Intercultural practices that generate spaces of peace in the school community of the official secondary school No. 0030 “Melchor Ocampo”, Temoaya, Mexico

Authors

  • Leticia Moreno Mejía
  • Saúl Alejandro García

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.08.lm

Keywords:

education for peace , family, students, intercultural, school violence

Abstract

In this article we will work on two fundamental parts, the first focuses on theoretical topics such as the culture of peace, the importance of the family to create peaceful environments in the classroom and outside of it, interculturality, daily school violence, the second part describes activities that have been carried out with students, in favor of creating peaceful environments within the classroom and school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, O. G. M. (2014). Revista Ra Ximhai: publicación Semestral de Paz, Interculturalidad y democracia. Toluca, México.

Arzate, B. J. T. (1999). Monografía Municipal, Instituto Mexiquense de Cultura- AMECROM, Toluca.

Ayuntamiento de Temoaya. Bando municipal1998.

Barroso, M. (1995). “La experiencia de ser familia”. Editorial Pomaire Caracas.

Castellón, C. S. (2012). El funcionamiento familiar y su relación con la socialización infantil.

Universidad de Sancti Spíritus.

Domenach, M. J. (1981). La Violencia y sus causas. Editorial Unesco. Goleman, D. (2004). La inteligencia emocional. México: Vergara.

González, S. C. (s/f). Teoría estructural familiar. p. 1

James, J. (s/f). La familia como eje fundamental de Educación para la Paz.

Jares, X. R. (2002). Aprender a convivir revista interuniversitaria de formación del profesorado, núm. 44, agosto, 2002, pp. 79-92 Universidad de Zaragoza Zaragoza, España.

Jares, X. (1991). Educación para la paz: su teoría, práctica. Madrid: Popular. Enciclopedia Británica en Español. (2009). La familia: concepto, tipos y evolución. Moliner, N. R (1999) La familia como espacio de socialización de la infancia.

Ortega, P., Mínguez, R. y Saura, P. (2003). Conflictos en las aulas. Propuestas educativas.

Barcelona: Ariel.

Salazar, M. I. I. (2014). Revista Ra Ximhai: publicación Semestral de Paz, Interculturalidad y democracia. Toluca, México.

Sandoval, F. E. A. (2014). Manual para Estudiantes Mexiquenses, Aprender a Convivir en una Cultura de paz, Edición Secundaria y Bachillerato, Primera Edición, Secretaria de Educación del Estado de México.

Warshaw, L. J. Enciclopedia se Salud y seguridad en el Trabajo, Violencia.

Xares, J. R. (1999). Educación para la paz. España: Popular, S.A. Disponible en: http://www.mexicantextiles.com/library/otomi/temoaya.

Epositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/120809/1229/1/Educación para una cultura de no violencia. www.fund-culturadepaz.org

Published

2016-06-30

How to Cite

Moreno Mejía, L., & Alejandro García, S. (2016). Intercultural practices that generate spaces of peace in the school community of the official secondary school No. 0030 “Melchor Ocampo”, Temoaya, Mexico. Revista Ra Ximhai , 12(3 Especial), 129–142. https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.08.lm

Issue

Section

Artículos científicos