Theoretical analysis of teaching styles and proposal of an instrument for their measurement at the higher level

Authors

  • Luis García Valenzuela
  • José Alberto Ortega Campos

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.02.2022.13.lg

Keywords:

teaching styles, higher education, desertion, educational quality

Abstract

The dynamics of complex processes of change, transformation or social readjustment constitute essential features that characterize the contemporary world, in this context, education is structured around four basic pillars that today's society demands: learning to know, learning to do, learning to live together and learn to be. It is worth mentioning that there is a problem of desertion and failure at the higher level, this situation is worrying and it is possible that it is related to the teaching styles of the teacher. Therefore, it will be necessary to carry out the present investigation since it could serve as a basis for later studies that allow in turn to identify the relationship of the teacher's teaching styles with the failure rates, for this an instrument is necessary that validates said assumption.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana Pérez, Patricia. (2003). Manual del Curso de Alineación para la Certificación de Diseño e Impartición de Cursos de Capacitación. México: CONALEP.

Bejarano Garay, Ana Beatriz Karla y Ramírez Hernández, Marina. (2004). La relación entre los estilos de enseñanza y las motivaciones docentes del tercer ciclo del distrito 02 de escuelas públicas del área urbana del municipio de nueva san salvador, en el departamento de la libertad. Tesina de investigación para optar al grado de Licenciatura en Psicología. El Salvador.

Gravini Donado, Marbel Lucía (2006). Estilos de aprendizaje: una propuesta de investigación. Psicogente, Colombia. 9(16),(Pp.35-41). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552138003

Herrero Márquez, Patricia. (2012). La interacción comunicativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista electrónica de investigación Docencia Creativa. Universidad de Granada. Volumen 1. Páginas 138-143

Jornada, La. (1999). Observatorio Ciudadano de la Educación. Comunicado No. 22. Disponible en: https://www.jornada.com.mx/1999/12/10/observatorio.html

Marqués Graells, Pere. (2000). El impacto de la sociedad de la información en el mundo educativo. Disponible en: http://www.peremarques.net/siyedu.htm

Ortega Campos, José Alberto. (2019). Los estilos de enseñanza utilizados por los docentes de la Universidad Autónoma de Sinaloa. en Coordinador Cazares Aboytes, Pedro. “Alumnos, escuelas y maestros en Sinaloa siglos XIX-XXI”. Astra editorial. México.

Palomino Gutiérrez, José. (2000). Estilos de Enseñanza Competentes. Consultado el 12 de mayo de 2005.

Pérez Jiménez, Jesús Ariel. (2001). Programación neurolingüística y sus estilos de aprendizaje. Disponible en: http:/aldeaeducativa.com/

Troya Palomino, David. (2018). Estilos de aprendizaje y su relación con la autoeficacia emprendedora de los estudiantes de la Escuela Profesional de Administración de la Universidad Peruana Filial de Tarapoto, 2017 (tesis de maestría). Universidad Peruana Unión.

UNAM. (2004). Plan de estudios de la licenciatura en estudios latinoamericanos. Cuidado de la edición Carlos López. México.

Vásquez Rodríguez, Fernando (Ed), Estrategias de enseñanza: investigaciones sobre didáctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto. En Londoño Martínez, Pilar, Calvache López, José. (2017). Las estrategias de enseñanza: aproximación teórico-conceptual. CLACSO.

Published

2022-08-30

How to Cite

García Valenzuela, L., & Ortega Campos, J. A. (2022). Theoretical analysis of teaching styles and proposal of an instrument for their measurement at the higher level. Revista Ra Ximhai , 18(2), 275–295. https://doi.org/10.35197/rx.18.02.2022.13.lg

Issue

Section

Artículos científicos