The media and its influence in the construction of a culture of peace or violence. A reflection from Peace Studies

Authors

  • María Gabriela Villar García
  • Ana Aurora Maldonado Reyes

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e.2013.02.mv

Keywords:

peace, symbolic violence, communication media, violence culture

Abstract

This article aims to reflect on the role that the media have and have had in the construction of the culture of peace and symbolic and/or cultural violence from the perspective of peace studies. The concepts of culture of peace, violence, cultural and symbolic violence are rescued from a dialectical perspective. The aim is to reflect on the construction of the culture of peace in a historical context framed by violence at a global level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• Benavides, Julio; Bonilla, Jorge (1998), La comunicación en contextos de desarrollo: balance y perspectivas, en Revista Signo y pensamiento no. 32, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

• Benet, Vicente; Nos, Eloísa (2003), La publicidad en el tercer sector. Tendencias y perspectivas de la comunicación solidaria. Castellón, Icaria Editorial.

• Benveniste, Émile (1971), Los niveles del análisis lingüístico, Problemas de la Lingüística. España, Edit XXI.

• Berger, John (1977), Modos de ver. Barcelona, Editorial Gustavo Gili.

• Fisas, Vincenç (1998), Cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona, Icaria.

• Galtung, Johan (1985), Sobre la Paz. Barcelona, Editorial Fontamara.

• Giroux, Henry (1995). Cultura de masas y ascenso del nuevo analfabetismo. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona, Paidós.

• López, Mario (2004), Enciclopedia de paz y conflictos. Granada. Editorial

Universidad de Granada.

• Manfred A, Max-Neef (1994), Desarrollo a escala humana. Conceptos, aplicaciones y algunas reflexiones. España, Icaria Editorial.

• Martínez, Vicent (1998), Filosofía para hacer las paces. Castellón, Icaria

Editorial.

• (2005), Podemos hacer las paces. Reflexiones éticas tras el II-S y el II-M. España, Editorial Desclée.

• Mayor, Federico (1994), La nueva página. Paris, Ediciones UNESCO. Círculo

de lectores.

• Paoli, Francisco (2004), Memorias del Primer Foro de Participación Social. La sociedad civil organizada y el desarrollo local. México.

• Pascuali, Antonio (1977), Comunicación y cultura de masas. Venezuela,

Editorial Premiá.

• Prera, Anaisabel (1997), La cultura de paz, un nuevo contrato moral de la

sociedad, Diálogo, no 21.

• Reboul, Oliver (1986), Lenguaje e ideología. México, FCE.

• Sillis, David; Cervera, Vicente (1974), Enciclopedia internacional de las ciencias sociales. Madrid, Ed. Aguilar.

• Smith, Alfred (1977), Comunicación y cultura. Buenos Aires, Editorial Nueva

Visión.

• Tanen, Deborah (1999), La cultura de la polémica, del enfrentamiento al

diálogo, Barcelona, Paidós.

• Tortosa, José María (2004), El largo camino de la violencia a la paz. Alicante, Universidad de Alicante.

• (2004). Made in Usa. Un modelo político en cuestión. Barcelona:

Icaria.

• Vattimo, Gianni, (1991), Etica de la interpretación. Barcelona, Piadós.

• (1994), El fin de la modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Barcelona, Gedisa Editorial.

• Zavala, Lauro (1998), La precisión de la incertidumbre; posmodernidad, vida cotidiana y escritura. Toluca, UAEMéx.

Published

2013-12-31

How to Cite

Villar García, M. G., & Maldonado Reyes, A. A. (2013). The media and its influence in the construction of a culture of peace or violence. A reflection from Peace Studies. Revista Ra Ximhai , 9(3 Especial), 47–63. https://doi.org/10.35197/rx.09.03.e.2013.02.mv

Issue

Section

Artículos científicos