Reading comprehension: a clinical and quantitative assessmentThe reading comprehension: a clinical and quantitative evaluation

Authors

  • Efrén Viramontes Anaya
  • Lylia Ana Morales Sifuentes
  • María de Jesús Delgado Nájera

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.03.ev

Keywords:

understanding, reading speed, reading efficiency

Abstract

The main theme of this research is the reading comprehension, arises and valued a proposal for intervention in a primary school. The participants were both second grade parallel groups, called control and experimental, to this last one, strategies are applied  at the  time previus  reading, to subsequently  make  a comparison  between  the two groups  in relation  to  reading comprehension  levels.  It  has  a quantitative  approach.  The  clinical  method  was  used.  Data  collection  techniques  are  the interview  and  observation,  simultaneously.  The  results  indicated  that  what  has  been  done  was  not  enough  to  establish significant differences between the groups, arriving that required more time and reading events so that the results can be sufficiently conclusive. The use of the device of inquiry for further tests or investigations is rescued.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gordillo A., A. y Flórez, M. P.(2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Colombia: Revista actualidades pedagógicas.

Palacios de Pizani, A. M. D. (1997). Comprensión lectora y expresión escrita: experiencia pedagógica.

Buenos Aires: Aique.

Creswell. (2003). research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Londres: reviews.

Del Rincón I, D. J. A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

Escurra, M. (2003). Comprensión de lectura y velocidad lectora en alumnos de sexto grado de primaria.

Lima, Perú: Persona.

Kaufman, Castedo, Teruggi y Molinari (1989). Alfabetización inicial de niños: construcción e intercambio. Experiencias pedagógicas en el jardín de infantes y la escuela primaria. Argentina. Aique Grupo Editor S.A.

Lerner, D. (2003). Leer y escribir en la escuela: o real, lo posible y lo necesario. México. Fondo de Cultura Económica.

López, J. B. (2008). Lectura eficaz, una metodología para el desarrollo de la competencia lectora. Sevilla: Alcaláeduca.

Mata, J. (2008). Animación de la lectura: hacer de la lectura una práctica feliz, trascendente y deseable.

Barcelona: Graó.

Méndez, J. A. (2009). El desarrollo de la comprensión lectora a través de nuevos entornos de lectura.

mundialización educativa, 9- 10.

Piaget, J. (1982). Método clínico. En: Lecturas de psicología del niño. Las teorías, los métodos y el desarrollo temprano (Delval., J. compilador).Madrid: Alianza.

Popper, K. (1962). Hacia una teoría educativa desde el pensamiento de Karl Popper. Barcelona: congreso internacional de teoría de la educación.

López E., R. E. (2011). La entrevista cualitativa como técnica para la investigación en trabajo social.

Nuevo León, México: margen61.

Hernández S., R. Fernández C., & Baptista L., P. (2004). Metodología de la investigación cuarta edición.

México, DF: McGraw-Hill Interamericana.

SEP (s/f). Manual de procedimientos para el fomento y la valoración de la competencia lectora en el aula.

México: SEP.

SEP. (2011). Acuerdo número 592. México: SEP.

Sevilla, S. d. (2011). Mis lecturas de 1o y 2o. Sevilla: s/r.

Smith, F. (1997). Comprensión le la lectura: análisis psicolingüístico de la lectura y su aprendizaje.

México: Trillas.

Solé, I. (1992 y 1998). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.

Villalón, M. (2008). Alfabetización inicial. Claves de acceso a la lectura y la escritura desde los primeros meses de vida. Santiago de Chile. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Wiske, M. S. (1999). La enseñanza para la comprensión: vinculación entre la investigación y la práctica.

Buenos Aires: Paidós.

Published

2016-12-01

How to Cite

Viramontes Anaya, E., Morales Sifuentes, L. A., & Delgado Nájera, M. de J. (2016). Reading comprehension: a clinical and quantitative assessmentThe reading comprehension: a clinical and quantitative evaluation. Revista Ra Ximhai , 12(6 Especial), 71–89. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.03.ev

Issue

Section

Artículos científicos