ADDIE instructional design and emerging technology in higher education for English language learning in times of pandemic

Authors

  • Blanca Mérida Juárez García
  • Gabriela Elizabeth Lizárraga Orozco
  • Iván Noel Álvarez Sánchez

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.01.2022.08.bm

Keywords:

learning, ADDIE instructional design, english, virtual environment

Abstract

This work is an investigation with a mixed approach in which the results obtained in a blended training experience in an autonomous institution in Valle del Fuerte, in the State of Sinaloa, Mexico, are exposed. The study is supported by the use of technologies, a successful case of the innovative, quality, techno-pedagogical instructional model used in various prestigious universities called ADDIE, carried out in new students of the Bachelor of International Business Relations in the subject of English I. The instructional model was implemented to improve the traditional way of generating knowledge in the classroom, with the support of a virtual learning environment to satisfy the need for communication and teacher-student interaction and improve learning processes and results. The quasi-experimental research design was used, in two groups, one experimental and the other control, to know the possible implications on the academic performance of the students who participated in the experience. For the review of the sample, the F test was established to determine the asymmetry in the data or the type of distribution, the statistical test applied to carry out the analysis was determined by means of the Mann and Whitney U test to obtain the P -value. Regarding the dimension of integrating knowledge and the degree of statistical significance, 95% was considered, with a margin of error of 5%, yielding a result = 0.02267 clearly lower than the assumed error, stating that there is a significant difference after the application of instructional design. The conclusions are presented and based on these, recommendations are made based on the results of this research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, I., & Cabero, J. (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. (Universidad Nacional de Educación a Distancia, Ed.) Dialnet, 1(32), 323. Recuperado el 15 de agosto de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5015552

ANUIES. (4 de abril de 2017). Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior,. (ANUIES, Ed.) Comunicado de Prensa 18. Recuperado el 28 de mayo de 2021, de http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/170330124526Convocatoria+2017def.pdf

Area, M. (2009). Manual Electrónico: Introducción a la Tecnología Educativa. (U. d. Laguna, Ed.) La Laguna, España: Creative Commons. Recuperado el 3 de junio de 2021, de https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/4/ebookte.pdf

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento, una perspectiva cognitiva. Barcelona, España: Paidos, Iberica. Recuperado el 14 de octubre de 2021, de https://issuu.com/luisorbegoso/docs/ausubel_-_adquisicion_y_retencion_d

Bartolomé, A. (mayo de 2004). Blended Learning, Conceptos Básicos. (P.-B. R. Educación, Ed.) Revista Pixel Bit(023), 7-20. Recuperado el 5 de julio de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/368/36802301.pdf

Bruner, J. (1969). Hacia una teoría de la instrucción (Impreso ed.). México: Manuales UTEHA. Recuperado el 10 de agosto de 2021

Cukierman, U., & Virgili, J. (2010). La Tecnología Educativo al servicio de la Educación Tecnológica, Experiencias e Investigaciones en la UTN (II comp. ed.). (U. T. Nacional, Ed.) Buenos Aires, Argentina: eDuTecNe. Recuperado el 10 de noviembre de 2021, de http://www.edutecne.utn.edu.ar/teset/tecnol_educativa_cukierman_virgili.pdf

Del Hierro, E., García, R., & Mortis, S. (junio de 2014). Percepción de estudiantes univesitarios sobre el perfil del profesor en la modalidad virtual-presencial. (I. T. Sonora, Ed.) EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa(48), 18. Recuperado el 21 de octubre de 2021, de file:///C:/Users/intel/Downloads/114-Texto%20del%20art%C3%ADculo-706-1-10-20150115.pdf

Fuentes, P. G. (2020). La importancia de las TIC para la educación superior en tiempos de la pandemia por COVID-19.

Hernandez Cervantes, L., & Santillan, A. (Abril de 2021). La importancia de las Tecnologías de Información y Comunicación en tiempos de COVID-19.

