Factors that impact the quality of distance education in a Higher Education Institution

Authors

  • Héctor Omar Sandoval Soto
  • Samantha Fabiola López Caro

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.02.2022.06.hs

Keywords:

quality, distance education, COVID-19

Abstract

This research work was carried out in the city of Los Mochis, Sinaloa, Mexico, where there are six higher education institutions, three public and three private, one was chosen as the subject of study for the analysis of the problem of this research that describes the factors that impact the quality of distance education during the COVID 19 pandemic.

The focus of this research was quantitative and was addressed in a descriptive-evaluative manner; the study included 20 professors who are members of the economic administrative academy of the Higher Education Institution (IES).

The technique of collecting primary data was through the application of surveys, in the instrument Likert-type items were used, which after its application was analyzed with the SPSS statistical package

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade Díaz, G. E. (2011). La educación superior pública a distancia en México. Sus principales desafíos y alternativas en el siglo XXI. REencuentro. .

Cervantes, F., Bañuelos, A., & Chávez, F. y. (2015). La evaluación de la calidad de la educación superior a. Ecuador: Universidad Técnica Particular de Loja.

Durán Rodríguez, R., & Estay-Niculcar, C. A. (2016). Formación en buenas prácticas docentes para la educación virtual. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 209-232.

García Soto, G. Y. (2020). Calidad en la educación superior en línea: un análisis teórico. Revista Educación.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2010). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGRAW-HILL.

Jiménez, N. M. (2005). Un panorama de la educación a distancia. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 461-463.

Kerlinger, F. (1996). Investigación del Comportamiento. México, D. F.: McGraw Hill.

LGE. (12 de 05 de 2021). Leyes-méxico. Obtenido de https://leyes-mx.com/ley_general_de_educacion/5.htm

Mendoza Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos.

Rama, C. (2016). La fase actual de expansión de la educación en línea o virtual en América Latina. Universidades, 27-39.

Tünnermann Bemheim, C. (2000). Retos y perspectivas de la Educación Superior. Encuentro, (55), 8–27. https://doi.org/10.5377/encuentro.v0i55.3933

UNESCO. (2015). Documento de política para el cambio y el desarrollo en la educación superior. París: UNESCO.

Yong Castillo, É. &. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 4-10.

Published

2022-08-30

How to Cite

Sandoval Soto, H. O., & López Caro, S. F. (2022). Factors that impact the quality of distance education in a Higher Education Institution. Revista Ra Ximhai , 18(2), 119–130. https://doi.org/10.35197/rx.18.02.2022.06.hs

Issue

Section

Artículos científicos