Diagnosis of ICTs in SMEs in the city of San Luis Potosí in the food and beverage sector for the dissemination of their services
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.13.03.2017.22.doKeywords:
restaurants, ICT, SMEsAbstract
In recent years, information and communication technologies are present in all sectors of our lives and the food and beverage sector is no exception, so a diagnosis was made in this area in small and medium-sized companies in the city of San Luis Potosí in the areas for the management and dissemination of their services, since they are currently at a disadvantage compared to large restaurant chains that have mobile applications, web pages among other applications. The research design that was applied is descriptive. The population of the object of study was taken as 32 MiPyMEs of the food and beverage sector in the city of San Luis Potosí affiliated with the National Chamber of the restaurant and seasoned food industry (Canirac). The variables that were taken into consideration are: Use of computer equipment, ICT Specialists, Access and use of the Internet, Social Media, Electronic Commerce. The study found that most SMEs in the restaurant sector use the social network Facebook as a means of disseminating services and promotions; however, they do not use the full potential that the social tool provides them, due to ignorance and lack of preparation to be able to interact better with their clients and suppliers. In addition, most of the sample has the need to advertise themselves electronically, through mobile phone applications.
Downloads
References
Argonza, J. S. (1 de Febrero de 2014). Revista UNAM.mx. (UNAM, Ed.) Obtenido de Revista digital UNAM:
http://www.revista.unam.mx/vol.14/num2/art15/
Dionel, S. (27 de Abril de 2015). Sistema de Restaurante. Obtenido de Sistema de Restaurante:
http://sistemaderestaurante.com/software-para-restaurantes/
Hernández, R. F. (2010). Metodología de la Investigación (Vol. 5ª Ed.). México: McGraw Hill Educación. INEGI, Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas (2017):
(http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/default.aspx
INEGI, INADEM, BANCOMEXT. (13 de 07 de 2016). Obtenido de BANCOMEXT, INEGI,INADEM:
http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/boletines/2016/especiales/especiales2016_07_02.pdf
Rafa Villaplana. (20 de Junio de 2014). Recuperado el 01 de 09 de 2016, de http://www.cloud-
tic.com/pasos-interaccion-entre-una-marca-y-los-clientes-en-social-media/
Secretaría de Economía. (13 de Mayo de 2014). Secretaría de Economía. Obtenido de Secretaría de
Economía: http://www.gob.mx/se/articulos/conoce-mas-sobre-la-industria-tic-en-mexico
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica, (4ta ed). México: LImusa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Dubelza B. Oliva Garza, Beatriz O. Ríos Velázquez, Martín Guerrero Posadas, Edmundo Cerda Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.