Teaching, coexistence and school permanence in a Technological Baccalaureate

Authors

  • Leticia Carranza Peña
  • Eduardo Andrés Sandoval Forero

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.05.lc

Keywords:

habitus, pedagogy of hope, school leavers, peace education

Abstract

This article, the product of ethnographic research, reflects on the importance of teacher intervention in classroom coexistence to promote student permanence in school. The findings indicate that the habitus in which the educator establishes himself contributes to young people continuing to learn, but also to their dropping out of school with risks such as addictions, illicit activities, leisure or poorly paid employment; in this sense, the Pedagogy of Hope becomes a possibility of change in personal, school, family, community and socioeconomic conditions on a large scale. The conclusions point to teacher training in coexistence issues; to the coordination between school and family and to the comprehensive preparation of students, as elements that promote school permanence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Bertely, M. (2001). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. México: Paidós.

• Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. España: Anagrama.

• Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo veintiuno.

• INEE (2013) Panorama educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional 2013, elaborado por el Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE).

• Jares, X. (2006). Pedagogía de la convivencia. España: Graó.

• Martínez, R. (2012). “El futuro de la Educación Media Superior: Los retos de la universalización”, en Zorrilla, et al. La Educación Media Superior en México. Balance y Perspectiva. México: FEC.

• Remedi, E. (2000b). “El trabajo institucional y la función docente”, en

Revista En Educ A cción, Año 0, número 2. Hidalgo, México: UPN.

• Sandoval, E.(2014), “Educación, paz integral sustentable y duradera” en

Revista Ra Ximhai Volumen 10, número 2 enero-junio de 2014. Pp. 115-

México: UAIM y UNESCO.

• Sarason, S. (2003). El predecible fracaso de la reforma educativa. España: Octaedro.

• Touraine, A. (2003). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. México:

FCE.

• Uc, L. (2008). “En torno al análisis de la práctica docente”, en Benemérita y Centenaria Escuela Normal Oficial de Guanajuato, (2008). La práctica educativa. Reflexiones sobre la experiencia docente. México: ByCENOG.

• Woods, P. (1993). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. España: Paidós.

Documentos

• DGEMS. (2012). Relatoría General del 1er Foro Estatal, Presencial y Virtual “La convivencia armónica para la permanencia escolar en Educación Media Superior”. Estado de México: DGEMS.

• SEP. (2012). Reporte de la encuesta nacional de deserción en la Educación Media Superior. México: Secretaría de Educación Pública, Consejo para la Evaluación de la Educación del tipo Medio Superior. México: SEP.

• Tuirán, R. (2013). Educación Media Superior: los desafíos en puerta. México: Secretaría de Educación Pública-Consejo Nacional Educación.

Published

2015-06-30

How to Cite

Carranza Peña, L., & Sandoval Forero, E. A. (2015). Teaching, coexistence and school permanence in a Technological Baccalaureate. Revista Ra Ximhai , 11(1), 83–108. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.05.lc

Issue

Section

Artículos científicos