Educating for school coexistence and peace: principles and practices of hope and shared action

Authors

  • Anita Yudkin Suliveres

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.02.e.2014.01.ay

Keywords:

school coexistence, education for peace, education on human rights, learning to coexist

Abstract

A proposal is made to educate for coexistence in the school setting, based on the principles and practices of Education for Peace. The proposal revolves around seven thematic axes that promote educating for coexistence and learning to live together: adopting a human rights approach, generating a climate of security, respect and trust, fostering supportive relationships with families and the community, integrating emotional education, prioritizing openness and tolerance to appreciate diversity, promoting democratic participation and assuming nonviolent conflict resolution.

Educating for coexistence and peace is a proposal of hope and possibility to address pressing issues that affect the learning and life of children and young people. Given the culture of violence that prevails in many of our countries and globally, learning to live together is one of the most important challenges we face in education today. This paper addresses some principles and practices of education for coexistence and peace as a starting point for thinking about and creating education to achieve them. I also share some examples of initiatives and projects that put into action these principles and practices of an education for coexistence and peace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Amnistía Internacional (2011). Colegios Amigos de los Derechos Humanos: Transformando comunidades mediante la educación en derechos humanos. http://www.amnesty.org/fr/library/asset/POL32/007/2011/fr/52d16063- cc65-4419-b4c3-8c7c376eab09/pol320072011es.pdf

• Aprendiendo a dar respuestas democráticas y solidarias a los conflictos en la escuela. (2001). Lima, Perú: Instituto Peruano de Educación en Derechos Humanos y la Paz (IPEDEHP).

• Bellamy, Carol (2002). Estado mundial de la infancia 2003 / Participación. Nueva York: UNICEF. http://www.unicef.org/spanish/sowc03/contents/

• Betto, Frei (2001, 24 de octubre). Globalización de la violencia. http://

www.alainet.org/active/1495&lang=es.

• Boggino, Norberto (2005). Convivir, aprender y enseñar en el aula. Rosario,

Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

• Cascón Soriano, Paco (2001). Educar en y para el conflicto. Cátedra UNESCO sobre Paz y Derechos Humanos, Universidad Autónoma de Barcelona. http://escolapau.uab.cat/img/programas/educacion/publicacion005e.pdf

• Céspedes Rossel, Nélida (1997a). La escuela y los derechos humanos de las

niñas y los niños. Lima, Perú: Tarea.

• Céspedes Rossel, Nélida (1997b). Salud mental: ¿Cómo promoverla desde el aula? Lima, Perú: Tarea.

• Convención Internacional de los Derechos del Niño (1989). Disponible en http://www.unhchr.ch/spanish/html/menu3/b/k2crc_sp.htm

• Delors, Jacques (1995). La educación encierra un tesoro. México: Ediciones

UNESCO.

• Epellin, Christiane (2001). Módulo de capacitación: Educación con ternura, una propuesta educativa desde la ternura y los derechos de los niños, niñas y adolescentes. San José, Costa Rica: Defensa de los Niños Internacional (DNI) –Costa Rica. http://www.dnicostarica.org//wp-content/themes/ sahifa/educacion/modulo-de-capacitacion-educacion-con-ternura-una- propuesta-educativa-desde-la-ternura-y-los-derechos-de-los-ninos-ninas- y-adolescentes.pdf

• Figueroa Rivera, Joan (2006). Escuelas por la paz: Serie de encuentros dinámicos para estudiantes y docentes de escuela primaria. Proyecto para completar el grado de Maestría, Facultad de Educación, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras.

• Forcey, Linda R. & Ian Murray Harris (Eds.) (1999). Peacebuilding for adolescents: Strategies for educators and community leaders. New York: Peter Lang.

• Freire, Paulo (1993). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI.

• Freire, Paulo (2006ª) Pedagogía de la tolerancia. México: FCE, CREFAL.

• Freire, Paulo (2006b). Pedagogía de la indignación (2da ed) (2006). Madrid: Ediciones Morata.

• Garbarino. James (1997). Raising children in a socially toxic environment.

Educational Leadership 54(7), pp. 12-16.

• Goleman, Daniel (1997). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

• Guzmán López, Carmen (2003). ¡Transformemos los conflictos en energía creativa! San Juan Puerto Rico: Autora.

• Hammaberg, Thomas (1998). A school for children with rights (1997

Innocenti Lecture). Florence, Italy: Innocenti Research Center.

• Hart, Roger (1992). Children’s participation: From tokenism to citizenship.

Florence, Italy: UNICEF International Child Development Center.

• Hernández, Carmen D. (2007, 26 de marzo). Un sueño hecho escuela. El

Nuevo Día, pp. 30-31.

