The Witch: An Old European Memoir Through Historian Jules Michelet
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.13.01.2017.06.msKeywords:
witch, social memory, veteroeuropean societies, social semanticsAbstract
Reflecting on the witch is a challenge that cuts across different dimensions. The first of these is the inaccessibility of a figure that modern societies close off. However, the witch animated the everyday life of pre-modern societies and in spaces peripheral to central modernity, she still ‘exists’. This paradox frames the following presentation. How is it possible to propose an access to the medieval witch, without transgressing her narrator and imposing the current conditions of possibility on her? The proposal put forward here is to work the text of the nineteenth-century French historian Jules Michelet as a semantic, where resources of a pre-modern memory are reproduced, which, to the extent that it defines the witch, defines the society where it is reproduced. In this work, it is not in question whether the witch was real or not, whether she was true or not. Here we return to their attributes as practices that accounted for the otherness of old European society, in this case, the exclusion that fell on women, on the devil, on evil. This work is not conclusive; its function is to present a way of observing the witch, of questioning her from a specific theoretical corpus: the analyses of memory that can be formulated from Niklas Luhmann's systems theory.
Downloads
References
Assmann, J. y Czaplicka, J. (1995). “Collective Memory and Cultural Identity”, New German Critique, no.
, Cultural History/Cultural Studies (Spring-Summer), pp. 125-133.
Assmann, J. (2000). Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen, München, Verlag C.H. Beck.
Camporesi, P. (2006). El país del hambre, FCE, Buenos Aires.
Esposito, E. (1992). L’operazione di osservazione. Costruttivismo e teoría dei sistema social, Milano: Franco Angeli.
Esposito, E. (2011). “Modos temporales”, en Javier Torres N y Darío Rodriguez Mansilla (eds.) Niklas Luhmann. La sociedad como pasión. Aportes a la teoría de la sociedad de Niklas Luhmann, México, UIA/Iteso, pp. 371-397.
Esposito, E. (2001). La memoria sociale. Mezzi per comunicare e modi di dimenticare, Roma-Bari, Editorial Laterza.
Ginzburg, C. (1999). El queso y los gusanos. El cosmos, según un molinero del siglo XVI, Barcelona, Muchnik Editores.
Husserl, E. (2002). Lecciones de fenomenología de la conciencia interna del tiempo, trad. Agustín Serrano, Madrid, Trotta (1980).
Kerstin, H. M. (2003). Semantik und Gedächtnis. Die Systemtheorie Niklas Luhmanns und die Gedächtnistheorie von Aleida und Jan Assman, Alemania, Königshausen & Neumann GmbH.
Knudesen, M. (2010). “Surprise by Method-Functional Method and Systems Theory”, Forum: Qualitative Social Research, Freie Universität, Berlin, vol. 13, núm. 3, pp. 1-26.
Luhmann, N., et al. (2003). Beobachter: Kovergenz der Erkenntnistheorien?, München, Fink. Luhmann, N. (2010). ¿Cómo es posible el orden social?, trad. Pedro Morandé, México, Herder/UIA.
Luhmann, N. (1972). “Die Organisiertbarkeit von Religionen und Kirchen”en Jakobus Wössner (Hrgs.), Religionen im Umbruch: Soziologische Beiträge zur Situation von Religion und Kirche i245-285.n der gegenwärtigen Gesellschaft, Sttugart, Enke.
Luhmann, N. (1992). “El futuro no puede empezar: estructuras temporales en la sociedad moderna” en Ramón Ramos Torre. Tiempo y sociedad, Madrid, CIS, pp. 161-182.
Luhmann, N. (1997). “La cultura como concepto histórico” en Sistemas sociales (artículos 2), Chile, Universidad de los Lagos.
Luhmann, N. (2000). “Tiempo universal e historia de los sistemas. Sobre las relaciones entre los horizontes temporales y las estructuras sociales de los sistemas sociales”, en Silvia Pappe (coord.). Debates recientes en la teoría de la historiografía alemana, México, UAM-A/UIA, pp. 359-424.
Luhmann, N. (1993). Gesellschaftsstruktur und Semantik. Studien zur Wissensoziologie der modernen Gesellschaft, 2ª ed., Frankfurt am Main, Suhrkamp.
Luhmann, N. (1991). La ciencia de la sociedad, trad. Javier Torres Nafarrate, México: UIA/Anthropos/Iteso. Luhmann, N. (2007). La sociedad de la sociedad, trad. Javier Torres Nafarrate, México: UIA/Herder.
Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales. Lineamientos generales para una teoría general, 2ª ed., trad. Javier Torres Nafarrate, México: UIA/Universidad Javeriana/Anthropos.
Luhmann, N. (1998). “Zeit und Gedächtnis” en Soziale Systeme. Zeitschrift für Soziologische Theorie, Lucius & Lucius, Universität Luzern, Stuttgart, 2, pp. 1-26.
Michelet, J. (2009). La bruja. Un estudio sobre las supersticiones en la Edad Media, Madrid, Akal.
Rodríguez, M. D. y Torres, N. J. (editores). (2011). La sociedad como pasión. Aportes a la teoría de la sociedad de Niklas Luhmann, México, UIA, 2011.
Sánchez, G. y Mónica E. (2013). ¿Cómo es posible la memoria social de los sistemas sociales?, Tesis de Doctorado, México, UIA.
Schützeichel, R. (2007). Sinn als Grundbegriff bei Niklas Luhmann, Alemania, Campus Verlag.
Watzlawick, P. (comp.). (2005). La realidad inventada. ¿Cómo sabemos lo que creemos saber?, 6ª reimpr., Barcelona, Gedisa.
Watzlawick, P. y Krieg, P. (comps.). (2000). El ojo del observador. Contribuciones al constructivismo, 4ª reimpr., Barcelona, Gedisa, (1989).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Mónica Elivier Sánchez González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.