Violence and conflicts generated by educational assessment in EMS: a look from diversity and peace

Authors

  • Erika Domínguez Castillo

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.14.01.2018.02.ed

Keywords:

school dropouts, failing, school coexistence, inclusive evaluation, pedagogical mediation

Abstract

One of the greatest challenges in Upper Secondary Education in Mexico (EMS) is to improve the internal academic processes that take place in schools. The present research aims to analyze academic evaluation in the construction of violence-free environments and in favor of harmonious school coexistence in classrooms. It represents an investigation into the complex of conflicts that, as a result of its application, students and teachers become the main protagonists of an evaluation process guided by practices that can generate conflicts, violence, failure and school dropouts. The basic methodology will be action research, which makes it possible to review teaching practice and rethink it with a view to redefining it.

However, evaluation can be transformed from the school itself through the dialogue of knowledge in attention to diversity, education for peace and pedagogical mediation, which can become cognitive bridges to improve this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bello, Juan. (2010). La Educación Intercultural en el contexto de la diversidad y la inclusión. (Coord). México: Castellanos editores. CERPO

Bello, Juan. (2011) ¿Escuelas Inclusivas en una Sociedad Excluyente? en Juan Bello Domínguez. (Coord). Educación Inclusiva. Una Aproximación a la Utopía. México: Facultad de Ciencias para el Desarrollo Humano de la Universidad Autónoma de Tlaxcala y Castellanos editores.

Cascon, Paco. (2001). Educar en para el conflicto. Barcelona, España: Catedra UNESCO.

Comins, Irene. (2008). Ética del cuidado y construcción de paz. Barcelona España: CEIPAZ

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación en La educación encierran un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana/UNESCO

Escudero, J.M. (2005a). Realidades y respuestas a la exclusión educativa. Jornadas sobre Exclusión Social. Exclusión Educativa. CAJAMURCIA.

Freire, Paulo. (1971). La educación como práctica de la libertad. Montevideo, Uruguay: Tierra Nueva.

Latorre Beltran, Antonio. (2003). La investigación acción conocer y cambiar la práctica educativa. España: GRAO

Lederach, Jean Paul. (1998). Construyendo la paz. Reconciliación sostenible en sociedades divididas. Bilbao: Bakeaz.

Tébar Belmonte, Lorenzo. (2003). El perfil del profesor mediador. Madrid: Santillana.

Tuvilla Rayo, José. (2001). Guía para elaborar un proyecto integral: “Escuela: Espacio de Paz”. Edita: Consejería de Educación y Ciencia Dirección General de Orientación Educativa y Solidaridad.

Revistas

Casanova, M.A. (2011). Evaluación para la Inclusión Educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), pp. 78-89. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4-num1/art4.pdf.

Escudero, Juan. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 1, (1), Universidad de Murcia.

Noguez, S. (2002). El desarrollo potencial de aprendizaje. Entrevista a Reuven Feuerstein. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (2). Consultado en: http://redie.uabc.mx/vol4no2/contenido-noguez.html

Sandoval Forero, Eduardo Andrés. (2014). Educación, paz integral sustentable y duradera. Revista Ra-Ximhai. Volumen 10, Numero 2, enero- junio 2014 p. 115-131.

Santos Guerra, Miguel Angel. (2003). Dime como evaluas y te dire que tipo de profesional y de persona eres, Revistas Enfoques educacionales, Vol. 5 (1) pp. 69- 80.

Encuesta Nacional de Derersión 2012. SEP

Plan de estudios de Bachillerato General. 2009.

Published

2018-06-30

How to Cite

Domínguez Castillo, E. (2018). Violence and conflicts generated by educational assessment in EMS: a look from diversity and peace. Revista Ra Ximhai , 14(1), 27–39. https://doi.org/10.35197/rx.14.01.2018.02.ed

Issue

Section

Artículos científicos