Hygienic and motivational factors in a car dealership in the state of Sinaloa
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.14.03.2018.13.aaKeywords:
automotive sector, human capital, job satisfactionAbstract
This article presents the results of the analysis of the motivational state of the members of the sales department of the Volkswagen Automotriz Sinaloense agency, based on the hygiene and motivational factors proposed by the American psychologist Frederick Herzberg in his two-factor theory. This study is approached from a mixed methodological, "non-experimental", "cross-sectional" and "descriptive" approach; the data collection techniques were: "face-to-face" survey and documentary research. The data analysis was carried out in the SPSS software version 22. Regarding the results, 62% of the respondents stated that the hygiene factors are adequate. On the other hand, a similar percentage (63%) accepted perceiving motivational factors during the performance of their work.
Downloads
References
Asociación Mexicana de la Industria Automotriz (2014). Recuperado el 7 de marzo de 2016, de http://mexico.automotivemeetings.com/index.php/es/industria-automotriz-en-mexico.
Automotriz Sinaloense S.A. de C.V. (2013). Recuperado el 29 de febrero de 2016, de http://www.vw-sinaloense.com.mx/
Certo, S. C. (2001). Administración moderno (8 ed.). Colombia: Pearson educación.
Dolan, S., Valle Cabrera, R., Jackson, S., & Schuler, R. (2007). La gestión de los recursos humanos: Cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación (3 ed.). México: Mc Graw-Hill/Interamericana.
González Collera, L. A. (2007). La motivación y su historia. Revista mendive.
Griffin, R. W., & Moorhead, G. (2011). Comportamiento organizacional: Gestión de personas y organizaciones. México: Cengage Learning.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación 5a. ed. Perú: Mc Graw-Hill.
Herzberg, F. (2003). Una vez más: ¿Cómo motiva a sus empleados? Harvard Business Review: Ámerica latina , 4-11.
Hitt, M. A., Black, J. S., & Porter, L. W. (2006). Administración 9 ed. México: Pearson educación.
Ivancevich, J. M., Konopaske, R., & Matteson, M. T. (2012). Comportamiento organizacional 7 ed. México: Mc Graw Hill.
Jones, G., & George, J. (2006). Administración contemporanea (4 ed.). México: Mc Graw-Hill/Interamericana.
Münch Galindo, L. (2010). Fundamentos de Administración (3 ed.). México: Editorial Trillas.
Newstrom, J. W. (2011). Comportamiento organizacional 13 ed. México: Mc Graw Hill.
Niño Rojas, V. M. (2011). Metodología de la investigación: Diseño y ejecución. Bogotá: Ediciones de la U.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2009). Comportamiento organizacional 13 ed. México: Pearson educación.
Robbins, S., & Decenzo, D. (2002). Fundamentos de Administración (3a ed.). México: Prentice Hall.
Velázquez Mastretta, G. (2013). Comportamiento en las organizaciones. México: Limusa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Aida Alvarado Borrego, Noe Ricardo Argüello Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.