Sources of external knowledge in Sinaloa exporting companies

Authors

  • Nora Teresa Millán López
  • Héctor Gabriel Zazueta Beltrán

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e1.2015.08.nm

Keywords:

external knowledge, companies, Sinaloa

Abstract

This article analyzes the sources of external knowledge in Sinaloa exporting companies, based on the knowledge production cycle of the Nonaka model. The objective was to identify the practices of companies according to their size, as well as companies that patent and those that do not patent, in order to find significant differences. The source of information was a survey applied to 70 exporting companies in Sinaloa, Mexico. The comparative method was used, the data were treated statistically to identify significant differences between the groups studied, which were treated through non-parametric tests such as the Mann-Whitney U test and the Chi Square. It should be noted that this research was carried out to answer the following questions:

How do external institutions participate in the process of knowledge dissemination within Sinaloa exporting companies? and What is the participation of external sources of knowledge used in the knowledge management process of Sinaloa exporting companies? The results indicate that the process of knowledge dissemination within exporting companies in Sinaloa is almost non-existent, whereas the sources of knowledge related to clients present important ratings for companies that patent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alavi, M. y Leidner, D. E. (2001). Review Knowledge management and knowledge management sistems: conceptual foundations and research issues, MIS Quarterly, 25.

Aoki, M. (1990). La estructura de la economía japonesa, Fondo de cultura económica, México. Azagra, J. M. (2004). La contribución de las Universidades a la innovación, Tesis doctoral,

Universidad de Valencia, Servei de Publicacions.

Bajo, A. (2006), Vinculación e Innovación en la Región Noroeste de México, Universidad Autónoma de Sinaloa, Sinaloa, México.

Balbastre, F. (2001). La autoevaluación según los modelos de gestión de la calidad total y el aprendizaje en la organización: Una investigación de carácter exploratorio. Tesis doctoral, Facultad de Economía, Universidad de Valencia. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/busquedadoc?t=Balbastre+Benavent+francisco&db=2&td= TES&fi=&ff=&idi=0 (24 de octubre de 2009).

Bierly III, P. E., et al. (2000). Organizational learning, Knowledge and wisdom, Journal of organizational change management, 13.

Boysiere, P. (1999). Fusión y difusión de las esferas de conocimiento en el ámbito regional en Las sociedades del conocimiento, Cluster del conocimiento, De. PMP, Bilbao. Citado por Arboníes, Ángel (2006). Conocimiento Para Innovar: Cómo evitar la miopía en la gestión de conocimiento. Ediciones Díaz de Santos. Argentina.

Canobbio, C. y Ibarra, G. (2007). Sistemas de Innovación regional en clusters biotecnológicos de Canadá, editorial UAS, Culiacán, Sinaloa, México.

Carballo, R. (2006). Innovación y gestión del conocimiento, Ediciones Díaz de Santos, España. Davenport, T. y Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How organizations Manage What they

Know, Boston, Massachusetts: Harvard Business School, Boston.

Davenport, T. y Prusak, L. (2001). Conocimiento en Acción. Cómo las organizaciones manejan lo que saben. Buenos Aires: Pearson Education.

Davenport, T. H., et al. (1997). Building successful knowledge management projects, Center for business innovation. Worker paper (en línea). Ernest & Joung LLP. Consulta el 20 de agosto de 2010.

Davenport, T. H. y Lawrence, P. (1998). Working Knowledge: How organizations Manage what they know, Boston: Harvard Business School Press.

De Tena R. y Ongallo, C. (2004). Estudios sobre la gestión del conocimiento en España, Plan nacional de investigación científica, desarrollo e innovación tecnológica. (2004-2007).

Drucker, P. (2003). Llega una nueva organización a la empresa, Gestión del conocimiento, Harvard Business Review. Bilbao: Ediciones Deusto.

Etzkowitz, H. y Healey, P. (1998). New interseccions of Industry and Academia, Published by State University of New York Press, Albany.

