Teacher professional development as a fundamental element for the academic development of a normal school as a higher education institution: a look from strategic planning in PROFEN
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.13.03.2017.02.lgKeywords:
professional development, academic development, normal school, strategic planningAbstract
The article presents a study of the interrelations between professional teacher development and academic development in a Normal School of the State Educational Subsystem in the State of Mexico based on strategic planning in two dimensions: the first of an external nature and the second of an internal nature. The external dimension gave an account of the academic profile of the Higher Education Institutions with respect to the demands for professional teacher development that international and national organizations, such as the Secretariat of Public Education (SEP), the National Association of Universities and Higher Education Institutions (ANUIES), the United Nations Education, Science and Culture Organization (UNESCO) and the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) have recommended and established in the different official documents of the Mexican educational system, expressed in the link with the established social order of knowledge societies. The second dimension establishes the efforts that a teacher training school makes through strategic planning to relate to the professional development profile framed in the academic development that the global context demands of higher education institutions based on the actions that are carried out institutionally. In this sense, the question is: Which of the strategic actions that were planned in the institutional ProFEN from 2009 to 2011 regarding the professional development of its teachers have made possible the transition from the teacher training school to the academic profile of a higher education institution?
Downloads
References
Araujo, G. A. 2014. Orientaciones y Prácticas en la Formación de Profesores. Toluca, Estado de México: ISCEEM 2014.
Imbernon, F. La formación y el desarrollo profesional de profesorado. Consultado el 12 de febrero de 2016,
disponible en:
https://books.google.com.mx/books?id=oFBJP5FnXU0C&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs
_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Hyman, H., 1984. Diseño y análisis de las Encuestas Sociales. Amorrortu Editores.
OCDE. Acuerdo de cooperación México-OCDE para mejorar la calidad de la educación de las escuelas mexicanas consultado el 25 de febrero de 2016, disponible en: https://www.oecd.org/edu/school/46216786.pdf
PDI. Escuela Normal de Tecámac. 2014
PROFEN. Escuela Normal de Tecámac, 2009-2011
SEP. Plan de Apoyo a la Calidad Educativa y la Transformación de Escuelas Normales (PACTEN) consultado
el 22 de agosto de 2016, disponible en: http://guiapacten.weebly.com/introduccioacuten.html
SEP. Plan Estatal de Fortalecimiento a la Educación Normal. Consultado el 26 de junio de 2016, disponible en: http://sen.edomex.gob.mx/planeacion_pefen
SEP. Programa de Fortalecimiento de la Calidad Educativa (PFCE) Consultado el 24 de junio de 2016, disponible en: http://copladi.udg.mx/desarrollo-institucional/pifi
UNESCO. Estándares de competencia en TIC para docentes. Consultado el 26 de agosto de 2016,
disponible en: http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
UNESCO. Hacia las sociedades del conocimiento. Consultado el 12 de marzo de 2016, disponible en:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lina Xóchitl García Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.