovery-tracker

World Travel & Tourism Council. (2020). Destinations & Associations using the Safe Travels Stamp. Recuperado: https://wttc.org/COVID-19/Safe-Travels-Global-Protocols-Stamp (20 de 10 de 2020).

Wang, Y. y Krakover, S. (2008). Destination marketing: competition, cooperation or coopetition?, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20 (2) 126.141 https://doi.org/10.1108/09596110810852122

Yin, R. K. (2009). Case Study Research. Sange.

Zermeño, S., Cuevas, y Zizaldra, I. (2018). Reticularidad e innovación en actores y stakeholders de turismo de salud: caso de competitividad en Los Algodones, Baja California, Noésis Revista de Ciencias Sociales 27 (52-2) 78-97. Doi: https://doi.org/10.20983/noesis.2018.4.5

Published

2022-03-30

How to Cite

Lacruhy Enríquez , C. C. (2022). Competitive advantages from the perspective of stakeholders. The case of Los Cabos, Mexico. Revista Ra Ximhai , 18(3 Especial), 63–84. https://doi.org/10.35197/rx.18.03.2022.03.cl

Issue

Section

Artículos científicos