Developing a sense of purpose in higher education students: a humanistic approach
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.14.03.2018.10.gpKeywords:
integral formation, humanism, life projectAbstract
The work presented below was carried out with the intention of contributing to the comprehensive training of students at a Higher Education Institution. The study aimed to promote the development of a sense of life in students at the Technological Institute of Los Mochis (ITLM), through an intervention program with a humanistic approach. It was carried out with students in the second semester of the Bachelor's Degrees in Administration and Accounting, based on the design and implementation of a workshop course on "Human Development and Sense of Life", in the period August-December 2017. For this work, a qualitative methodology was used, through the action-research method; the work diary of the participants in the workshop-course was used as an instrument, in addition to complementing it with the semi-structured interview. The results indicate that from the experiences experienced during the implementation of the workshop-course activities, favorable changes were manifested in the development of the participants' sense of life, which in turn had a positive impact on their personal and academic development. The above indicates that the careful design of this type of activities can have important results in the academic and personal spheres; it is considered necessary to follow up on the program and to continue permanently with this type of actions that serve to support the comprehensive training of students in Higher Education Institutions.
Downloads
References
Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: fundamentos y metodología. México: Paidós.
Branden, N. (1995). Los seis pilares de la autoestima. México: Paidós.
Del Pino, J., García, A., Pérez, R., y Arzuaga, M., (2011). Orientación Educativa y proyectos de vida: Hacia una formación personalizada del profesional de la educación. La Habana, Cuba: Editorial Educación Cubana.
Elliot, J. (1991). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.
Frankl, V. (1997). El Hombre en busca de sentido. Barcelona: Herder.
Frankl, V. (1999). El hombre en búsqueda del sentido último. México: Paidós.
García, F. y Domenech, F. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista electrónica de motivación y emoción. ISSN- 1138-493X. Vol. 1. Recuperado el 10 de septiembre de 2016 de: http://reme.uji.es/articulos/pa0001/texto.html
González, A. M. (2006). El niño y la Educación. México: Trillas.
González, A. M. (2008). El enfoque centrado en la persona. Aplicaciones a la educación. México: Trillas.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Martínez, M. (2002). Comportamiento Humano. Nuevos métodos de investigación. México: Trillas.
Rodríguez, M. (1988). Autoestima: Clave del éxito personal. México: El Manual moderno.
Rogers, C. (1964). El proceso de convertirse en persona. Buenos Aires: Paidós.
Rogers, C. (1986). Psicoterapia centrada en el cliente. Práctica, Implicaciones y teoría. Buenos Aires: Paidós.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. México: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Gloria Patiño Armenta, María Candelaria Beltrán Meza, Alejandrina García Hernández, Yesenia Guadalupe Urías Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.