Power and control through Higher Education Institutions, a case study in the state of Tlaxcala (2018)
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.19.02.2023.03.amKeywords:
higher education, power, control, ideology, normAbstract
In Mexico's educational institutions there is a persistent failure to comply with the rules established for the exercise of their primary educational tasks, promoted by the main figures who hold greater responsibility for students (directors/teachers and parents). Based on the above, the research entitled -Power and ideology: Control through educational institutions) was carried out in 2018. The case of Tlaxcala. In the fieldwork, both public and private institutions of the basic education levels (preschool, primary, secondary) upper middle, and higher education were addressed. In this way, this paper aims to expose the main results obtained at the higher education level. For the methodological procedure, the qualitative approach was used, taking as an analytical method the fundamental approaches of the Critical Discourse Studies (ECD). The main results are presented through discursive categories of associative-conflictive, causality, single and mixed opinions, related to compliance with the terms of article 3 of the Constitution, the application of the educational reform, curricula and programs and teacher updating; All this within the framework of the educational reform of 2012. The conclusions allowed to identify the way in which power is produced and reproduced through the ideology implanted in the norms that govern the educational institutions addressed, providing an empirical reference of reality and the discourse that identifies it.
Downloads
References
Brunet, I., y Morell, A. (1998). Clases, educación y trabajo. Editorial Trotta.
Durkheim, É. (2009). Educación y sociología. Colofón.
Eagleton, T. (2019). Ideología. Paidós
Fairclough, N. (2009). Discourse and social change. Polity Press.
Foucault, M. (2012). El poder, una bestia magnifica. Sobre el poder, la prisión y la vida. Siglo XXI Editores
Kelsen, H. (2007). Compendio de teoría general del estado. Colofón.
Merino, M. (2013). Políticas públicas: Ensayo sobre la intervención del Estado en la solución de problemas públicos. CIDE. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59941335012
Molina, A. (2018) Poder e ideología: El control a través de las instituciones educativas. El caso de Tlaxcala (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Tlaxcala). Obtenido de: https://www.ciisder.mx/index.php/tesis-2019/765-poder-e-ideologia-el-control-a-traves-de-las-instituciones-educativas-el-caso-de-tlaxcala
Raventós, F. (1998). Cambio social y educación en el umbral del siglo XXI. Revista Española de Educación Comparada (4), p.37-50. Recuperado de: https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7248/6916
SEP. (2013). Programa Sectorial De Educación 2012-2018. Secretaría de Educación Pública (SEP). Recuperado de: PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf (sep.gob.mx)
Stecher, A. (2010). El análisis crítico del discurso como herramienta de investigación psicosocial del mundo del trabajo: Discusiones desde América Latina. Universitas Psychologica, 9(1), p. 93–107. Recuperado de: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.acdh
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Angel Yariel Molina Vargas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.