• Hevia, Ricardo (2008). La construcción de normas de convivencia y disciplina desde una pedagogía de la confianza. En III Jornada de Educación para la paz, la convivencia democrática y los derechos humanos. San José, Costa Rica: IIDH/UNESCO.http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001834/183436s. pdf

• Hicks, David, (Comp.) (1993). Educación para la paz: Cuestiones, principios y práctica en el aula. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid: Ediciones Morata.

• Hirmas, Carolina & Carranza, Gloria (2008). Matriz de indicadores sobre convivencia democrática y cultura de paz en la escuela. En III Jornada de Educación para la paz, la convivencia democrática y los derechos humanos. San José, Costa Rica: IIDH/UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/ images/0018/001834/183436s.pdf

• Irizarry, Rafael (2007). La escuela como agente de sanación y prevención del maltrato. Ponencia presentada en Congreso Ciudades Amigas de la Niñez: Una estrategia para Puerto Rico y el Caribe. Auspiciada por Municipio Autónomo de Caguas.

• Jares, Xesús R. (1999). Educación para la paz: Su teoría y su práctica (2da.

ed.) Madrid: Editorial Popular, S.A.

• Jares, Xesús (2005). Educar para la verdad y la esperanza: en tiempos de globalización, guerra preventiva y terrorismos. Madrid: Editorial Popular.

• Jares, Xesús (2006). Pedagogía de la convivencia. Barcelona: Grao.

• Kavetsky Cora, Marisol (2005). Alforja de semillas emocionales yespirituales: Actividades para la consejería en la niñez. Proyecto para completar el grado de Maestría, Facultad de Educación, Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras.

• Lansdown, Gerison (2001). Promoting children’s participation in democratic decision making. Florence, Italy: UNICEF/Innocenti Research Center.

• Lantieri, Linda & Janet Patti (1996). Waging peace in our schools. Boston:

Beacon Press.

• Learning to live together (s.f.). http://www.unesco.org/delors/tolive.htm.

• Learning to live together – the concept(s.f.)

http://www.ibe.unesco.org/International/Databanks/Related/ relaconcept.htm.

• Lederach, John (2000). El abecé de la paz y los conflictos. Madrid: Catarata.

• León Zamora, Eduardo & Céspedes Rossel, Nélida (1997). La participación infantil: en la escuela trabajamos por nuestros derechos. Lima, Perú: Tarea y Amnistía Internacional.

• Levin, Diane E. (2003). Teaching young children in violent times. New York: Educators for Social Responsibility and National Association for the Education of Young Children (NAEYC).

• Magendzo, Abraham (2002). Manual de tolerancia y no discriminación.

Santiago, Chile: LOM Editores /Fundación Ideas.

• Manifiesto 2000. Disponible en http://www3.unesco.org/manifesto2000/ default.asp.

• Marco de Acción de Dakar – Educación para todos. (2000). Paris, Francia:

UNESCO. Disponible en http://www.unesco.org/efa.

• Martínez Zampa, Daniel. (2005). Mediación educativa y resolución de conflictos. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Novedades Educativas.

• Massaguer, Miguel (2000). La escuela es nuestra: El diálogo y la confianza mutua, instrumentos para la convivencia y la disciplina en la escuela primaria. En Disciplina y convivencia en la institución escolar (pp. 63-69) Barcelona: Editorial Grao.

• Mesa Peinado, Manuela (2007). Globalización y violencia transnacional: dinámicas, costes y propuestas. Paz y conflictos en el siglo XXI. Anuario 2007-2008. Icaria: CEIPAZ-Fundación Cultura de Paz. http://www.ceipaz.

org/images/contenido/2-manuela.pdf.

• Murillo Herrera, Virginia (2013). Los derechos humanos de los niños, niñas y adolescentes: Reflexiones sobre su garantía ante escenarios de violencia. Conferencia Magistral Cátedra UNESCO de Educación para la Paz 2010- 2011. San Juan, Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico. http://unescopaz. uprrp.edu/act/Lecciones/2010murillo/ConferenciaMurillo2010-2011.pdf

• Ortega Ruíz y colaboradores (1998). La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Sevilla: Junta de Andalucía. http://www.educacionenvalores. org/IMG/pdf/convivenciaqosarioortega.pdf

• Pascual Morán, Anaida (2000). Violencia, paz y conflicto en el discurso y la praxis pedagógica. Pedagogía, 34, 47-82.

• Pinheiro, Paulo Sergio (2006). United Nations World Report on Violence and Children. New York: United Nations. Disponible también en formato digital y en español en http://www.unviolencestudy.org

• Pratts López, Carmen (2002) El mapa del tesoro escondido: Guía de enriquecimiento curricular para el manejo inteligente y óptimo de las emociones. Proyecto de tesis de Maestría, Facultad de Educación, Universidad de Puerto Rico.

