Teacher training, emotional competences and disruptive behaviours in secondary school

Authors

  • Ramón Berumen Martínez
  • José Manuel Arredondo Chávez
  • Marco Antonio Ramirez Quistian

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.31.rb

Keywords:

emotional competences, teacher formation, disruptive conducts

Abstract

This article presents the partial results of research on emotional competencies of students in initial training at the Normal School of Sinaloa. The methodological treatment is given by a mixed model (quantitative/qualitative), in which 40 high school students and 8 fourth grade normal school students participated. We found in the diagnosis of the high school students that 30% had a poor management of their emotional competencies that are associated with disruptive attitudes and behaviors, also, the normal school teachers have not been trained in emotional education, a phenomenon that makes their teaching practice difficult.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert M. (2007). La investigación educativa. Claves teóricas. Edición. Barcelona: McGraw- Hill/INTERAMERICANA DE ESPAÑA, S.A.U.

Andere E. (2013), La escuela rota, México. Ed. S. XXI

Arredondo J. y Cebreros J. (2015). Educación histórica, formación docente y humanismo. Culiacán, México. Ed Once ríos.

Bartolomé, E. (2006), Educación emocional en veinte lecciones. México Ed. Paidós.Chacón A. (2005), La formación inicial de los profesores de educación Básica en México. México. Revista Observatorio Ciudadano de la Educación, Colaboraciones Libres, vol. V, número 190.

Bisquerra R. (2003) Educación emocional y competencias básicas para la vida. Barcelona Revista de Investigación Educativa (RIE), 21,17-43.

Cabrera, J. (2003). ¿Qué entendemos por inteligencia emocional? La Habana, Cuba, Editorial: Universidad Agraria de la Habana

Chomsky, N. (2010). Las diez estrategias de manipulación mediática. www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/sociopol_mediacontrol76.htm5 Septiembre.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. París. UNESCO.

Fromm, E. (2012), Tener o ser, Vigésima segunda edición, Ed. Fondo de Cultura Económica, México. García S. y Jiménez, A. (2002), Medios de comunicación electrónicos y violencia, México., editorial UNAM. Gilbert., R. (1987). Problemas de la Formación de los Docentes. Buenos Aires Argentina. Editorial Celta.

Goleman, D. (2007). La práctica de la inteligencia emocional. Madrid: Editorial kairos.

Hernández R, Fernández C. Y Baptista P. (2006). Metodología de la investigación. 4ta. Edición. México: McGraw Hill.

Instituto Nacional de Estadística y Probabilidad, (INEGI), 2011, 2012 y 2013.México. Maturana H. (2001) Emociones y lenguaje en educación y política, Chile. Ed. Dolmen Ensayo. Mc Luhan, (1985), La galaxia de Gutenberg. México. Ed. Planeta.

Menkes, C. (2013). El embarazo en México, ¿es deseado? México. En Coyuntura demográfica, n°4, Revista sobre los procesos demográficos en México hoy.

Morín, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. España. Ed. Paidós. Reeve, J. (2003). Motivación y emoción. México. McGraw-Hill.

Ruiz, B. C. J. (2002). Instrumentos de Investigación Educativa. Barquisimeto. Venezuela: CIDEG

Salanova, S. y Llorens, P. (2002). Desde el burnout al engagement: ¿una nueva perspectiva? Revista de Psicología del Trabajo y las Organizaciones.

Sartori, G. (2012). Homo videns. México. Ed. Taurus. Secretaria de Salubridad y Asistencia. (SSA), 2005.México.

Secretaria de Salubridad y Asistencia. (SSA), 2011. Encuesta nacional de adicciones, México.

SEP (2011), Programas de estudio / Guía para el maestro Secundaria / Formación Cívica y Ética, México SEP, (2000), Subsecretaría de Educación Básica y Normal, Septiembre, México// Licenciatura en

Educación Secundaria.

Tapia, (1998) citado en La educación emocional: Conceptos fundamentales. Caracas, Venezuela. Revista Universitaria de Investigación Sapiens diciembre, año/vol.4 número 002 Universidad pedagógica Experimental Libertados.

Vargas, R, (2012), Deserción escolar, grave secuela del embarazo docente: SEP, Periódico “la Jornada”:

Jornada.unam.mx/2015/01/06/sociedad/0331soc.

Vivas, M.; Gallego, V. y González, B. (2007) Educar las emociones. (2da. Ed.) Mérida. Venezuela: Editorial Dykinson, S.L.

Veláez, P. (2007). Como desarrollar la inteligencia emocional. Buenos Aires. Argentina: Paidós. Woods, P. La escuela por dentro: La etnografía en la investigación educativa. Madrid. Ed. Paidos-MEC.

Published

2016-12-31

How to Cite

Berumen Martínez, R., Arredondo Chávez, J. M., & Ramirez Quistian, M. A. (2016). Teacher training, emotional competences and disruptive behaviours in secondary school. Revista Ra Ximhai , 12(6 Especial), 487–505. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.31.rb

Issue

Section

Artículos científicos