Teaching of ethics in engineering undergraduate programs: Tecnológico Nacional de México’s case

Authors

  • Jorge Alberto Olayo Valles
  • Estrella Evelyn Armenta Verdugo
  • Zenia Isabel Castro Borunda
  • María Azucena Caro Dueñas

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.15.05.2019.06.jo

Keywords:

engineering ethics, teaching of ethics

Abstract

Considering the huge boom that the integration of ethical notions in college education has had in universities around the world, this work is a research about this process in Mexico’s National Tech (TecNM). It specifically looks into the training of teachers who teach the Ethics Workshop subject in the TecNM, given its traditional vocation to train almost exclusively engineers. Through a nationwide survey of the areas responsible for assigning teachers who teach the subject in question, it turns out that only 68% of these teachers have a related profile or have been trained to teach the Ethics Workshop. This shows that it is necessary to implement some strategy to improve the training of these teachers, and thereby reaffirm the importance of integrating ethical notions in the training of engineering students of the TecNM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolívar, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(24), 93-123.

Bonilla, A. (2009). La enseñanza de la Ética en la formación de los profesionales universitarios. En A. Cerletti, La enseñanza de la filosofía en perspectiva (págs. 111-124). Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Davis, M. (1994). Ethics across the curricula. Pespectives of the professions, 13(2), 1-10.

Echeverría, C. (julio-diciembre de 2013). Educación ética: ¿normas o virtudes? ¿Qué giro debe tomar la enseñanza de la ética en la formación de universitarios solidarios? Persona y Bioética, 17(2), 151-167.

Félix, J. (21-25 de Julio de 2013). Ethical Responsibility in Engineering: A Fundamentation and Proposition of a Pedagogic Methodology. International Conference on Engeneering Education, 1-6.

Gamino, C. & Acosta, M. (2016). Modelo curricular del Tecnológico Nacional de México. Revista Electrónica Educare, 01(01), 1-15.

Gómez, V. & Royo, P. (2015). Autodescubrimiento ético y deliberación: Hacia un modelo de enseñanza de la ética en el modelo por competencias. Estudios Pedagógicos, 41(2), 345-358.

Gurruchaga, M. E., Moras, C. G., Gurruchaga, M. E., & Barradas, A. R. (2011). Aplicación de la competencia ética en grupos de ingeniería y negocios. Revista de Ética Profesional, 2, 1-10.

Harvard University. (s.f.). About. Obtenido de Embedded EthiCS: https://projects.iq.harvard.edu/embeddedethics/about

Hirsch, A. (diciembre de 2004). Utopía y Universidad. La enseñanza de ética profesional. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios(41).

Martínez, M., & Buxuarrais, M. R. (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de educación(29), 17-42.

Rodríguez, M., & Pantoja, M. &. (2010). Educación ética en ingeniería: una propuesta desde el currículo oculto. Educación en Ingeniería(9), 104-116.

Usategui, E., & Del Valle, A. (2010). El lugar de los valores en los estudios de ingeniería. Revista de Ética Profesional, 1.

Published

2019-12-31

How to Cite

Olayo Valles, J. A., Armenta Verdugo , E. E., Castro Borunda, Z. I., & Caro Dueñas, M. A. (2019). Teaching of ethics in engineering undergraduate programs: Tecnológico Nacional de México’s case. Revista Ra Ximhai , 15(5 Especial), 95–107. https://doi.org/10.35197/rx.15.05.2019.06.jo

Issue

Section

Artículos científicos