Empirical study of alliance strategies applied in the Mexican insurance industry
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.08.02.2012.10.jmKeywords:
ensurance sector, strategic alliances, Information and Communication TechnologiesAbstract
The object of study of this research in Mexican insurance companies is the search for empirical evidence on the relationship between alliance strategies and their synergistic effects in companies in the Mexican insurance sector through the use of Information and Communications Technologies (ICTs). To do so, a descriptive empirical study of a cross-sectional type is carried out, which provides a snapshot of the variables of interest and their relationships at a given time. For the measurement, a structured instrument is used and the perception of managers on the variables studied is measured. The results show significant association relationships of strategies on commercial alliances and distribution channels through banking and the use of the Internet.
Downloads
References
Hoffmann, W.H.; Schaper-Rinkel, W. 2001. Acquire or Ally: A Strategy Framework for Deciding between Acquisition and Cooperation. Management International Review, Vol. 41, núm. 2, p. 131-159.
Kale, P., Singh, H. y Perlmutter, H. 2000. Learning and protection of proprietary assets in strategic alliances: building relational capital. Strategic Management Journal, 21/3,
p. 217 – 237.
Ortiz de Urbina Criado, M.; Montoro Sánchez, M.A.; Guerras Martín,
L.A. 2008. Fusiones/ Adquisiciones y Acuerdos de Cooperación en la Unión Europea.
Santesmases, M. M. 2009. Dyane versión 4: Diseño y Análisis de Encuestas en Investigación Social y de mercado (incluye CD). Madrid: Editorial Pirámide.
Spekman, R., Forbes, T., Lynn, I. y MacAvoy,
T. 1998. Alliance Management: a view from the past and a look to
the future. Journal of Management studies, 32/6.
Stuart, T. 2000. Interorganizational alliances and the performance of firms: a study of growth and innovation rates in a high – technology industry. Strategic Management Journal, 21/8, p. 791 – 811.
Zozaya González, N. 2007. Las fusiones y adquisiciones como fórmula de crecimiento empresarial. Madrid: Documento de trabajo de la Dirección General de Política de la PYME.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 José Bernardo Medina Castillo, Deyanira Bernal Domínguez, Rubén Miranda López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.