Development of environmental education strategies to improve environmental quality in CETMAR 08

Authors

  • Alexis Guadalupe Romero Osuna Centro de Estudios Tecnológicos del Mar 08
  • Jesús Antonio Ramírez López Centro de Estudios Tecnológicos del Mar 08

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.19.02.2023.04.ar

Keywords:

transversality, environmental projects, environmental education

Abstract

Different strategies of environmental education applied in the CETMAR 08 in the last year are presented with the purpose of improving the environmental quality of the campus, for which transversal activities were carried out in the subjects of ecology and geometry and trigonometry, as well as with the different specialties. The planning of the activities was carried out taking into account a diagnosis made by the participating teachers, as well as the national and international environmental festivities and the environmental problems detected by the students in the school and the nearby environment (Estero de Urías). A good response was obtained from the students and teachers participating in the different activities, which served to promote reflection and awareness about the care and improvement of the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arredondo, M., Saldívar, A. y Limón, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa. Recuperado de: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000100013

Espejel, A. y Flores, A. (2017). Experiencias exitosas de educación ambiental en los jóvenes

del bachillerato de Tlaxcala, México. Revista Luna Azul, 44, 294-315. DOI: 10.17151/luaz.2017.44.18.

Recuperado de http://200.21.104.25/lunazul/index.php/component/content/article?id=239

Díaz, D., Castillo, L. y Díaz, P. C. (2014). Educación ambiental y primera infancia: estudio de Caso Institución Educativa Normal Superior y Fundación Educadora Carla Cristina del Bajo Cauca. Tesis de Licenciatura, Medellín, Universidad de Antioquia (Colombia). Recuperado de: https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/27593/1/DiazDina_2014_EducacionAmbientalFundacion.pdf

Jimenez, M., Yebra, A. y Guerrero, F. (2015). Las bases de la educación ambiental. Iniciacion a la investigación revista electrónica Universidad de Jaen. Recuperado de: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/2481/2037

NORMA Oficial Mexicana NOM-059-SEMARNAT-2010, Protección ambiental-Especies nativas de México de flora y fauna silvestres-Categorías de riesgo y especificaciones para su inclusión, exclusión o cambio-Lista de especies en riesgo. Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/normasOficiales/4254/semarnat/semarnat.htm

NORMA Oficial Mexicana NOM-021-SEMARNAT-2000, Que establece las especificaciones de fertilidad, salinidad y clasificación de suelos, estudio, muestreo y análisis. Recuperado de: https://biblioteca.semarnat.gob.mx/janium/Documentos/Ciga/libros2009/DO2280n.pdf

Richard, E. y Contreras, D. (2013), Reflexiones en torno a las reservas naturales urbanas como espacio de diálogo de saberes en la construcción de un ciudadano urbano crítico, responsable y comprometido con la problemática ambiental, la biofilia y la cultura de la contemplación para el buen vivir en Bolivia y Latinoamérica. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/EnriqueRichard/publication/259219059_Reflexiones_en_torno_a_las_Reservas_Naturales_Urbanas_como_espacio_de_dialogo_de_saberes_en_la_construccion_de_un_ciudadano_urbano_critico_responsable_y_comprometido_con_la_problematica_ambiental_la_b/links/00b4952a7a428e1ccb000000/Reflexiones-en-torno-a-las-Reservas-Naturales-Urbanas-como-espacio-de-dialogo-de-saberes-en-la-construccion-de-un-ciudadano-urbano-critico-responsable-y-comprometido-con-la-problematica-ambiental-la.pdf

Rodríguez, L., Borroto, M.,Gutiérrez, I.,Talabera, Y.,Quesada, M.,Nuñez, A. (2010). Estrategia para la educación ambiental en comunidades Cubanas. Revista electrónica de medio ambiente UCM. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/MARE/article/view/MARE1111110001A

Published

2023-07-31

How to Cite

Romero Osuna, A. G., & Ramírez López, J. A. (2023). Development of environmental education strategies to improve environmental quality in CETMAR 08. Revista Ra Ximhai , 19(2), 93–119. https://doi.org/10.35197/rx.19.02.2023.04.ar

Issue

Section

Artículos científicos