Diagnosis of corporate social responsibility. Case of a children's clothing company
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.11.glKeywords:
social responsibility, indicators, ethicsAbstract
The main purpose of the research is to prepare a diagnosis of a small commercial company of children's clothing, to identify the activities and participation of workers in Corporate Social Responsibility (CSR), a subject that public and private universities have included transversally in most of the degrees related to administration and/or management, which has caused changes among companies, different sectors of society, people who interact and the establishment of goals that converge with sustainable development, to generate organizations committed to the economic, social and environmental aspect. This inclusion of CSR has an impact on the new ways of directing and managing companies. The following indicators were considered in the methodology used: Work Environment and Employment Conditions, Responsible Marketing, Environmental Protection, Community Support and Ethical Values and Principles, contemplated in the self-assessment manual, Corporate Social Responsibility. DERES.
Downloads
References
Aliarse. (2011). La RSE en México. Recuperado el 5 de abril de 2019, de http://www.aliarse.org.mx/aliarse.html
Alea, A. (2007). Responsabilidad Social Empresarial. Su contribución al desarrollo sostenible. Revista Futuros, No. 17, Vol. V.
Cajiga Calderón Juan Felipe CEMEFI, (2011) El concepto de Responsabilidad Social Empresarial RSE | (Centro Mexicano para la Filantropía) Consultado, 4 de abril/2019. https://www.cemefi.org/esr/images/stories/pdf/esr/concepto_esr.pdf
Cemefi. (2011). La RSE. Recuperado el 5 de abril de 2019, de http://www.cemefi.org
Cuesta, M. (2003). La Responsabilidad Social Corporativa. España: UNED.32-35.
De la Cuesta, M. y Valor, C. (2003: 11): “Responsabilidad Social de la Empresa. Concepto, Medición y Desarrollo en España”. Boletín Económico del ICE, Nº 2.
DERES (Desarrollo de la Responsabilidad Social), Uruguay 2007. Manual de Autoevaluación. Responsabilidad Social Empresarial. ,
http://www.deres.org.uy/manuales_pdf/Manual_Autoevaluacion.pdf, consultadoel 20 de Marzo de 2019.
De la Cuesta, M. y Valor, C. (2003: 11): “Responsabilidad Social de la Empresa. Concepto, Medición y Desarrollo en España”. Boletín Económico del ICE, Nº 2.
Diario oficial de la Federación Secretaría de economía México. Publicado el día 30 de Junio de 2009. Clasificación de las empresas mexicanas.
Ferrer, M. (2013). La Dimensión Externa de la Responsabilidad Social Empresarial de CANTV. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales Universidad Rafael Belloso Chacín 15 (3): 388-399.
Libro Verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Comisión de las Comunidades Europeas. Bruselas, 2001. Recuperado el 5 de abril 2019. http://itemsweb.esade.edu/wi/research/iis/pdfs_web/Libro_Verde.pdf
Perdiguero, Tomás G. García Reche, Andrés. (2005) La Responsabilidad Social de las Empresas y Los Nuevos Desafíos de la Gestión Empresarial. Editorial Publ. Universitat de Valencia. Pág. 45 y 46
Raufflet, E. (2014). Resonsabilidad corporativa y desarrollo sostenible. En M. Gil, E. Morales, y G. López, Sustentabilidad y Responsabilidad Social en las organizaciones. Mexico: HESS.
Wagenberg, Alan, (2006) Cuadernos Latinoamericanos de Administración. Colombia, Volumen 1 (No.2). Enero – Junio de 2006. ISSN 1900-5016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Gilberto López Orozco , María Dolores Gil Montelongo, Carlos Arturo Bolio Yris
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.