Practices that generate violence in a postgraduate academic space
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.12.01.2016.02.mmKeywords:
gender, education, discrimination, sexism, academic performanceAbstract
This paper presents the results obtained in a study carried out on institutional practices between teachers and students that influence the academic performance and academic career of graduate students in agricultural sciences at an agricultural institution in Mexico, the Colegio de Postgraduados (CP). The aim was to identify how gender arrangements are present in multiple ways, practices and perceptions that are reproduced and recreated in academic life, which can translate into forms of harassment or mistreatment through micro-inequities and micropolitics expressed in visions, practices, norms and naturalized mechanisms, particularly in graduate programs that have traditionally been masculinized spaces. The methodological research tools were quantitative-qualitative; a survey was applied through electronic means directed to male and female students from four of the seven campuses of the institution. These campuses are located in several states of the Mexican Republic, which are part of the Colegio de Postgraduados. The students identified sexist and discriminatory practices and perceptions that translate into psychological abuse in school life, use of sexist, non-inclusive language, devaluation of women's academic work, exclusion, subordination and invisibility of their contribution; all of which has an unfavorable impact on the academic performance, perception of achievement, emotional health and self-esteem of the students. These are teaching, institutional and even male peer practices that reflect forms of control and power in the formal educational space that need to be transformed. It is essential to analyze gender inequalities, both structural and socio-symbolic, present in this space of postgraduate education, which implies rethinking and transforming the institutional culture, the educational task, designing strategies and proposals that change the institutional culture, in favor of equality.
Downloads
References
ANUIES. (2015). Anuario Estadístico. Población Escolar en la Educación Superior. Posgrado, Ciclo escolar 2014-2015. Especialidad, Maestría y doctorado: Matrícula, Modalidad Escolarizada y No Escolarizada. Dirección General de Planeación y Desarrollo. Dirección de Información y Análisis. Disponible en: http://www.anuies.mx/iinformacion-y-servicios/informacion- estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
ANUIES. (2014). Anuario Estadístico. Población Escolar en la Educación Superior. Posgrado, Ciclo escolar 2012-2013. Especialidad, Maestría y Doctorado: Matrícula, Modalidad Escolarizada y No Escolarizada. Dirección General de Planeación y Desarrollo. Dirección de Información y Análisis. Disponible en: http://www.anuies.mx/iinformacion-y-servicios/informacion- estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
Buquet, C. A., Cooper, J. A., Rodríguez, L. H. y Botello, L. L. (2006). Presencia de Hombres y Mujeres en la UNAM: una radiografía, México, Programa Universitario de Estudios de Género (PUEG) UNAM, México.
Bustos, O. (2005). “Mujeres, Educación Superior y Políticas Públicas”. En: Blázquez, Norma y Javier Flores (editores), Ciencia, tecnología y género en Iberoamérica, México, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Universidad Nacional Autónoma de México/Plaza Valdés. pp. 63-90.
Bustos, O. (2012). Mujeres en la educación superior, la academia y la ciencia, en en Mujeres en la ciencia, Ciencia Revista de la Academia Mexicana de Ciencias. México, D.F. pp. 24-33.
Caballero, C. C., Hederich, C. y Palacio, S. J. E. (2010). El Burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, Vol. 42, No. 1. pp. 131-146.
Colegio de Postgraduados. (2011). Anuario de graduación 2011. COLPOS. México. Colegio de Postgraduados. (2012). Anuario de graduación 2012. COLPOS. México. Colegio de Postgraduados. (2013). Anuario de graduación 2013. COLPOS. México. Colegio de Postgraduados. (2014). Anuario de graduación 2014. COLPOS. México. Colegio de Postgraduados. (2015). Anuario de graduación 2015. COLPOS. México.
Del Valle, D. G. y De Garay, S. A. (2012). La falta de inclusión de mujeres en ciencias exactas e ingenierías, en Mujeres en la ciencia, Ciencia Revista de la Academia Mexicana de Ciencias. México, D.F. pp. 34-43.
Dorr, A. L. y Sierra, G. (1998). “El currículum oculto de Género”, en: Educación: Revista de Educación, Nueva Época. No.7, octubre-diciembre, ITESO, México.
académico de posgrado
Evangelista, A., Tinoco, R. y Tuñon, E. (2012). Género y ciencia en México, en Mujeres en la ciencia, Ciencia Revista de la Academia Mexicana de Ciencias. México, D.F. pp. 8-15.
Espinoza, E. (2006). Impacto del maltrato en el rendimiento académico. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa. No. 9, Vol. 4 (2). pp. 221-238. Disponible en: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/9/espannol/- Art_9_64.pdf [Consulta: septiembre 4 de 2015].
Fernández, S. y Garnique, F. (2014). “Acoso laboral, mobbing: análisis, propuestas y recomendaciones para instituciones de educación superior. Gestión y estrategia. Núm. 5, Enero-junio. P. 81-94. UAM, Azcapotzalco, México.
Mingo, A. (2010). “Hilvanes de género en la experiencia escolar”. En Mingo, A. (Coord.) Desasosiegos. Relaciones de género en la Educación. Universidad Nacional Autónoma de México-IISUE/Plaza y Valdés, México. p. 153-198.
Morley, L. (2006). “Hidden Transcripts: the Micropolitics of Gender in Commonwealth Universities”, en Women´s Studies International Forum, vol. 29, núm. 6 pp. 543-551.
Martínez, O. V. (2005). Conflictividad escolar y fomento de la convivencia. Revista Iberoamericana de Educación, N º 38, Mayo-agosto, España. Disponible en: http://www.rieoei.org/rie38a02.htm [Consulta: mayo 30 del 2016].
Messina, G. (2001). Estado del arte de la Igualdad de Género en la Educación Básica de América Latina (1990-2000). UNESCO. pp. 11- 44.
Peña, S. M. F. (2011). “Acoso docente: maltrato psicológico de profesores hacia alumnos en contextos universitarios tóxicos”. 4to. Seminario: Curso de Formación de Profesores en Metodología Configuracionista. Cuarta sesión 3 de junio. Sociología del trabajo y de la Empresa (SOTRAEM) Seminario Permanente. [Consulta: junio 02, 2016].
Polo, A., Hernández, J. M. y Poza, C. (s/a). Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Universidad Autónoma de Madrid. p. 16. [Consulta: junio 5 del 2016] disponible en: https://spamelarf.files.wordpress.com/2010/09/cuanti2.pdf
Torres, G. A. P. (2011). El lenguaje: Elemento curricular que favorece la igualdad de oprotunidades dentro del curriculu. En: Revista de enfermeria y otras ciencias de la salud. Julio 2011: 4(1) 9-12 [Consultado 2 de junio 2016] disponible en: https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uac t=8&ved=0ahUKEwi9udbphJLNAhUVc1IKHVKHAecQFghOMAg&url=https%3A%2F%2Fdialn et.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F3697038.pdf&usg=AFQjCNGvlgPjZJZJZzJiuTdcoN hyV3kazg&sig2=tdJf6njLxoNkDL7yOCVmEw&bvm=bv.123664746,d.aXo
UNESCO. (2015). Informe de seguimiento. La educación para todos 2000-2015: Logros y desafíos. Francia. [Consultado 29 de mayo 2016] disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002324/232435s.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 María Esther Méndez Cadena, Beatriz Martínez Corona, Elia Pérez Nasser
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.