The linguistic displacement of Chuj as a consequence of discriminatory educational policies

Authors

  • Verónica Ruiz Lagier

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.14.02.2018.03.vr

Keywords:

discrimination, linguistic displacement, guatemalan refruge, intercultural education

Abstract

This work is a reflection on the accelerated linguistic displacement that is experienced in two Chuj communities: San Lorenzo and Nuevo Porvenir, located in the border municipality of La Trinitaria, Chiapas. My interest is to reflect on the social and institutional context that generates discrimination against the Chuj population. It reflects on the urgency of implementing teaching models that strengthen cultural identity and generate collective knowledge from the Chuj ontological perspective called junk'olal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACNUR. (2001). La integración de refugiados guatemaltecos en Chiapas. Resumen Ejecutivo Final, Comitán, Chiapas (CD-Rom).

Córdova, L. (2013). “Esfuerzos de revitalización de la lengua chuj en contextos fronterizos multilingües del estado de Chiapas. Acercamiento y aportes desde la perspectiva ecológica ascendente”, Tesis doctoral, CIESAS.

Girón, J. A., et al. (2014). “Desde Chiapas. Criterios básicos para la exigencia de pertinencia cultural y lingüísitca en la educación”, en Desenmascarar la discriminación: la violencia del sistema educativo hacia los pueblos originarios y las personas con discapacidad, Incidencia Civil en la Educación, México, pp. 69-93.

Gutiérrez, J. (2001). La Migración indígena en la frontera sur, INI, México.

Limón, A. F. (2009). Historia chuj a contrapelo. Huellas de un pueblo con memoria, El Colegio de la Frontera Sur, México.

Martínez, P. M. I. (2001). “La Diócesis de San Cristóbal y los refugiados guatemaltecos”, Pueblos y Fronteras, núm. 2, PROIMMSE- IIA-UNAM, México.

Pérez, R. M. L. (2000). “Nacido indio, siempre indio. Discriminación y racismo en Bolivia”, Nueva Antropología, vol. XVII, núm. 58, México, pp. 73-87.

__________ (2018). “La construcción social de la diferencia para la investigación antropológica sobre etnicidad, raza, género y clase”, manuscrito inédito.

Pérez, T. C. (2015). “Articulación de la educación escolar con el conocimiento cultural en tres comunidades chujes del Estado de Chiapas”. Tesis de licenciatura, UNICH, Chiapas, México.

Rebolledo, N. (2010). “Indigenismo, Bilingüismo y Educación Bilingüe en México: 1939-2009”, en S. Velasco Cruz y A. Jablonska (coords.), Construcción de políticas educativas interculturales en México, UPN, México.

Rodríguez, Z. J. (2011). La otra desigualdad. La discriminación en México, México, Conapred.

Ruiz Lagier, V. (2012a). Ser mexicano en Chiapas, Identidad y Ciudadanización entre los refugiados guatemaltecos en La Trinitaria, Chiapas, INAH, México.

__________ (2012b). “El eterno retorno de los refugiados”, en Suplemento Ojarasca, La Jornada, 11 de noviembre de 2012.

__________ (2012c). “Treinta años del refugio guatemalteco en México. La fiesta por la memoria y la cultura”, Diario de Campo, nueva época, núm. 9, julio-septiembre.

__________ (2018). “Los refugiados guatemaltecos y la frontera –frente de discriminación, explotación y desigualdad”, Alteridades, núm. 56, junio-diciembre, UAM-I, México.

Van Dijk, T. A. (2003). Ideología y discurso, Ariel, Barcelona, España.

Published

2018-12-31

How to Cite

Ruiz Lagier, V. (2018). The linguistic displacement of Chuj as a consequence of discriminatory educational policies. Revista Ra Ximhai , 14(2), 49–61. https://doi.org/10.35197/rx.14.02.2018.03.vr

Issue

Section

Artículos científicos