Competitive advantages from the perspective of stakeholders. The case of Los Cabos, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.18.03.2022.03.clKeywords:
resilience, collaboration, creation of shared valueAbstract
The aim of the research was to determine the competitive advantages from the perspective of the stakeholders in Los Cabos, México. Case study with a qualitative methodology with an exploratory and descriptive scope. Six stakeholders were interviewed, public, private, and social plus a virtual ethnography was carried out on Forty large tourism companies in Los Cabos. The Competitiveness factors of Los Cabos tourist destination are: 1. Geographical natural characteristics, 2. The composition of the tourism product, 3. Tourism promotion, 4. Public and private collaboration, 5. Tourism resilience and 6. Creation of share value. For their part, the actions carried out by large companies for the benefit of the resident community have the capacity to create share value, however, a measurement of the contribution in relation to cost – benefits are required. Los Cabos, México is a consolidated tourist destination in a mature phase with resiliency capacity, adaptation to disruptive changes in the environment and with an assertive tourist reactivation.
Downloads
References
Blue Flag México (2021). Playas y marinas en la república mexicana. Obtenido de: http://www.blueflagmexico.org/lista.php
Bójorquez, J. y Ángeles, M. (2019). Turismo y polarización social en Los Cabos, México. El proyecto Zona Dorada. Bitácora Urbano Territorial, 29 (2) 117-126 https://doi.org/10.15446/bitacora.v29n2.77609
Cardoso, C. (2020). The contribuiton of toursim towards a more sustainable and inclusive society: key guiding principles in times of crisis. Worldwide Hospitality and Toursim Themes. 12 (6) 681- 689. DOI 10.1108/WHATT-07-2020-0065
Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas (2018). Región de Península de Baja California y Pacífico Norte. Obtenido de https://www.gob.mx/conanp/documentos/region-peninsula-de-baja-california-y-pacifico-norte?state=published
Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry design: choosing among five approaches. Sange Publications.
Cruz, M. y Pulido, J. (2014). ¿Existe gobernanza en la actual gestión de los destinos turísticos? Estudio de casos. Pasos Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 12(4), 685-705. doi.org/10.25145/j.pasos.2014.12.050
Dos Santos,A., Mendes, L., Almeida, F. y Simoes, J. (2017). Smart Tourism Destinations: un estudio basado en la visión de los stakeholders. Revista de Turismo em Análise- RTA. 28 (3) 358-379. Doi: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v28i3p358-379
Enright, M. y Newton, J. (2004). Tourism destination competitiveness: a quantitative approach. Tourism management 25 (6) 777-788.
Fernández, M., Gutierrez, M., Becerra, R. y Ruiz, D. (2019). The effects of Creating Share Value on the hotel performance. Sustainability. 11 1784 doi.org/10.3390/su11061784
Fondo Nacional de Fomento al Turismo. (2020). Recuperado: https://www.gob.mx/fonatur/acciones-y-programas/los-cabos (20 de 10 de 2020).
Foletto, T., Silva, C., Ardigó, C. y Limberger, P. (2019). Análisis de las ventajas competitivas a través de la percepción de los turistas. Un estudio en Bombinas – Santa Catarina, Brasil. Estudios y perspectivas de turismo. 28 (2) 428-.446
Fideicomiso de Turismo de Los Cabos (2021a). Observatorio turístico de Los Cabos. Obtenido de: http://fiturca.com/difusion/estadisticas/
Fideicomiso de Turismo de Los Cabos (2021b). Visit Los Cabos. Obtenido de: https://www.visitloscabos.travel
Fideicomiso de Turismo de Los Cabos. (2020c). Health and Safety Protocols. Obtenido de: https://assets.simpleviewinc.com/simpleview/image/upload/v1/clients/loscabosmx/Health_Safety_Protocols_1__2ff51ed8-66b6-48cc-989f-cfe6384dbbac.pdf
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hill
H. XIII Ayuntamiento de Los Cabos (2019). Plan de Desarrollo Municipal de Los Cabos 2018-2021 Obtenido de: https://transparencialoscabos.gob.mx/wp-content/uploads/2019/05/PDM2019.pdf
Ibañez,R., Cruz, P. y Juárez, J. (2016). Perfil y satisfacción del visitante del destino: Los Cabos, Baja California Sur. Opción, 32(13), 1041-1068.
