Causes of higher education student dropouts during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Dubelza Beatriz Oliva Garza Instituto Tecnológico de San Luis Potosí
  • María Leonor Rosales Escobar Instituto Tecnológico de San Luis Potosí
  • Ma. Dolores Delgado Celis Instituto Tecnológico de San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.19.01.2023.04.do

Keywords:

pandemic, COVID-19, school dropouts, higher studies

Abstract

This research focuses on leading causes analysis that originate school leaves from the Tecnológico Nacional de México (TecNM) San Luis Potosí campus during the COVID-19 pandemic January-June 2020 until the January-June 2022 semester and what the factors associated with them. It is a study with a quantitative approach, descriptive scope, and cross-sectional design. It analyzed the Database of the Integral Information System (SII) of the institution. The results indicated that the leading causes for which students definitively withdrawals from their studies were: 49% for failing and 51% for other reasons; the subjects that fail most frequently are: Integral Calculus; Differential Calculus; Linear Algebra; and Probability and Statistics, taught in the first three semesters of the different degree programs. The factors associated with the academic situation of the students are the average grade, the degree they study, and the number of semesters studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES (2020). El Acuerdo Nacional por la Unidad en la Educación Superior frente a la emergencia sanitaria provocada por el Covid-19. México: ANUIES. https://web.anuies.mx/files/Acuerdo_Nacional_Frente_al_COVID_19.pdf

Banco Mundial (2021). Actuemos ya para Proteger el Capital Humano de Nuestros Niños: Los Costos y la Respuesta ante el Impacto de la Pandemia de COVID-19 en el Sector Educativo de América Latina y el Caribe. Banco Mundial, Washington, DC. © Banco Mundial. Obtenido de: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/35276 Licencia: CC BY 3.0 IGO.

Barroso-Tanoira(2014). Motivos para la baja voluntaria definitiva de alumnos de licenciatura en instituciones de educación superior privadas. Un estudio en el sureste de México. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), V (14) (2014), pp. 19-40. México, UNAM-IISUE/Universia, http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/388 [consulta: 24 de abril de 2021]

CEPAL (2020). El desafío social en tiempos de COVID-19. Informe Especial COVID-19, No. 3. Santiago, 12 de mayo.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación, Sexta Edición. México: McGraw-Hill.

INEGI (2021). Comunicado de Prensa Núm. 185/21 Del 23 de marzo de 2021.

Levine, D., Krehbiel, T. y Berenson, M. (2014). Estadística para Administración, Sexta Edición. México: Pearson.

Lloyd, Marion. (2020, 14 de mayo). Desigualdades educativas en tiempos de la pandemia (Parte 1) Campus Milenio, 849, p. 6, Recuperado de https://www.ses.unam.mx/publicaciones/articulos.php?proceso=visualiza&idart=2783

Maneiro, Sara. (2020, 2020/07/01/). ¿Cómo prepararse para la reapertura? Estas son las recomendaciones del IESALC para planificar la transición hacia la nueva normalidad. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org/2020/06/18/comoprepararse-para-la-reapertura-estas-son-las-recomendaciones-del-iesalc-para-planificar-latransicion-hacia-la-nueva-normalidad

Marinoni, Giorgio, Van’t Land, Hilligje, & Jensen, Trine. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education Around the World IAU Global Survey Report. Recuperado de https://www.iauaiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf

Mendoza, J. (31 de marzo de 2021). COVID-19 y abandono escolar en México 2020. Statista.

Miguel Román, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 13-40. doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95

OMS (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. Recuperado de https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Pachay-López, M., & Rodríguez-Gámez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del Conocimiento, 6(1), 130-155. doi.org/10.23857/pc.v6i1.2129

Pérez López, E., Vázquez Atochero, A., & Cambero Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Santos, C., Pedro, N. & Mattar, J. (2021). Digital competence of higher education professors: analysis of academic and institutional factors. Obra Digital. 67-92. 10.25029/od.2021.311.21.

SEP (2017). Oficio Circular Núm. AEFCM/DGPPEE/0852/2017. Recuperado de https://www.aefcm.gob.mx › siieweb › normatividad PDF

SEP (2021). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2020-2021. Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. Primera Edición Electrónica. Agosto de 2021. Recuperado de https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2020_2021_bolsillo.pdf

TecNM (2015). Manual de lineamientos académico-administrativos del TecNM. Recuperado de: https://www.tecnm.mx/?vista=Normateca

UNESCO IESALC. (2020). Covid-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuesta y recomendaciones. París, Francia: UNESCO. Recuperado de. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf

Published

2023-01-31

How to Cite

Oliva Garza, D. B., Rosales Escobar, M. L., & Delgado Celis, M. D. (2023). Causes of higher education student dropouts during the COVID-19 pandemic. Revista Ra Ximhai , 19(1), 85–110. https://doi.org/10.35197/rx.19.01.2023.04.do

Issue

Section

Artículos científicos