• Promoting Quality Education: Education for Peace, Human Rights and Democracy; Education for Sustainable Development; Curricula, Educational Tools and Teacher Training (166 EX/INF.6) (2003). Paris: UNESCO.

• Reardon, Betty (1988). Comprehensive Peace Education: Educating for Global Responsibility. New York: Teachers College Press.

• Reardon, Betty (2010). Aprendizaje en derechos humanos: Pedagogías y políticas de paz. Conferencia Magistral Cátedra UNESCO de Educación para la Paz 2008-2009. San Juan, Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico. http://unescopaz.uprrp.edu/act/Lecciones/2009reardon/ HRLearningBettyReardon.pdf

• Rodino, Ana M. (2012). La educación en derechos humanos: Un aporte a la construcción de una convivencia escolar democrática y solidaria. Programa Interamericano sobre Educación en Valores y Prácticas Democráticas, Vol.

Washington, DC: Organización de Estados Americanos. http://portal.oas. org/LinkClick.aspx?fileticket=8FxsDEfC9fs%3D&tabid=1232

• Ross Epp, Juanita & Ailsa M. Watkinson (Eds.) (1997). Systemic violence in education: Promise broken. Albany, NY: State University of New York Press.

• Sinclair, Margaret (2004). Learning to live together: Building skills, values and attitudes for the Twenty First Century. Geneva: UNESCO International

Bureau of Education.

• Sinclair, Margaret, Davies, Lynn, Obura, Anna & Tibbits, Felisa (2008). Learning to live together: Design, monitoring, and evaluation of education for life skills, citizenship, peace and human rights. Germany: GTZ. http:// www.hrea.org/index.php?base_id=104&language_id=1&erc_doc_ id=4821&

• Teaching Tolerance Project (1997). Starting small: Teaching tolerance in the preschool and early grades. Montgomery, AL: Southern Poverty Law Center.

• Tibbitts, Felicia (comp.) (2004). Literature review on outcomes of school- based programs related to “learning to live together”. CD-Rom Learning to Live Together: Good Practices in Schools. Geneva, Switzerland: UNESCO / International Bureau of Education.

• Tomasesvki, Katarina (2004). Manual on Rights Based Education. Bangkok:

UNESCO.

• Tuvilla, José (2004). Cultura de paz: Fundamentos y claves educativas.

Bilbao: Desclée de Brouwer.

• Trianes, María & Fernández-Figarés, Carmen (2001). Aprender a ser

personas y a convivir. Bilbao: Descleé de Brouwer.

• UNESCO & Educación para los derechos humanos (ED-2003/WS/47) (2003). París: UNESCO. Disponible en http://www.unesco.org/education/ humanrights.

• UNESCO (2009). Poner fin a la violencia en las escuelas. París: UNESCO.

http://www.unescdoc.unesco.org/images/0018/001841/184162s.pdf

• UNICEF (1999). La convención sobre los derechos del niño: Los derechos humanos empiezan con los derechos del niño. Nueva York: UNICEF.

• UNICEF (2009) Manual Escuelas Amigas de la Infancia. Nueva York: UNICEF.

http://www.unicef.org/spanish/publications/index_49574.html

• UNICEF/UNESCO (2007). Un enfoque de educación para todos basado en los derechos humanos. Nueva York: UNICEF. http://www.unicef.org/ spanish/publications/files/Un_enfoque_de_la_EDUCACION_PARA_ TODOS_basado_en_los_derechos_humanos.pdf

• Urrutia, E. (1996). La cultura de paz. Serie de textos básicos # 6. Programa

Cultura de Paz y Democracia en América Central. San José, Costa Rica: Universidad para la Paz.

• Yudkin Suliveres, Anita; Nellie Zambrana Ortiz & Anaida Pascual Morán (2002). Educación en derechos humanos y derechos de la niñez:

Herramientas en la construcción de una cultura de paz. Pedagogía 36, 25-

Publicado posteriormente en A. Yudkin Suliveres y A. Pascual Morán (Eds.). (2008). Educar para la paz en y desde la universidad: Antología conmemorativa de una década. San Juan, Puerto Rico: Cátedra UNESCO de Educación para la Paz, Universidad de Puerto Rico. Disponible en http:// unescopaz.uprrp.edu/antologia.html.

Published

2014-06-30

How to Cite

Yudkin Suliveres, A. (2014). Educating for school coexistence and peace: principles and practices of hope and shared action. Revista Ra Ximhai , 10(4 Especial), 19–45. https://doi.org/10.35197/rx.10.02.e.2014.01.ay

Issue

Section

Artículos científicos