Cultures of training and training of educational researchers

Authors

  • Tomás Fontaines Ruiz Universidad de Oriente
  • Giovanni Urdaneta Universidad Rafael Belloso Chacín

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.05.03.2009.10.tf

Keywords:

cultural focuses, educational researchers, cultures of formation, correspondence systems

Abstract

This research seeks to establish the relationship between training cultures and the training of educational researchers. To do so, two theoretical categories are developed: training and training cultures, in order to then establish the connecting axes between them. Methodologically, the study is inscribed in the production model inherent to the empirical-inductive position, being classified as descriptive-documentary-correlational. Among the most relevant conclusions, we have the following: The training culture is constituted in a human act through which the subject finds himself, while defining epistemic, psychoaffective, teleological, educational, socio-historical-cultural scenarios, which allow him to join a certain cultural focus and establish a complex relationship with it, a situation that can help him adapt to it or, on the contrary, resign against it. Each era, each cultural focus, conditions the development of the training schemes of researchers, while determining the relevance of certain epistemic manifestations as ingredients in the construction of scientific truth. The training of researchers implies the weight of the governing epistemic matrix. In this sense, it can be observed how the differential behavior of the cultural foci privileges a line of thought and this, in turn, defines the path that the cognitive subjects must follow to conquer science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. 1978. Psicología Cognitiva. 8va.

Edición. México: Trillas.

Bachelard, G. 2003. La Formación del Espíritu Científico. Méjico: Trillas.

Barroso, M. 1995. Autoestima, Ecología y Catastrofe. Venezuela: CEAC.

Bernal, J. 1979. La Ciencia en la Historia I. Segunda Edición. México: Nueva Imagen.

Bernal, J. 1980. La Ciencia en la Historia II. Segunda Edición. México: Nueva Imagen

Bowen, J, y Hobson, P. 1997. Teorías de la Educación. Mèjico: Limusa Noriega Editores.

Camacho, H. 2001. Enfoques Epistemológicos y Secuencias operativas de investigación. Tesis Doctoral. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo Venezuela.

Covey, S. 2001. Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Argentina: Mc Graw- Hill.

Delgado de Colmenares, F. 2000. El retorno en la investigación educativa: Una aproximación crítica. (En línea). Disponible en: www.saber:ula.edu.ve [Consulta: 2005,

Noviembre 9].

Díez, J. y Moulines, C. 1999. Fundamentos de la Filosofía de la Ciencia. 2da. Edición. España: Ariel.

Ferrater Mora (1998). Diccionario de Filosofía.

España: Ariel.

Fontaines, T. y Camacho, H. 2005. Metódica de la Investigación Racionalista: Lakatos y Popper. Año 6. Vol. 12. Maracaibo- Venezuela.

Gaines, J. 1970. Fritz Perls: Aquí y Ahora. Chile: Cuatro Vientos Editorial.

Gadamer, G. 1977. Verdad y Método. 8va. Edición.

España: Sígueme.

Gorodokin, I. 2005. La formación docente y su relación con la epistemología. Revista iberoamericana de educación 37/5.

Kuhn, T. 1978. Estructuras de las revoluciones científicas. México: Siglo XXI Editores.

Lakatos, I. 1978. Metodología de los Programas de Investigación Científica. México: Siglo XXI Editores.

Larrosa, J. 2001. La liberación de la libertad (y otros textos). Caracas: CIPOSTUCV, Colección Estudios Avanzados.

Lombardi, A. 1999. Catedral de Papel. Maracaibo- Ediluz.

Maslow, A. 1980. El hombre autorrealizado. Sexta edición. Méjico: Trillas.

Munévar Molina, R., y Quintero Corzo, J. 2004. Investigación pedagógica y formación del profesorado. En: Revista Iberoamericana de educación. (En línea). Vol.2. Disponible en www.campus_oei.org/revistas

Padrón, J. 1994. Interpretaciones históricas acerca del conocimiento científico. [Documento en línea].

Disponible:http://iris.cnice.mecd.es/filosofia/d ocentes/D2/D2-enlaces.htm [Consulta: 2005,

Noviembre 6]

Padrón, J. 1998. Reseña Histórica de los procesos de investigación. Caracas: USR.

Restrepo Gómez, B. 1997. La Investigación en la formación inicial de los docentes: Tres planos, tres funciones. En: Memorias del Congreso Internacional de Educación, investigación y formación docente. Universidad de Antioquia. Colombia.

Rogers, C. 1999. El proceso de convertirse en persona. Décima edición. Argentina: Paidos.

Santamaría, C. s/a. Historia de la psicología: El nacimiento de una ciencia. México: Ariel psicología.

Sierra Bravo, R. 1980. Técnicas de investigación social. España. Editorial Siglo XXI.

Vigotsky, L. 2001. Psicología Pedagógica. Buenos Aires: Aique.

Published

2009-12-31

How to Cite

Fontaines Ruiz, T., & Urdaneta, G. (2009). Cultures of training and training of educational researchers. Revista Ra Ximhai , 5(3), 357–371. https://doi.org/10.35197/rx.05.03.2009.10.tf

Issue

Section

Artículos científicos