Environmental education as a process of building tourism for sustainability

Authors

  • Zulma Otálora Barreto Universidad Nacional Autónoma de México
  • Rafael Fernando Sánchez Barreto
  • David Iglesias Piña
  • Javier Jesús Ramírez Hernández

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.18.06.2022.13.zo

Keywords:

ecotourism, communitary environmental education, Mazunte

Abstract

The objective of the project was to recover the initiatives in environmental education and analyze them as part of the transformation process in the approach to nature. A qualitative methodology was followed, the information was collected through semi-structured dialogues that were carried out virtually with various actors of the Mazunte polygon, in the State of Oaxaca and directly related to these experiences. The information was analyzed from the critical perspective of sustainability, within the framework of the epistemologies of the south. Among these proposals were volunteer work in preservation and recovery, environmental classrooms and living museums, and even short stays in research projects. In relation to the meeting between hosts and tourists, a greater symmetry and assessment of the experience beyond a simple activity of sustenance or recreation was evident. Among the conclusions, the potential of this type of initiatives as non-formal education strategies that should resonate in formal academic environments is highlighted, to avoid the divergence between what the academy proposes and the needs of technical, ethical and knowledge transformation that communities require for their transition to sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calderón, J., López, D. (s.f) Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. I Encuentro hacia una pedagogía Emancipatoria en Nuestra América, Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini. https://www.javeriana.edu.co/blogs/boviedo/files/pedagogc3adas-eman-lc3b3pez-cardona-y-calderc3b3n.pdf

Calixto, R. (2013) Diálogos entre la pedagogía y la educación ambiental. Revista Educación y desarrollo social 7 (1). 95-107

Capanegra, C. (2010) Sociología del turismo. VI Jornada de sociología de la UNLP, 9 y 10 de diciembre en La Plata, Argentina. Memoria Académica, repositorio de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5782/ev.5782.pdf

Cova, A., Inciarte, A. Prieto, M. (2005) Lakatos y los programas de investigación científica. Una opción para la organización Investigativa nacional. Omnia, 11(3), 83-108. Universidad de Zulia.

Frish, P., Stoppani, N. (2013) Aportes hacia una pedagogía emancipatoria en Nuestra América. Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini. https://www.centrocultural.coop/revista/20/aportes-hacia-una-pedagogia-emancipatoria-en-nuestra-america

Gama, M., Favila, H. (2018) Una aproximación a la experiencia turística desde la Antropología del Turismo: una mirada mutua al encuentro entre turistas y locales. Pasos, Revista de Turismo y Pensamiento Cultural 16(1) 197-211. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.013

González, E. (2001) Otra lectura a la historia de la educación ambiental en America Latina y el Caribe. Desmvolvimiento e Meio Ambiente, 3, 141-158. Universidade Federal do Paraná.

Leff. E. (1998) Educación ambiental y desarrollo sustentable, Revista Ingeniería Sanitaria y Ambiental, noviembre 1998, 1-8

Martínez, M., Guachetá, E. (2020) Educar para la emancipación. Hacia una praxis crítica desde el sur, 111-200, Librería Latinoamericana y Caribeña de Ciencias Sociales, CLACSO, Universidad pedagógica Nacional- UPN Bogotá.

Moragues D. (2006) Turismo, cultura y desarrollo, OEI-Organización de Estados Iberoamericanos para la educación, la ciencia y la cultura. https://www.oei.es/historico/cultura/turismodmoragues.htm

Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (s.f) Learning Portal. Consultado el 4 de abril de 2022. https://learningportal.iiep.unesco.org/es/glossary/educacion-formal#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20formal%20comprende%20esencialmente,sistema%20nacional%20de%20educaci%C3%B3n%20

Panosso, A., Lohmann, G. (2012) Teoría del turismo: conceptos, modelos y sistemas, Editorial Trillas, México.

Salazar, N. (2006) Antropología del turismo en países en desarrollo: análisis crítico de las culturas, poderes e identidades generados por el turismo, Traducción de María Valencia, Revista Tabula Rasa 5, julio-diciembre de 2006, 95-128

Santos, B de S (2011) Epistemologías del Sur. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Utopía y Praxis Latinoamericana, 16(54), 17-39. Universidad del Zulia ISSN 1315-5216 http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/EpistemologiasDelSur_Utopia%20y%20Praxis%20Latinoamericana_2011.pdf

Toledo, V. (2010) Las claves ocultas de la sostenibilidad: transformación cultural, conciencia de especie y poder social, 355-432. Biblioteca FUHEM https://www.fuhem.es/media/cdv/file/biblioteca/Situacion_Mundo/2010/Claves_ocultas_de_la_sostenibilidad_V._Toledo.pdf

Published

2022-10-30

How to Cite

Otálora Barreto, Z., Sánchez Barreto, R. F., Iglesias Piña , D., & Ramírez Hernández, J. J. (2022). Environmental education as a process of building tourism for sustainability. Revista Ra Ximhai , 18(6 Especial), 287–309. https://doi.org/10.35197/rx.18.06.2022.13.zo

Issue

Section

Artículos científicos