Social capital between family businesses and business associations in Celaya, Guanajuato
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.08.02.2012.13.rcKeywords:
social capital, entrepreneurial association, family companiesAbstract
This paper is part of a broad study on family businesses conducted in Celaya, Guanajuato, Mexico (2011) with a sample of 343 interviews with owners or responsible managers. This study analyzes the specific relationship of social capital that family businesses have with different business associations, since it is supposedly the social purpose of these associations. The analysis is based on the open question: Does your company communicate with business associations (Coordinating Council of Businesses, COPARMEX, CANACINTRA...) and how do you perceive this relationship (positive and/or negative)? The aim is to find out what micro, small and medium-sized family businesses think: Do they have relationships with business associations? With whom do they have these relationships? And what do they think of these relationships? The analysis is mainly based on Bourdieu's theory of social capital. The study is mixed, predominantly qualitative and exploratory. An analysis of the different testimonies is made to quantify and represent the descriptive factors of these relationships.
Downloads
References
Bourdieu, P. 1990. Sociología Y Cultura. México. Editorial Grijalbo.
Contreras R., López A. Y Ríos M. 2011. Cultura Empresarial: Tipología Social De Los Valores En La Micro, Pequeña Y Mediana Empresa En Celaya. Ocma. Universidad De Guanajuato.
Contreras R. Y Regalado R. 2008ª. Potencialidades Y Problemas En Empresas De Participación Familiar En Las Mipymes. Edición Electrónica Gratuita. Texto Completo En Www. Eumed.Net/Libros/2008C/437/ Isbn-13: 978-84-691-7211-7.
Contreras R., López A. Y Molina R. 2011. Emprendimiento: Dimensiones Sociales Y Culturales En Las Mipymes. México. Pearson.
Contreras R., López A. Y Ríos M. 2011. Cultura Empresarial. Tipología Social De Los Valores En La Mipyme. México. Ocma.
García, L. 2005. “Estudios De Empresas Familiares En Escenarios Partiendo Del Modelo Evolutivo Tridimensional”. Revista Omnia. Maracaibo Venezuela. Universidad De Zulia. Pp: 29-52. Consultada En La Red De Revistas Científicas De La America Latina Y El Caribe, España Y Portugal.
González M., Guzmán A., Pombo C. Y Trujillo M. 2010. Empresas Familiares: Revisión De La Literatura Desde Una Perspectiva De La Agencia. Cuadernos De Administración, Vol. 23, Núm. 40, Enero- Junio 2010, Pp. 11-33 Pontífica Universidad Javeriana. Colombia.
Jiménez I. 2005. Ensayos Sobre Pierre Bourdieu Y Su Obra. México. Coedición Universidad Autónoma De México Unam Y Plaza Y Valdez.
Jiménez, M. Y Piña Zambrano, H. 2011. “Capital Social En Empresas Familiares”. Revista Venezolana De Gerencia, Vol. 16, Núm. 54, Abril – Junio 2011, Pp. 255-273 Universidad Del Zulia Maracaibo Venezuela.
Payne, M. (Comp.) 2002. Diccionario De Teoría Crítica Y Estudios Culturales. Buenos Aires, Argentina. Paidós.
Putnam, R. 2000. Bowling Alone: The Collapse And The Revival Of American Community. Simon And Schuster. New York.
Rabell, C. (Coordinadora). 2009. Tramas Familiares En México Contemporáneo. Una Perspectiva Sociodemográfica. México. Coedición Instituto De Investigaciones Sociales Unam Y El Colegio De México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Ricardo Contreras Soto, Alberto Valdés Cobos, Alejandra López Salazar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.