Quality education in the law education program of the Autonomous Indigenous University of Mexico in the face of COVID-19

Authors

  • Olia Acuña Maldonado Universidad Autónoma Indígena de México

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.02.2022.03.oa

Keywords:

higher education during the pandemic, intercultural education in COVID-19, quality education in COVID-19

Abstract

At the Autonomous Indigenous University of Mexico, located in Sinaloa, indigenous students from all states of the republic are received, it has a student hostel and a cafeteria that a large part of the student body enjoys free of charge.

Living in the community of Mochicahui, UAIM students have access to library services and computer centers, in addition to wireless internet, so they do not have connectivity problems.

However, when confinement began and they retired to their homes, the lack of connectivity was evident for some complete, because there is no internet service nearby; and for others temporary, due to bad weather or poor service.

The objective of this article is to identify the main difficulties faced by students and teachers to maintain a quality education in the virtual classrooms of the Law degree at the Autonomous Indigenous University of Mexico and to propose possible strategies to replace content for the face-to-face return.

This reflection work was carried out through the narrative biographical methodology by means of a report of the experiences of 8 professors of the Law degree at the Autonomous Indigenous University of Mexico who for two years worked in Aula en Casa together with their students, their strategies and frustrations to achieve completion semester after semester. Monthly reports issued by the Coordination of the Law Education Program on academic progress were consulted.

It is concluded that a great effort was made by all the actors involved to prepare the students, however, the distance, the times and the shortcomings, but above all the lack of formal preparation of the teachers in the use of educational platforms, but above all due to the extreme flexibility during the pandemic, the quality decreased a lot and did not allow more than 80% of the expected learning to be achieved among the students and that as teachers they must be aware of this, but above all they must make it known to the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cornejo, M. (2006). El enfoque Biográfico: Trayectorias, Desarrollos Teóricos y Perspectivas. Revista PSYKHE, 15(1), pp. 96-106.

Delgado García, M. (2018). La metodología biográfica narrativa y posibilidades en el ámbito del docente universitario. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 8(2), e043, https://doi.org/10.24215/18537863e043

Diario Oficial de la Federación. (2020a). ACUERDO número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. México. Secretaría de Educación Pública. Recuperado el 17 de mayo de 2022 de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5589479&fecha=16/03/2020

Diario Oficial de la Federación. (2020b). ACUERDO por el que se establecen las medidas preventivas que se deberán implementar para la mitigación y control de los riesgos para la salud que implica la enfermedad por el virus SARS-CoV2 (COVID-19). México. Secretaría de Salud. Recuperado el 17 de mayo de 2022 de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590339&fecha=24/03/2020

Diario Oficial de la Federación. (2020c). ACUERDO por el que se declara como emergencia sanitaria por causa de fuerza mayor, a la epidemia de enfermedad generada por el virus SARS-CoV2 (COVID-19). México. Consejo de Salubridad General. Recuperado el 17 de mayo de 2022 de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590745&fecha=30/03/2020

Diario Oficial de la Federación. (2020d). ACUERDO por el que se establecen acciones extraordinarias para atender la emergencia sanitaria generada por el virus SARS-CoV2. México. Secretaría de Salud. Recuperado el 17 de mayo de 2022 de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590914&fecha=31/03/2020

Diario Oficial de la Federación. (2020e). ACUERDO por el que se modifica el similar por el que se establecen acciones extraordinarias para atender la emergencia sanitaria generada por el virus SARS-CoV2, publicado el 31 de marzo de 2020. México. Secretaría de Saludo. Recuperado el 17 de mayo de 2022 de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5592067&fecha=21/04/2020

Diario Oficial de la Federación. (2020f). ACUERDO por el que se establece una estrategia para la reapertura de las actividades sociales, educativas y económicas, así como un sistema de semáforo por regiones para evaluar semanalmente el riesgo epidemiológico relacionado con la reapertura de actividades en cada entidad federativa, así como se establecen acciones extraordinarias. México. Secretaría de Salud. Recuperado el 17 de mayo de 2022 de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5593313&fecha=14/05/2020

Organización Panamericana de la Salud. (2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia#:~:text=Ginebra%2C%2011%20de%20marzo%20de,puede%20caracterizarse%20como%20una%20pandemia.

Trujillo Holguín, J. A. (2021). Anuario Mexicano de Historia de la Educación y la pandemia. Anuario Mexicano De Historia De La Educación, 2(2), 9-13.

Trujillo Holguín, J.A (2018). Trayectorias de maestros en servicio: un acercamiento a la cotidianidad del trabajo docente a través de narrativas autobiográficas. En Trujillo Holguín, J.A.; Estrada Loya, C.A. y García Leos, J.L. (Coords) (2018). Desarrollo profesional docente: relatos autobiográficos de maestros en servicio. Escuela Normal Superior Profr. José E. Medrano R. 15-24.

Published

2022-08-30

How to Cite

Acuña Maldonado , O. (2022). Quality education in the law education program of the Autonomous Indigenous University of Mexico in the face of COVID-19. Revista Ra Ximhai , 18(2), 57–79. https://doi.org/10.35197/rx.18.02.2022.03.oa

Issue

Section

Artículos científicos