The University of the Sierra and its impact on human development. Moctezuma case, Sonora
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.07.02.2011.09.abKeywords:
human development, education, Moctezuma, Sonora, Universidad de la SierraAbstract
The development of a population must be comprehensive, and there are factors that influence it; however, this research work is inclined towards the educational issue, since education must be considered as a means to achieve high levels of human development and in the particular case of the municipality of Moctezuma, Sonora, it is no exception.
The objective is to analyze the impact on Human Development that the population of Moctezuma has had since the creation of the University of the Sierra.
Since human development must be comprehensive, quantitative and qualitative indicators were used in order to observe the way in which these have influenced the population of Moctezuma, taking into account that it is a town with all educational levels from preschool to higher education, to observe how this is reflected in its inhabitants.
Given the conditions that precede the creation of the Universidad de la Sierra, an evaluation will be carried out with instruments and figures obtained from the human development indicators of UNESCO, the UN, the UNDP, and the World Bank, as these are the organizations that determine the quality indices in the world, making a comparison and analysis with the figures provided by INEGI and CONAPO
Downloads
References
Aguirre Beltrán, Gonzalo (1970) El proceso de aculturación en México. México: Instituto de Ciencias Sociales. Editorial Cominidad. 9:12.
Amtman M., Carlos, (1994) Una educación en población para la juventud rural a nivel comunitario. Depósito de documentos de la FAO, Universidad Astral de Chile.
Anda, G. Cuauhtémoc, (1996). Entorno socioeconómico de México. Limusa Editores, México.
Briones, Guillermo. 1998. Evaluación de programas sociales. editorial Trillas, México.
Consejo Nacional de Población ( 2001) . Índices de Desarrollo Humano. México
Denman, Catalina A. y Haro, Jesús Armando (comp.) (2000), Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Hermosillo, El Colegio de Sonora.
Díaz Barriga, Ángel. 1997. “Convergencias en los programas de estudio”, en Fragmento del libro “Didáctica y Currículum. Díaz Barriga, Laura, 1991. Buenos Aires.
Jarque, Carlos M. y Fernando Medina (1998). Índices de Desarrollo Humano en México.
Lecay, Rosana, (2005). El sistema educativo y el modelo de sociedad. Gobernanza en los sistemas educativos. Comunidad de Redactores.
López Rodrigo. (2002) “Trabajo académico y sociedad del conocimiento. Nuevos valores para la educación superior”. En Educación y Cultura Global. SEPYC: Sinaloa, 145- 163
Pieck Gochicoa, Enrique (1999). Educación Media Superior en el medio rural: Reflexiones a partir de la experiencia de una ONG. Biblioteca Digital www.crefal.edu.mx.
Portillo, Sánchez Maricela. (2005). Culturas juveniles y cultura política: la construcción de la opinión política de los jóvenes de la Ciudad de México. Universidad Autónoma de Barcelona, España.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (1990). Informe sobre,
Desarrollo Humano 1990. Santa Fé de Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Sociedad Sonorense de Historia, Varios Autores, 1999. Sonora: apuntes para la historia de la educación. Impresora la Voz de Sonora. Hermosillo Sonora México.
Stromquist, Nelly. (2005). La Dimensión de Género en las Políticas Educativas. Ponencia presentada en el Seminario “Equidad, género y educación. Más allá del acceso”. Lima Perú.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Ana Judith Barceló Moreno, Mercedes García Porchas, Víctor Guadalupe Santiago Hernández , Alejandro Córdova Yánez, Manuel Arturo Coronado García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.