Environmental education as a process of building tourism for sustainability
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.18.06.2022.13.zoKeywords:
ecotourism, communitary environmental education, MazunteAbstract
The objective of the project was to recover the initiatives in environmental education and analyze them as part of the transformation process in the approach to nature. A qualitative methodology was followed, the information was collected through semi-structured dialogues that were carried out virtually with various actors of the Mazunte polygon, in the State of Oaxaca and directly related to these experiences. The information was analyzed from the critical perspective of sustainability, within the framework of the epistemologies of the south. Among these proposals were volunteer work in preservation and recovery, environmental classrooms and living museums, and even short stays in research projects. In relation to the meeting between hosts and tourists, a greater symmetry and assessment of the experience beyond a simple activity of sustenance or recreation was evident. Among the conclusions, the potential of this type of initiatives as non-formal education strategies that should resonate in formal academic environments is highlighted, to avoid the divergence between what the academy proposes and the needs of technical, ethical and knowledge transformation that communities require for their transition to sustainability.
Downloads
References
Calderón, J., López, D. (s.f) Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. I Encuentro hacia una pedagogía Emancipatoria en Nuestra América, Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini. https://www.javeriana.edu.co/blogs/boviedo/files/pedagogc3adas-eman-lc3b3pez-cardona-y-calderc3b3n.pdf
Calixto, R. (2013) Diálogos entre la pedagogía y la educación ambiental. Revista Educación y desarrollo social 7 (1). 95-107
Capanegra, C. (2010) Sociología del turismo. VI Jornada de sociología de la UNLP, 9 y 10 de diciembre en La Plata, Argentina. Memoria Académica, repositorio de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5782/ev.5782.pdf
Cova, A., Inciarte, A. Prieto, M. (2005) Lakatos y los programas de investigación científica. Una opción para la organización Investigativa nacional. Omnia, 11(3), 83-108. Universidad de Zulia.
Frish, P., Stoppani, N. (2013) Aportes hacia una pedagogía emancipatoria en Nuestra América. Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini. https://www.centrocultural.coop/revista/20/aportes-hacia-una-pedagogia-emancipatoria-en-nuestra-america
Gama, M., Favila, H. (2018) Una aproximación a la experiencia turística desde la Antropología del Turismo: una mirada mutua al encuentro entre turistas y locales. Pasos, Revista de Turismo y Pensamiento Cultural 16(1) 197-211. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.013
González, E. (2001) Otra lectura a la historia de la educación ambiental en America Latina y el Caribe. Desmvolvimiento e Meio Ambiente, 3, 141-158. Universidade Federal do Paraná.
Leff. E. (1998) Educación ambiental y desarrollo sustentable, Revista Ingeniería Sanitaria y Ambiental, noviembre 1998, 1-8
Martínez, M., Guachetá, E. (2020) Educar para la emancipación. Hacia una praxis crítica desde el sur, 111-200, Librería Latinoamericana y Caribeña de Ciencias Sociales, CLACSO, Universidad pedagógica Nacional- UPN Bogotá.
Moragues D. (2006) Turismo, cultura y desarrollo, OEI-Organización de Estados Iberoamericanos para la educación, la ciencia y la cultura. https://www.oei.es/historico/cultura/turismodmoragues.htm
Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (s.f) Learning Portal. Consultado el 4 de abril de 2022. https://learningportal.iiep.unesco.org/es/glossary/educacion-formal#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20formal%20comprende%20esencialmente,sistema%20nacional%20de%20educaci%C3%B3n%20
Panosso, A., Lohmann, G. (2012) Teoría del turismo: conceptos, modelos y sistemas, Editorial Trillas, México.
Salazar, N. (2006) Antropología del turismo en países en desarrollo: análisis crítico de las culturas, poderes e identidades generados por el turismo, Traducción de María Valencia, Revista Tabula Rasa 5, julio-diciembre de 2006, 95-128
Santos, B de S (2011) Epistemologías del Sur. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Utopía y Praxis Latinoamericana, 16(54), 17-39. Universidad del Zulia ISSN 1315-5216 http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/EpistemologiasDelSur_Utopia%20y%20Praxis%20Latinoamericana_2011.pdf
Toledo, V. (2010) Las claves ocultas de la sostenibilidad: transformación cultural, conciencia de especie y poder social, 355-432. Biblioteca FUHEM https://www.fuhem.es/media/cdv/file/biblioteca/Situacion_Mundo/2010/Claves_ocultas_de_la_sostenibilidad_V._Toledo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Zulma Otálora Barreto, Rafael Fernando Sánchez Barreto, David Iglesias Piña , Javier Jesús Ramírez Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.