Worldview and community knowledge in school: representations of teachers from the bilingual and intercultural normal school of Oaxaca (ENBIO), Mexico

Authors

  • María Elena Jiménez Zaldivar
  • Yeri Manzano Flores
  • Liliana García Montesinos

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.05.2022.01.mj

Keywords:

cosmovision, community knowledge, school, commonality, educational practice, representations

Abstract

This present document addresses the teacher's representation from the “Escuela Normal Bilingue e Intercultural de Oaxaca” (ENBIO) about the worldview and the community knowledge of the native people of the state of Oaxaca, Mexico; with a perspective of community as a way of life-based on the principles of correspondence and respect for diversity.
It is intended to identify and make visible the representations about their worldview, the knowledge, their sociocultural practices and its possible articulation with the academic knowledge addressed in the school and its educational practices, both built from different logics.
The investigation is fundamental in the theory of the representations with the contributions from H. Lefebvre (2006) and on the decolonial pedagogy with the approaches of C. Walsh (2007). The work was done with a qualitative methodology with the contributions of U. Flick (2007) and interpretative with Erickson (1989). The questions to be asked are: What are the representations of the ENBIO teachers regarding their worldview and community knowledge? How can these different positions contribute to the construction of the spaces for intercultural and academic dialogue? If it is considered that both are relevant to building and implementing an education intercultural bilingual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carbajal, V. (2014). Cosmovisión Andina y procesos de desarrollo del niño Andino: una mirada para trabajar el enfoque de EIB. Recuperado de es.slideshare.net>WarmyKullay>cosmovisión-andina.pdf

Colmenares, A. M. (2011). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. [Fecha de consulta 8 de septiembre de 2022]. Disponible en dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4054232

Barabas, A. M. (2004). La territorialidad simbólica y los derechos territoriales indígenas: reflexiones para el estado pluriétnico. Alteridades, 14(27), 105-119. [Fecha de consulta 8 de septiembre de 2022]. Disponible en file:///C:/Users/PC8/Downloads/313-312-1-PB.pdf

Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación. Una aproximación antropológica. México: Fondo de Cultura.

Erickson. F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. C. Wittroc (Ed.), La investigación en la enseñanza. II. Métodos cualitativos y de observación. Barcelona: Paidós-MEC. 1 95-301.

Flick, U. (2007) Introducción a la Investigación cualitativa. Madrid: Morata S.L.

Gámez, E. A. y López, A. (Coords.). (2015). Cosmovisión mesoamericana. Reflexiones, polémicas y etnografías. México: Fondo de Cultura Económica.

Gasca, J. (2016, 2-3 de mayo). Territorialidad en Oaxaca: desigualdad, fragmentación y diversidad biocultural. [Ponencia]. En S., Ávila, J., Gasca y M. Perevotchikova (Coords.). Estudio de los Sistemas Socio-ambientales en Oaxaca. [Simposio]. UNAM.

Instituto Estatal de Educación Pública de Oaxaca (IEEPO), Sección XXII del SNTE/CNTE. (2013, noviembre). Plan para la Transformación de la Educación de Oaxaca. [Fecha de consulta 8 de septiembre de 2022]. Disponible en www.transformacion-educativa.com/attachments/article/78/CuadernilloPTEO.pdf

Jiménez, M. E. y Carrillo, A. (2016). Educación Intercultural o choque cultural y lingüístico: Entre el currículum formal y el currículum vivido. Revista Internacional sobre Diversidad e Identidad en la Educación. X.

Knapp, E; Suárez, M y Mesa, M. (2003) Aspectos teóricos y epistemológicos de la categoría de representación social. Revista Cubana de Psicología. V. 20N. 1 La Habana. Disponible en http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=SO25743222003000100003&script=sciarttext

Lefebvre, H. (2008). La presencia y la ausencia. Contribuciones a la teoría de las representaciones. México: Fondo de Cultura Económica.

Maldonado, B. (2011). Comunidad, comunalidad y colonialismo en Oaxaca. La nueva edición comunitaria y su contexto. Oaxaca: CseIIO.

Martínez, J. (2004). Comunalidad y desarrollo. Diálogos en la acción, primera etapa. [Fecha de consulta 8 de septiembre de 2022]. Disponible en https://redalforja.org.gt/mediateca/wp-content/uploads/2018/05/Comunalidad-y-desarrollo.pdf

Martínez, J. (2015). Conocimiento y comunalidad. Bajo el volcán, 15 (23), 99-112. [Fecha de consulta 8 de septiembre de 2022]. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/286/28643473006.pdf

Romero, M. N. (2010, abril-septiembre). De la competencia a la compartencia en los cuidados transculturales. Index de Enfermería, 19(2), s.p. [Fecha de consulta 8 de septiembre de 2022]. Disponible en https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962010000200019

Walsh, C. (2013) Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Serie Pensamiento Decolonial. Quito: Abya Yala.

Walsh, C. (2007, mayo-agosto). Interculturalidad, colonialidad y educación. Educación y pedagogía. Revista de Educación y Pedagogía, 11(48), 25-35. [Fecha de consulta 8 de septiembre de 2022]. Disponible en https://www.flacsoandes.edu.ec/sites/default/files/agora/files/1265909654.interculturalidad__colonialidad_y_educacion_0.pdf

Published

2022-09-30

How to Cite

Jiménez Zaldivar, M. E., Manzano Flores, Y., & García Montesinos, L. (2022). Worldview and community knowledge in school: representations of teachers from the bilingual and intercultural normal school of Oaxaca (ENBIO), Mexico. Revista Ra Ximhai , 18(5 Especial), 15–32. https://doi.org/10.35197/rx.18.05.2022.01.mj

Issue

Section

Artículos científicos