Peace practices from the ethics of care

Authors

  • María Yaravit Bernal Lujano

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.16.mb

Keywords:

education for peace, school coexistence, holistic peace, cooperative games, non-violence

Abstract

This article aims to give a general overview of the teacher in front of a group in Primary Education regarding the implementation of peace practices that start from the ethics of care for the transformation of conflicts, the promotion of peaceful school coexistence by making an analysis of nonviolence; it is important that this education is based on the interests of boys and girls from the playful part such as cooperative games that allow integration with others, forming emotional bonds. The promotion of an education for peace from the care of themselves, other people, including the environment and all living beings as part of that holistic peace essential for the education of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, G. (2014). “Los docentes como constructores de prácticas de paz” en Revista Ra Ximhai Publicación semestral de Paz, Interculturalidad y Democracia. México: UAIM, 10 (2), 95- 112.

Abarca, G. (2015). “Experiencias de Educación para la Paz desde la Educación Formal” Conferencia presentada en el Foro Estatal de Educación para la Paz PEDAGOOGIA 3000. Toluca, México. SEP.

Comins, I. (2008). “La ética del cuidado y la construcción de la paz”. Barcelona: CEIPAZ. Comins, I. (2009). “Filosofía del cuidar”. España: Universitat Jaume

Goleman, D. (2006). “La inteligencia emocional”. México: Ediciones B México, S.A. de C.V. para el sello Javier Vergara Editor. (Obra original publicada en 2006 con el título Emotional Intelligence).

Jares, X. (2005). “Educar para la verdad y la esperanza”. España: Editorial Popular, S. A. Jares, X. (2006). “Pedagogía de la convivencia”. España: Editorial GRAÓ de IRIF, S.L.

Lederach, J. (2000). “El abecé de la paz y los conflictos”. Madrid: Catarata.

Martínez, V. (2005). “Podemos hacer las paces”. España: Editorial Descleé De Brouwer.

Molina, B. y Muñoz, F. (2004). “Manual de Paz y Conflictos”. España: Editorial Universidad de Granada.

Oliver, A. (2014). “La educación que tenemos roba conciencia”. Entrevista a Claudio Naranjo. Recuperado el 20 de Noviembre de 2015, de Periódico del Bien Común. Disponible en: http://www.periodicodelbiencomun.com/propuestas-proyectos/la-educacion-que- tenemos-roba-conciencia-entrevista-claudio-naranjo/

Pierson, R. (2013). Docentes que inspiran. El caso de Rita Pierson [video]. Recuperado el 21 de Noviembre de 2015. Disponible en: http://justificaturespuesta.com/docentes-que- inspiran-el-caso-de-rita-pierson/

Puerta, I., Builes F., Palacio M. (2011) “Convivencia escolar” en Isabel Puerta Lopera y Luis Fernando Builes Builes (Editores Académicos). “Abriendo Espacios Flexibles en la Escuela”. Colombia: Universidad de Antioquia. Pp. 143-153

Sandoval, E. (2014). “Educación, paz integral sustentable y duradera” en Revista Ra Ximhai Publicación semestral de Paz, Interculturalidad y Democracia. México: UAIM, 10 (2), 115- 133.

UNESCO. (2015). “Replantear la Educación”. Francia: UNESCO.

Zuburbano, J. (1999). Bases de una educación para la paz y la convivencia. Pamplona Gobierno de Navarra. Departamento de Educación y Cultura.

Published

2016-06-30

How to Cite

Bernal Lujano, M. Y. (2016). Peace practices from the ethics of care. Revista Ra Ximhai , 12(3 Especial), 249–259. https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.16.mb

Issue

Section

Artículos científicos