González, A., Castro, J. y Roncallo, M. (2004). Diagnóstico de la gestión del conocimiento en una empresa grande de Barranquilla, Colombia, Una actividad de vinculación cooperativa universidad-sector productivo. Ingeniería & Desarrollo (16): 70-103.

Grant, R. M. (1996). Toward a Knowledge based theory of the firm, strategic management journal, 17 (Winter special issue).

Honeycutt, J. (2001). Así es la gestión del conocimiento, Mcgraw Hill Interamericana de España, S.A.U.

Jasso, J. y Torres, A. (2008). Innovación y gestión del conocimiento: debate y perspectiva empresarial en el mundo global, en Jordy Micheli, Enrique Medellín, Antonio Hidalgo y Javier Jasso (Coordinadores), Conocimientos e innovación: retos de la gestión empresarial, Editorial Plaza y Valdés, S.A. de C.V., México.

Lara, J. de J. (2007). Formación de Redes de conocimiento y su desempeño. Estudios de caso en el noroeste de México. Tesis de doctorado, Doctorado en Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Sinaloa, Culiacán, Sinaloa, México.

Nonaka, I. (1994). A dynamic Theory of organizational knowledge creation, organization science, 5, pp. 14-37.

Nonaka, I. (1991). The Knowledge-creating company. Harvard Business Review (69): 96-104. Nonaka, I. y Hirotaka, T. (1995). The Knowledge-creating company. New York. Oxford University

Press.

Nonaka, I. y Hirotaka, T. (1999). La organización creadora de conocimiento. México. Oxford University Press.

Obeso, C. (2003). Capital intelectual, Ediciones Gestión 2000, S.A. Barcelona España.

Pávez, A. (2000). Modelo de implantación de gestión del conocimiento y tecnologías de información para la generación de ventajas competitivas. Valparaíso: Universidad Técnica Federico Santa María, (en línea) consultado el 20 de octubre de 2010.

Pérez, R. y Coutín, D. (2005). La Gestión del conocimiento un nuevo enfoque en la gestión empresarial, ACIMEC V. 13, No. 6 La Habana, Cuba.

Pérez, S., et al. (2004). Managing knowledge: the link between culture and organizational learning”, Journal of Knowledge Management. Vol. 8 Núm. 6, p.93-104.

Roos, J., et al. (1997). Capital Intelectual, Editorial Paidós, Barcelona.

Rubio, L. y Baz, V. (2005). El poder de la competitividad. Centro de Investigación para el Desarrollo, A.C., Fondo de cultura económica, México, D.F.

Shin, M., Holden, T. y Schmidt, R. A. (2001). From Knowledge theory to management practice: Towards an integrate approach. Information Processing and Management (37): 335-355.

Sierra, B. R. (1995). Técnicas de investigación social, teoría y ejercicios. Décima edición. Madrid: Editorial Paraninfo.

Solleiro, J. L. y Rocha, A. (1996). Cambio técnico e innovación en la agricultura mexicana, Revista de Comercio Exterior, BANCOMEXT, vol. 46, núm. 8 agosto, México.

Spender, J. C. (1996). Making Knowledge the basis of a dynamic theory of the firm, strategic Management Journal, 17, pp.45-62

Staples, D. S., Greenaway, K. y McKeen, J. D. (2001). Opportunities for research about managing the knowledge-based enterprise. International Journal of Management Reviews (3): 1-20.

Tsoukas, H. (1996). The firm as a distributed knowledge system: a constructionist approach, Strategic Management Journal, Vol. 17, Winter, Special Issue, pp. 11-25.

Zack, M. H.(2003). Rethinking the knowledge-based organization, MIT Sloan Management Review. Summer, pp. 67-71.

Published

2015-06-30

How to Cite

Millán López, N. T., & Zazueta Beltrán, H. G. (2015). Sources of external knowledge in Sinaloa exporting companies. Revista Ra Ximhai , 11(3 Especial), 121–139. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e1.2015.08.nm

Issue

Section

Artículos científicos