Hernández, M. R. (2021). Implementación de estrategias de Rapid E-Learning ante la pandemia. doi:https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2870

Lloréns, L., Espinosa, Y., & Castro, M. (2013). Criterios de un modelo de diseño instruccional y competencia docente para la educación superior escolarizada a distancia apoyada en TICC. Scielo, Sinéctica(41), 21. Recuperado el 2 de julio de 2021, de http://www.sinectica.iteso.mx/articulo/?id=41_criterios_

Murrillo, J., & Duck, C. (junio de 2020). El Covid-19 y las Brechas Educativa. (Scielo, Ed.) Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Orellana, A., Hudgins, T., & Simonson, M. (2009). El curso en línea perfecto: mejores prácticas para diseñar y enseñar. (Routledye, Ed.) Charlotte, NC: American Journal of Distance Education. doi:https://doi.org/10.1080/08923647.2010.497011

Ramiréz, M. (3 de noviembre (Lerdo sep./dic. 2021 Epub 03-Nov-2021) de 2021). Implementación de estrategias de Rapid E-Learning ante la pandemia. (U. T. Tecámac, Ed.) Dilemas contemporaneos, Educación, Política y Valores., 9(1), 27 . doi:https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2870

Ramos, C. A. (15 de 06 de 2015). Los paradigmas de la investigación científica. 23(1), 9-17. doi:https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167

Sánchez, C. (15 de enero de 2015). B-learning como estrategia para el desarrollo de competencias. (OEI/CAEU, Ed.) REvista Iberoamericana de Educación Tecnología Educativa, 67(1), 85-100. doi:doi.org/10.35362/rie671265

Saza, D., Mora, D., & Agudelo, M. (septiembre-diciembre de 2019). El diseño instruccional ADDIE en la Facultad de Ingeniería de UNIMUTO. (Hamut"ay, Ed.) Revista cuatrimestral de divulgación cientifica, 6(3), 126-137. Recuperado el 15 de junio de 2021, de http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/index

Silva, J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). (U. O. Catalunya, Ed.) Dialnet, 166. Recuperado el 21 de noviembre de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7084697

UANEG. (2019). Acta H. Consejo Universitario UAS. En UAS (Ed.), Convocatoria Plan Intitucional UANEG 2019-2020 (pág. 50). Culiacan Rosales, Sinaloa: UAS. Recuperado el 15 de junio de 2020

Vasquez Austidillo, M. (10 de junio de 2011). Modelo para el Diseño de E-actividades de apoyo a las. (L. S. Universidad Tecnológica de Chile INACAP, Ed.) Chile: Centro de Enseñanza Aprendizaje (CEA). Recuperado el 10 de junio de 2021, de https://www.merlot.org/merlot/viewMaterial.htm?id=616236

Vela, A. (11 de 10 de 2019). Las lenguas más habladas en el mundo 2019, Web. (B. p. Vela, Editor, & A. Vela, Productor) Recuperado el 28 de mayo de 2021, de TICs y Formación: https://ticsyformacion.com/2019/10/11/idiomas-mas-hablados-del-mundo-como-primera-o-segunda-lengua-infografia/

Zambano, M., & Saltos, M. (22 de Agosto de 2017). The importance of learning and knowledge of the English language in higher. Ciencias de la educación, 759-771. Recuperado el 07 de junio de 2021, de https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

Zhindón-Cal, K. M., & Avila Mediavilla, C. M. (2021). Tecnologías emergentes aplicadas a la práctica educativa en pandemia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 36.

Published

2022-02-28

How to Cite

Juárez García, B. M., Lizárraga Orozco, G. E., & Álvarez Sánchez, I. N. (2022). ADDIE instructional design and emerging technology in higher education for English language learning in times of pandemic. Revista Ra Ximhai , 18(1), 159–177. https://doi.org/10.35197/rx.18.01.2022.08.bm

Issue

Section

Artículos científicos