Khim- Sen, V. (2020). The effect of novel coronavirus pandemic on tourism share prices. Jornual of Tourism Futures. https://doi.org/10.1108/JTF-03-2020-0045
Kovačević, N. D.; Kovačević, L.; Stankov, U.; Dragićević, V. & Miletić, A. (2017). “Applying destination competitiveness model to strategic tourism development of small destinations: The case of South Banat district.” Journal of Destination Marketing & Management 25: 10-25
Lacruhy, C.,y Perpuli, A. (2021). Resilience as a recovery strategy in an international tourist destination. Case Los Cabos, México. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 6(27), 115-131. https://doi.org/10.46652/rgn.v6i27.759
Martínez, J. (2017). Innovaciones para la sustentabilidad en organizaciones turísticas. en A. Montaño, & A. y. Ivanova, Desarrollo de destinos turísticos consolidados: una visión desde la sustentabilidad y resiliencia. Universidad Autónoma de Baja California Sur Gobierno del Estado de Baja California Sur H. XII Ayuntamiento de Los Cabos.
Montaño, A., Pérez, J. y De La O Burrola, V. (2014). Reposicionamiento para destinos turísticos consolidados: el caso de Los Cabos, México. Cuadernos de Turismo. 33. 271-295.
Organización Mundial de Turismo. (2019a). Panorama del turismo internacional 2019. doi.org/10.18111/9789284421237
Organisation for Economic Cooperation and Development. (2017). Tourism Policy Review of Mexico. OCDE. Recuperado de: shorturl.at/fxGPY
Pinheiro, S. y Sonaglio, K. (2020). Análisis del comportamiento resiliente de los gestores del turismo. Estudios y Perspectivas en Turismo. 29(2) 331-348. https://www.redalyc.org/journal/1807/180763168001/html/
Porter, M. y Kramer, M. (2011). La creación de valor compartido. Harvard Bussines Review
Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (2009). Metodología de la Investigación. Universidad Oberta de Cataluña.
Secretaría de Turismo (2020). Programa Sectorial de Turismo 2020-2024 (PROSECTUR) Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596145&fecha=03/07/2020(20 septiembre del 2021).
Secretaría de Turismo, Economía y Sustentabilidad. (2021). Los Cabos información estratégica. Dirección de Informatica y Estadística. Recuperado de: http://biblioteca.setuesbcs.gob.mx/administrador/biblioteca/publicaciones/pdf/estrategico_los_cabos_2020_red.pdf (20 septiembre del 2021).
World Tourism Organization (2021b). Desarrollo Sostenible: Recuerado de: https://www.unwto.org/es/desarrollo-sostenible (20 septiembre del 2021).
World Tourism Organization (2017 c). El sector turístico y los Objetivos de Desarrollo Sostenible - Turismo responsable, un compromiso de todos. doi.org/10.18111/9789284418299
World Tourism Organization (2021d). Tourism Recovery Traker. Obtenido de: https:// www.unwto.org/unwto-tourism-recovery-tracker
World Travel & Tourism Council. (2020). Destinations & Associations using the Safe Travels Stamp. Recuperado: https://wttc.org/COVID-19/Safe-Travels-Global-Protocols-Stamp (20 de 10 de 2020).
Wang, Y. y Krakover, S. (2008). Destination marketing: competition, cooperation or coopetition?, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20 (2) 126.141 https://doi.org/10.1108/09596110810852122
Yin, R. K. (2009). Case Study Research. Sange.
Zermeño, S., Cuevas, y Zizaldra, I. (2018). Reticularidad e innovación en actores y stakeholders de turismo de salud: caso de competitividad en Los Algodones, Baja California, Noésis Revista de Ciencias Sociales 27 (52-2) 78-97. Doi: https://doi.org/10.20983/noesis.2018.4.5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Claudia Carolina Lacruhy Enríquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.