Society, culture and astronomy: drivers of educational practices for peace. A critical look
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.10.02.2014.08.lpKeywords:
Look up at the sky, management policies, development of pedagogical actions, liberating society, fraternal and harmonious coexistenceAbstract
Education is a term or action that is directly related to the concept of culture and progress of humanity, where the educational task has been adopted in modernity and postmodernity in a hegemonic way by the school as an institution in charge of its administration and development, but which currently requires a reflective look from critical positions on its managerial policies allowing to resume or design proposals that ensure an education that projects the progress of human beings beyond consumerist practices or particular interests; in which ideas that use astronomy (looking at the skies) as a tool rather than an end in itself for the development of pedagogical actions that break barriers and develop the bases of a liberating society in favor of educational practices for peace within the framework of a healthy, fraternal and harmonious coexistence are potentialized.
Downloads
References
• Antequera, L & Aparicia, A. (2000). La arqueoastronomía Hispánica / Prácticas Astronómicas en la Prehistoria. Madrid: Sirius.
• Apple, M. (2001). ¿Pueden las pedagogías críticas interrumpir las políticas neoliberales?. Madrid: Opciones Pedagógicas.
• Avenni, Anthony (1980). Astronomía en la América Antigua. Medellín: Siglo XXI.
• Cardona, Ángel (2013). Breve Historia de la Astronomía de Ángel Rodrigo Cardona. Madrid: Nowtilus
• Copernico Nicolás (1543). Sobre las Revoluciones de las Esferas Celestes. Norimbergæ: J. Petreius.
• Del Pino, Fermín (1994). Antropología e Historia por un Dialogo interdisciplinar. Revista de Dialectologia y tradiciones populares. Vol 49 (2). 9-30
• Earls, John (1995). Cosmología y Antropología: El Reencuentro de las Epistemologías Antiguas y Contemporáneas. Lima: Grandes Libros.
• Earls, John (1978). La Realidad Física y Social en la Cosmología Andina. Lima: Graficas Vulcano.
• Escalona., Alberto (1940). Cronología y Astronomía Maya Mexicana (con un anexo de historia). España: Fides.
• Freire, Paulo (1971). La Educación como Práctica de la Libertad. Montevideo: Tierra Nueva.
• Galilei Galileo. (1963). Dialogo Sobre los Dos Máximos Sistemas del Mundo. Florencia: Gio. Batista Landini.
• Iwaniszewski, S.(2009). Por una Astronomía Cultural Renovada. Complutum. Revista Cientifica Complutense. Vol 20 (2). 23-37
• Koyre, Alexander (1999). Del Mundo Cerrado al Universo Infinito. Madrid: Siglo XXI.
• Lopez, Cesar (2009). La Astronomía Cultural, ¿es interdisciplinar? Reflexiones de un astrofísico. Complutum. Revista Cientifica Complutense. Vol 20 (2). 69-77
• Lull, Jose (2006). Trabajos de Arqueoastronomía. Valencia: Safor.
• Marco V. García Quintela(2009). Arqueoastronomía, Antropología y Paisaje. Complutum. Revista Cientifica Complutense. Vol 20 (2). 39-54
• Marin, Alejandro (1998). La Construcción Social del Cielo. Buenos Aires: Ed Universidad de Buenos Aires.
• Picó, Josep. (1999). Cultura y Modernidad. Madrid: Alianza.
• Saliba, G. (2010). Astronomía Griega y tradición Árabe. Revista Investigación y Cultura. Vol 8 (321), 42-50
• Strano, G (2010). Astronomía antes de Galileo. Vol 9 (400), 68-72
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Laura Marcela Piedrahita Ramírez, Víctor Daniel Gómez Montoya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.