Diagnosis of corporate social responsibility. Case of a children's clothing company

Authors

  • Gilberto López Orozco Universidad Veracruzana
  • María Dolores Gil Montelongo Universidad Veracruzana
  • Carlos Arturo Bolio Yris Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.11.gl

Keywords:

social responsibility, indicators, ethics

Abstract

The main purpose of the research is to prepare a diagnosis of a small commercial company of children's clothing, to identify the activities and participation of workers in Corporate Social Responsibility (CSR), a subject that public and private universities have included transversally in most of the degrees related to administration and/or management, which has caused changes among companies, different sectors of society, people who interact and the establishment of goals that converge with sustainable development, to generate organizations committed to the economic, social and environmental aspect. This inclusion of CSR has an impact on the new ways of directing and managing companies. The following indicators were considered in the methodology used: Work Environment and Employment Conditions, Responsible Marketing, Environmental Protection, Community Support and Ethical Values ​​and Principles, contemplated in the self-assessment manual, Corporate Social Responsibility. DERES.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliarse. (2011). La RSE en México. Recuperado el 5 de abril de 2019, de http://www.aliarse.org.mx/aliarse.html

Alea, A. (2007). Responsabilidad Social Empresarial. Su contribución al desarrollo sostenible. Revista Futuros, No. 17, Vol. V.

Cajiga Calderón Juan Felipe CEMEFI, (2011) El concepto de Responsabilidad Social Empresarial RSE | (Centro Mexicano para la Filantropía) Consultado, 4 de abril/2019. https://www.cemefi.org/esr/images/stories/pdf/esr/concepto_esr.pdf

Cemefi. (2011). La RSE. Recuperado el 5 de abril de 2019, de http://www.cemefi.org

Cuesta, M. (2003). La Responsabilidad Social Corporativa. España: UNED.32-35.

De la Cuesta, M. y Valor, C. (2003: 11): “Responsabilidad Social de la Empresa. Concepto, Medición y Desarrollo en España”. Boletín Económico del ICE, Nº 2.

DERES (Desarrollo de la Responsabilidad Social), Uruguay 2007. Manual de Autoevaluación. Responsabilidad Social Empresarial. ,

http://www.deres.org.uy/manuales_pdf/Manual_Autoevaluacion.pdf, consultadoel 20 de Marzo de 2019.

De la Cuesta, M. y Valor, C. (2003: 11): “Responsabilidad Social de la Empresa. Concepto, Medición y Desarrollo en España”. Boletín Económico del ICE, Nº 2.

Diario oficial de la Federación Secretaría de economía México. Publicado el día 30 de Junio de 2009. Clasificación de las empresas mexicanas.

Ferrer, M. (2013). La Dimensión Externa de la Responsabilidad Social Empresarial de CANTV. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales Universidad Rafael Belloso Chacín 15 (3): 388-399.

Libro Verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Comisión de las Comunidades Europeas. Bruselas, 2001. Recuperado el 5 de abril 2019. http://itemsweb.esade.edu/wi/research/iis/pdfs_web/Libro_Verde.pdf

Perdiguero, Tomás G. García Reche, Andrés. (2005) La Responsabilidad Social de las Empresas y Los Nuevos Desafíos de la Gestión Empresarial. Editorial Publ. Universitat de Valencia. Pág. 45 y 46

Raufflet, E. (2014). Resonsabilidad corporativa y desarrollo sostenible. En M. Gil, E. Morales, y G. López, Sustentabilidad y Responsabilidad Social en las organizaciones. Mexico: HESS.

Wagenberg, Alan, (2006) Cuadernos Latinoamericanos de Administración. Colombia, Volumen 1 (No.2). Enero – Junio de 2006. ISSN 1900-5016

Published

2019-01-31

How to Cite

López Orozco , G., Gil Montelongo, M. D., & Bolio Yris , C. A. (2019). Diagnosis of corporate social responsibility. Case of a children’s clothing company. Revista Ra Ximhai , 15(1), 139–151. https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.11.gl

Issue

Section

Artículos científicos