The ISO 21001:2018 standard and its relationship with the terminal efficiency of the engineering programs of the Tecnológico Nacional de México Campus Guasave
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.20.02.2024.02.cbKeywords:
ISO 21001:2018, management systems, educational organizations, engineering programs, educational quality, terminal efficiency, Guasave CampusAbstract
The ISO 21001:2018 norm is for the management systems of educational organizations, which has gained importance in the field of higher education. In addition, terminal efficiency is a crucial indicator of educational quality, therefore their relationship is an issue. . of growing interest for the Tecnológico Nacional de México (TecNM) Guasave Campus; since the adoption of this standard will impact the quality and effectiveness of the engineering programs taught at this educational institution. Its objective is to place the student at the center of the educational process, recognizing their individual needs and adapting educational services to meet them; It also encourages their active participation, that of educational staff, parents and other interested parties. This study focuses on the positivist paradigm, because it is based on objectivity and the search for verifiable facts; in this case by making a comparison of statistical data between 2022 and 2023 of the performance indicators, using the quantitative research approach; obtaining results where the contribution of the previously referenced standard is visualized in optimizing the planning and design of engineering programs to the evaluation of student performance; reducing school dropout rates and contributing to the retention of students, leading them to complete their studies in a timely manner; which benefits with successful terminal efficiency; A thought that leads us to consider that the adoption of this standard in other higher education institutions is relevant.
Downloads
References
Abundis, I. Y. R., Bajo, C. E. R. I., & Toledo, C. L. S. D. (2017). Algunas consideraciones sobre la gestión de la calidad de la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 9(5), 54-62.
Castillo, O.M.F., Cervantes, A.D.I., & Ponce, R.H.F. (2022). Un cambio paradigmático en el estudio de la eficiencia terminal y la deserción escolar: estado del conocimiento. RECIE: Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 6(e1715), 4-5. https://doi.org/10.33010/recie.v6i0.1715
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, 01/24/2024. Diario Oficial de la Federación (DOF). [acceso 18/01/2024]. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/cpeum.htm
Díaz, N. V. P., (2014). El concepto de ciencia como sistema, el positivismo, neopositivismo y las “investigaciones cuantitativas y cualitativas”. Salud Uninorte, 30(2), 227-244.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill. 6, 34-95. https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pd
ISO (2018). Educational organizations management systems for educational organizations. International Organization for Standardization. [acceso 24/01/2024]. Disponible en: https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:21001:ed-1:v1:es
ITSG (2024). Sistema Integral de Gestión y Anuarios Estadísticos 2022 y 2023. Instituto Tecnológico Superior de Guasave [acceso 09/02/2024]. Disponible en: http://www.guasave.tecnm.mx/
TecNM (2024). Breve historia de los Institutos Tecnológicos. Tecnológico Nacional de México [acceso 27/01 /2024]. Disponible en: https://www.tecnm.mx/
UNESCO (2024). Liderar el ODS 4 – Educación 2030. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [acceso 24/01/2024]. Disponible en: https://www.unesco.org/es/education
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Celia Yudith Bea-Berrelleza, Edgar Escobar-Gutiérrez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.