Using robots as a fun way to teach mathematics in children's classrooms
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.15.02.2019.09.ajKeywords:
educational robotics, robot, maths teachingAbstract
The use of the Botnifacio robot is presented as a playful proposal to teach mathematics (arithmetic) at the preschool level in two schools in Guasave, Sinaloa during 2018. Through an action research method and a phenomenological construction, it was found that all children maintain their attention in the Botnifacio activity, even when they do not have the robot in their hands, since it is oriented to the playful dimension. The novelty of the robot for children is highlighted.
Three dimensions were analyzed: psychological, intellectual and sociological. Regarding the psychological sense, it was generally observed that children were very excited because they associate the robot with one of their toys with which they want to interact immediately. It is very motivating for children, who have an emotional relationship and want to continue learning with it. The robot invites children to play, to have fun, and not to boredom or suffering. Another issue is that conflicts arise from its use, but this is part of the child's learning about tolerance, knowing how to share, dialogue, control themselves and not fight. Teachers come in as mediators of conflicts.
From an intellectual sense, the identification of numbers and their basic arithmetic operations are part of the interaction. It was observed that the majority could interpret this mathematical language by arguing the results emitted by the robot.
From a sociological sense, the children gathered in small groups and cooperatively proposed to carry out some operations. The skills of communication, knowing how to share and fostering friendship were also reinforced. They showed interest in the robot as a socialization mechanism.
It is recommended 1) to improve the design of the robot so that it is proof against the rough treatment it may receive from children, 2) to have a period for familiarization with the environment, before expecting the best results, 3) to develop a curriculum in which the aspects in which a robot can intervene are considered.
Downloads
References
Alagia, H. (2005). Educación matemática: disciplina y proyecto. En H. Alagia, A. Bressan y P. Sadovsky, Reflexiones teóricas para la educación matemática (págs. 99-124). Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Alonso, C., López, P. y De la Cruz, O. (2013). Creer tocando. Tendencias pedagógicas, 249-262. Recuperado el 30 de 06 de 2018, de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2036/2144
Arteaga, B. y Macías, J. (2016). Didáctica de las matemáticas en educación infantil. La Rioja, España: UNIR. Recuperado el 12 de 06 de 2018, de https://www.unir.net/wp-content/uploads/2016/04/Didactica_matematicas_cap_1.pdf
Barrera, N. (2014). Uso de la robótica educativa como estrategia didáctica en el aula. Praxis y Saber. 6 (11), 215-34.
Bravo, F. y Forero, A. (2012). La robótica como un recurso para facilitar el aprendizaje y el desarrollo de competencias generales. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, nn. Recuperado el 05 de 06 de 2018, de https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=201024390007
Calderón, E. (2013). Matemáticas en el preescolar:¿porqué es importante enseñar a resolver problemas? Encuentros, 227-235.
Camacho, M. (2012). Estrategias para promover la indagación y el razonamiento lógico en la educación primaria desde la didáctica de la Matemática. Revista Electrónica Educare, nn. Recuperado el 03 de 12 de 2018, de https://www.redalyc.org/html/1941/194124286007/
Del Mar, A. (2006). Planificación de actividades didácticas para la enseñanza y aprendizaje de la ciencia y la tecnología a través de la Robótica pedagógica con enfoque CTS. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello. Recuperado el 06 de 06 de 2018, de https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/Planificaci%C3%B3n%20de%20actividades%20did%C3%A1cticas%20para%20la%20ense%C3%B1anza%20y%20aprendizaje%20de%20la%20ciencia%20y%20la%20tecnolog%C3%ADa%20a%20trav%C3%A9s%20de%20la%20Rob%C3%B3tica%20pedag%C
Espeleta, A. y Zamora, W. (2016). Estrategias didácticas y estilos docentes. En M. Murillo, Memorias. 10 Festival Internacional de Matemática (págs. 51-62). Limón, Costa Rica: 10 Festival Internacional de Matemática. Recuperado el 22 de 06 de 2018, de http://www.cientec.or.cr/sites/default/files/articulos/libro_de_memorias_x_festival.pdf
Koval, S. (2011). Convergencias tecnológicas en la era de la integración hombre-máquina. Razón y Palabra, 16 (75), 1-17
López, P. y Andrade, H. (2013). Aprendizaje con robótica, algunas experiencias. Educación, 37, (1), 43-63.
Marzano, R. J. y Kendall, J.S. (2007). The new taxonomy of educational objectives. California, EE.UU.: Corwnin Press.
Maya, C. (01 de 01 de 2016). La importancia del pensamiento matemático. Obtenido de Formando formadores: http://www.formandoformadores.org.mx/colabora/publicaciones/la-importancia-del-pensamiento-matematico-el
Morales, S., Quintriqueo, S. y Gutiérrez, M. (2015). Robótica como recurso para enseñar en contexto intercultural en infancia. Educere, nn. Recuperado el 20 de 03 de 2019, de https://www.redalyc.org/html/356/35641005016/index.html
Moreno, I., Muñoz, L., Serracín, J., Quintero, J., Pittí, K. y Quiel, J. (2012). La robótica educativa, una herramienta para la enseñanza-aprendizaje de las ciencias y las tecnologías. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, nn. Recuperado el 10 de 03 de 2019, de https://www.redalyc.org/html/2010/201024390005/index.html
Papert, S. (1995). La máquina de los niños. Barcelona: Paidós-Contextos.
Pina-Calafi, A. (2017). Robótica Educativa en Educación Primaria: ¿por qué y cómo? . En G. Pérez-Aldeguer, G. Castellano-Pérez y A. Pina-Calafi, Propuestas de Innovación Educativa en la (págs. 15-27). Eindhoven, NL: Adaya Press.
Ruiz-Velasco, E. (2007). Educatrónica. Innovación en el aprendizaje de las ciencias y la tecnología. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos S.A.
Vargas, J., Guapacho, J. e Isaza, L. (2017). Robótica móvil: una estrategia innovadora en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, nn. Recuperado el 12 de 06 de 2018, de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/946/1393
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Juan Héctor Alzate Espinoza, Anahi Alcázar Guzmán, Victoria Paola Cabrera Madera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.