Train rural sociologists from local realities

Authors

  • Francisco Antonio Romero Leyva Universidad Autónoma Indígena de México
  • Gabriela López Félix Universidad Autónoma Indígena de México
  • Luz Bertila Valdez Román Universidad Autónoma Indígena de México
  • Mayra Rocio Torres Flores Universidad Autónoma Indígena de México

Keywords:

emergency, local knowledge, decoloniality

Abstract

If something must be recognized, it is that sociology assumes classical theories that, although important, are. They lead us to a pigeonholing of thought. Likewise, pigeonholing extends to the construction of knowledge. These educational practices are particular ways of inducing future sociologists to familiarize themselves with theories foreign to their contexts and to reason from a thought removed from their own contexts.

Homogenization is evident, not only culturally, but also of thought and therefore when it comes to building knowledge, other ways of thinking fit, which is called colonization. What is presented here is an advance that is intended to be expanded as progress is made.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ceceña A. Esther, coord. (2008). De los saberes de la emancipación y de la dominación. CLACSO, Buenos Aires.

Guelman A. y María Mercedes Palumbo. (2017). Pedagogías latinoamericanas y descolonización Revista latinoamericana de investigación crítica pág. 45/62, Año IV Nº 7 | Publicación semestral | Julio-diciembre de 2017 Buenos Aires, Argentina.

Rodríguez R. A. (2018). Hacia un pensamiento crítico con perspectiva decolonial en: Indocilidad reflexiva: el pensamiento crítico como forma de creación y resistencia / editores, Claudia Luz Piedrahita Echandía, Pablo Vommaro, Xabier Insausti Ugarriza. -- 1a. ed. – Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas: CLACSO: Editorial Magisterio.

Roitman R. M. (2008). Pensar América Latina. El Desarrollo de la sociología latinoamericana. CLACSO, Buenos Aires.

Mignolo, Walter. (2003). “Prefacio a la edición castellana e Introducción”. En Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo (pp. 19-110). Madrid: Akal.

Published

2021-12-01

How to Cite

Romero Leyva , F. A., López Félix, G., Valdez Román, L. B., & Torres Flores, M. R. (2021). Train rural sociologists from local realities. Revista Ra Ximhai , 17(2), 309–316. Retrieved from https://raximhai.uaim.edu.mx/index.php/rx/article/view/1320

Issue

Section

Artículos científicos