The lack of recognition of the other affects school coexistence

Authors

  • Apolinar López Miguel

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.31.al

Keywords:

discrimination, conflicts, school life, peaceful recognition of the other

Abstract

School is the ideal place to teach how to live together as ourselves (that is, to work on sameness and otherness, since we are different but equal in dignity and human rights). It also develops the importance of “educating for peace” in the face of the deterioration of coexistence, a product of discrimination. We invite the reader to rethink the role of the school as a promoter of spaces for peace, with the interaction of school-family-community being vital; promoting dialogue, tolerance, and respect for differences in these spaces, in order to build an Education for Peace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexis, R. (1993). “Teorías de los derechos fundamentales”, Mc Graw Hill, Madrid.

Banz, C., Mena, I., Romagnoli C. y Valdés, A. M. (2008). “Convivencia Escolar”. Documento Valoras UC.

Bello, D. J. (2013). “Educación Intercultural. ¿Trabajar con los diferentes o las diferencias?” Revista Cientifica Ra Ximhai, Universidad Autónoma Indígena de México, ISSN 1665-0441. Enero- Abril.

Bobadilla, M. D. R. A. (2012). “La interculturalidad en la educación: entre la construcción social y la política pública”. Educ. Foco.Juiz de Fora, v 17, n I.

Caireta, S. M. y Barbeito, T. C. (2005). “CUADERNOS DE EDUCACIÓN PARA LA PAZ. Introducción de conceptos: paz, violencia, conflicto”. Editorial: Escola de Cultura de Pau (Universidad Autónoma de Barcelona). España.

COMISIÓN NACIONAL DE LOS DERECHOS HUMANOS. (2012). “La Discriminación y el derecho a la no discriminación”, CNDH, México.

CONAPRED. (2004). “Ley Federal para Prevenir y Eliminar la Discriminación”. CONAPRED. México. Delors, J. (1997). “La Educación encierra un Tesoro”. Madrid: Santillana Unesco.

Falcón, M. I. (2008). Anotaciones sobre identidad y" otredad". Revista electrónica de psicología política, 6(16).

Galtung, J. (2003). “Paz por medio pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización”. Bilbao. Ministerio de Educación (MINEDUC). (2002). “Política de Convivencia Escolar”. Chile.

Muñoz, A. G. (1983). “Pedro Laín Entralgo: El encuentro interhumano”. In Logos. Anales del Seminario de Metafísica (No. 18).

ONU. (1948). “Declaración Universal de los Derechos Humanos”. Disponible en: http://www.un.org/es/documents/udhr/

ONU. (1997). “Manifiesto 2000 PARA UNA CULTURA DE PAZ Y DE NO VIOLENCIA”. Disponible en:

http://manifiesto2000.unesco.org/sp/sp_manif2000_t.htm.

Puerta, L y Builes, B. (2011). “Abriendo espacios flexibles en la escuela”. Universidad de Antioquia, Colombia.

Reyes, M. F. (1995). “El derecho fundamental a no ser discriminado por razón de sexo”. Mc Graw Hill, Madrid.

Rodríguez, Z J. P. (2004). “¿Qué es la discriminación Y Como combatirla?”. Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación.

Said, E. (1990). “Orientalismo”. Madrid: Prodhufi.

Sartre, J. P. (1976). “El ser y la nada”. Buenos Aires: Losada.

Silva, E, J. P. (2005). “Discursos de Frontera: La otredad y la mismidad en tres documentales1”.

Revista Austral de Ciencias Sociales, 9.

Published

2016-06-30

How to Cite

López Miguel, A. (2016). The lack of recognition of the other affects school coexistence. Revista Ra Ximhai , 12(3 Especial), 445–455. https://doi.org/10.35197/rx.12.02.2016.31.al

Issue

Section

Artículos científicos