Standardized tests. School uses of their results

Authors

  • Albertico Guevara Araiza Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua
  • Guadalupe Iván Martínez Chairez Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua.
  • Vera Lucía Ríos Cepeda Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.15.05.2019.04.ag

Keywords:

standardized evaluation, use of results

Abstract

Starting from the question, what do schools do with the results of standardized tests? This quantitative-descriptive-exploratory research was developed. Population: teachers from basic education schools in the central-southern region of the State of Chihuahua. Sample stratified by clusters, in two levels: primary and secondary education. Instrument: Likert-type scale with Cronbach's Alpha value of 0.946, 73 items with five options: from totally disagree to totally agree, it was intended to measure four dimensions or areas: Pedagogical, Administration and School Organization, Projection to the community, and, Teachers' opinions. Main findings: the best performing schools use the results as a diagnosis in: a) levels of student achievement, with the
design of methodological adjustments to address the deficiencies shown, and, b) as inputs to establish the goals in the design of the Improvement Plan and the
School Project. Low-performing schools do not have the skills to use the results for promotional actions. Another finding is the enunciation of a probable causal relationship between the levels of achievement in the test and the reading comprehension levels of the students, according to the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aboites Aguilar, H. (2012). La disputa por la evaluación en México: historia y futuro. El Cotidiano [en línea] 2012, (Noviembre-Diciembre): [Fecha de consulta: 1 de enero de 2019] Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32525230002 ISSN 0186-1840

Annan, K. (2009). ¿Qué es la globalización? Consultado el 8 de abril del 2009 en http://www.azc.uam.mx

Bonefeld, W. (2001) octubre. Las Políticas de la Globalización: Ideología y Crítica. Globalización Revista Web mensual de Economía, Sociedad y Cultura.

Cano, W. (2001). Soberanía y Política Económica en América Latina. Cartago, Costa Rica: Libro Universitario Regional.

Casarini Ratto, M. (2005). Teoría y Diseño curricular, 2ª ed. México: Trillas.

Díaz, R. O., Muñoz, R. S. y Traverso, M. C. (2003). La globalización ¿una encrucijada a la soberanía de los estados? VI Congreso Nacional de Ciencia Política, Universidad Nacional de Rosario.

Guzmán Arredondo, A. & Alvarado Cabral, J. J. (2009) Fases y operaciones metodológicas en la investigación educativa. Durango, Dgo. Asociación de investigadores en Ciencias de la Educación.

INEE. (2018). Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes (PLANEA). Documento Rector de PLANEA. Unidad de Evaluación del Sistema Educativo Nacional. México.

James, D. (2012). Globalización: Dejando atrás a la OMC. Caracas, Venezuela.

Koretz, D. (2010). El ABC de la evaluación educativa. Translated by Maria Elena Ortiz Salinas. Mexico: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C. (Ceneval). Originally published as Measuring Up (Cambridge, MA: Harvard University Press, 2008). En http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:33797646

Limdblom, C. (1999). El Estado y la economía moderna. Conferencia en el III Encuentro Internacional 1999: Economía y Derecho Constitucional, Caracas

Martínez Rizo, F. (2007). El INEE y la investigación educativa. Colección cuadernos de investigación. Cuadernos técnicos, No. 28. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. México.

Mora Castro, E. (2003). Globalización y Estado Nación. Revista Rombus, Apuntes para las II Jornadas Universitarias de Derecho, Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología.

OCDE. (s/f). El programa PISA de la OCDE. ¿Qué es y para qué sirve?. En https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf

Ornelas, C. (2010). El sistema educativo mexicano. La transición del fin de siglo. Fondo de Cultura Económica. México. D.F.

Pérez Baltodano, A. (1997). Globalización, ciudadanía y política social en América Latina: tensiones y contradicciones. Nueva Sociedad, Caracas.

Rabel, B. (2007). La crisis del Estado: soberanía vs globalización. Y la salida cooperativista, Aporrea, Caracas, Venezuela.

Rodríguez Cáceres, G. (2006). La soberanía en tiempos de globalización. Bolpress, La Paz, Bolivia.

Sánchez, S. (1999). Libertades económicas, medios de comunicación y derecho constitucional comparado. Conferencia en el III Encuentro Internacional 1999: Economía y Derecho Constitucional, Caracas.

UNAM. Glosario de términos de evaluación educativa. Consultado el 1 de abril del 2009, en http://www.evaluacion.unam.mx

Wikipedia. (2009, 9 de abril). Calidad. Fecha de consulta: abril 1, 2009 en http://es.wikipedia.org

Published

2019-12-31

How to Cite

Guevara Araiza, A., Martínez Chairez, G. I., & Ríos Cepeda, V. L. (2019). Standardized tests. School uses of their results. Revista Ra Ximhai , 15(5 Especial), 67–82. https://doi.org/10.35197/rx.15.05.2019.04.ag

Issue

Section

Artículos científicos