Community Telebachilleratos. The assessment of young students
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.15.03.2019.02.emKeywords:
secondary education, educational disadvantages, young people, new rurality, communitary distance schools, assessmentAbstract
The article presents the results of a research that has had as its general objective the analysis of the evaluations of young students of community telebachilleratos (TBC), in particular of the training received, as well as the impacts on their future perspective. From a qualitative perspective, in particular with the application of a questionnaire of open questions to the students, and from the framework of the new rurality and the accumulation of disadvantages, the evaluations of the young people about their passage through this educational modality are accessed. Firstly, they are characterized as young people who work and study, having work as the main activity in the rural context. Their evaluations about attendance at TBC are also highlighted, that is, proximity, possibility of continuing to work, low expense, low enrollment, better attention and learning. The impact on their future prospects is discussed, finding that work is one of the impossibilities for accessing higher education, and the disadvantaged conditions they face despite completing secondary education are shown, locating, among others, the lack of youth sociability as one of the aspects most highlighted by the same actors.
Downloads
References
Benhar, D. (2008). Metodología de la investigación. s/c. Editorial Shalom.
Bertely, M. (2000). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar, México, Paidós.
Espinoza, E. (2014). Dificultades en lengua escrita en español de estudiantes de Telebachillerato en contexto OTOMÍ. [Tesis de maestría]. Universidad Veracruzana.
Estrada, M. y Alejo, S. (2018). “Caracterización de los telebachilleratos comunitarios. El caso de Guanajuato”, Sinéctica Revista Electrónica de Educación, núm. 51, Recuperado de: https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/841
Farah Quijano, María Adelaida, Pérez C., Edelmira (2004). Mujeres rurales y nueva ruralidad en Colombia. Cuardernos de Desarrollo Rural, número LI. pp. 137-160.
Fuica, P., Lira, J., Alvarado, K., Araneda, C., Lillo, G., Miranda, R., Tenorio, M., Pérez, C. (2014). “Habilidades Cognitivas, Contexto Rural y Urbano: Comparación de Perfiles WAIS-IV en jóvenes”. Terapia Psicológica, vol. XXXII. pp. 143-152.
García Lobo, Ligia Nathalie, Quintero Rizzuto, María Lilia. (2009). Desarrollo y nueva ruralidad. Economía, volumen XXXIV. pp. 191-212.
Guerra, I. y Guerrero, Ma. (2012). “¿Para qué ir a la escuela? Los significados que los jóvenes atribuyen a los estudios de bachillerato”, en Weiss, E. (coordinador), Jóvenes y bachillerato, México, ANUIES, pp. 33-62.
Guzmán, C. (2018). Avance y dificultades en la implementación del Marco Curricular Común. Telebachillerato Estatal, Educación Media Superior a Distancia y Telebachillerato Comunitario, México, INEE.
Hernández, A. y Vargas, E. (2016). “Condiciones del trabajo estudiantil urbano y abandono escolar en el nivel medio superior en México”, Estudios Demográficos y Urbanos, vol. 31, núm. 3, pp. 663-696.
Kay, C. (2009). “Estudios rurales en América Latina en el periodo de globalización neoliberal: ¿una nueva ruralidad?” Revista Mexicana de Sociología, vol. 71, núm. 4, pp. 607-645.
Llambí, L. y Pérez, E. (2007). “Nuevas ruralidades y viejos campesinismos. Agenda para una nueva sociología rural latinoamericana”, Cuadernos de Desarrollo Rural, núm. 59, pp. 37-61.
López, I. (2017). “La nueva ruralidad y la nueva gobernanza en México: una propuesta de categorización territorial operativa para los nuevos territorios rurales”, Sociológica, núm. 92, pp. 217-239.
Martínez, B., C., Méndez, E., Pérez, E. (2014). “Expectativas de vida, género y ruralidad de jóvenes en una comunidad migrante del estado de Puebla, México”, Agricultura, Sociedad y Desarrollo, vol. 11, núm. 3, pp. 337-357.
Martínez, J. y Bustos, A. (2011). “Globalización, nuevas ruralidades y escuelas”, Revista de currículum y Formación del Profesorado, vol.15, núm. 2, pp. 3-12.
Omaña, O. (2001). “El telebachillerato, una forma de utilizar la televisión con fines educativos”, Comunicar, núm.16, pp. 171-176
Pérez, E. (2004). “El mundo Rural Latinoamericano y la Nueva Ruralidad”, Nómadas, núm. 20, pp. 180-193.
Pérez, E. (2007). “Nueva ruralidad, globalización y salud”, Revista CES Medicina, vol. 21, núm.1, pp. 89-100.
Rosas, M., Santiago, M., Lara, R. (2015). “Educación y reproducción de sociedades no capitalistas. El caso de alumnos de telebachillerato y la empresa forestal comunitaria de San Pedro el Alto, México”, Perfiles Educativos, vol. XXXVII, núm. 149, pp. 94-111
Salazar, P. (2007). Un estudio de estrategias y prácticas de los docentes en relación a las matemáticas, de los profesores del Telebachillerato en el estado de Veracruz. [Tesis de maestría]. Instituto Politécnico Nacional.
Saraví, G. (2006). “Biografías de exclusión: desventajas y juventud en Argentina”, Perfiles Latinoamericanos, núm. 28, pp. 83-116.
Saraví, G. (2008). “Mundos aislados: segregación urbana y desigualdad en la ciudad de México”, EURE, vol. XXIV, núm. 103, pp. 93.110.
Saraví, G. (2009). “Desigualdad en la experiencias y sentidos de la transición escuela-trabajo”, Papeles de Población, vol. XV, núm. 59, pp. 83-118.
Saraví, G. (2009). Transiciones vulnerables: juventud, desigualdad y exclusión en México, México, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.
Saraví, G. (2016). “Miradas recíprocas: representaciones de la desigualdad en México”, Revista Mexicana de Sociología, vol. LXXVIII, núm. 3, pp. 409-436.
SEMS (2016). Documento base. Telebachillerato comunitario, México, SEP.
Solís P. (2018). La transición de la secundaria a la educación media superior en México: el difícil camino a la cobertura universal. Perfiles Educativos, vol. XL. Núm. 159, pp. 66-89.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.
Trpin, V. (2005). “El desarrollo rural ante la nueva ruralidad. Algunos aportes desde los métodos cualitativos”, AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, núm. 42, pp. 1-15.
Weiss, E. (2009). “Jóvenes y bachillerato en México: el proceso de subjetivación, el encuentro con los otros y la reflexividad”, Revista Propuesta Educativa, FLACSO-Argentina, núm. 32, pp. 83-94.
Weiss, E. (2012). “Los estudiantes como jóvenes. El proceso de subjetivación”, Perfiles Educativos, vol. XXXIV, núm. 135, 2012, pp. 134-148.
Weiss, E. (2017). “Estudio exploratorio del Modelo de Telebachillerato Comunitario y su operación en los estados”, México, INEE.
Weiss, E., Antonio, L., Bernal, E., Guzmán, C., Pedroza, P. (2017). “Telebachillerto Comunitario. Una innovación curricular a discusión”, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. XLVII, núm. 3-4, pp. 7-6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Marcos Jacobo Estrada Ruiz, Fernanda Berenice Razo Ponce
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.