Characterization of families with deaf children for the development of educational guidance

Authors

  • Beatriz Rodríguez Rodríguez
  • Tania Hernández Nodarse
  • Dunia Yudi Santos Fernández
  • Mercedes Carrera Morales

Keywords:

disability, family life, family function

Abstract

Contemporary society demands an active role of the family in the education of the new generations, family education goes hand in hand with that provided by institutions and society as a whole in the formation of the personality of the individual, it is recognized by various authors that the arrival of a child with a disability generates a strong impact, this news disconcerts and alters to a greater or lesser extent the system of family life so it is required to delve deeper into its characterization to offer educational guidance effectively, from this perspective the research has as objective: to characterize families with deaf children, taking into account the peculiarities of social and family processes that develop around him and that contribute to his formation as a social being; the potential of the subjects investigated is also taken into consideration, an objective analysis of the realities of these homes is made from the realization of case studies of families, the application of interviews to professionals and families, various psychological techniques, the observation of family life, whose results allowed to propose a typology of families to efficiently direct the processes of family orientation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander, E. E. (1988). Investigación Acción Participativa. Buenos Aires, Editorial Gedisa. Arés, P. (2004). Familia y convivencia. La Habana, Editorial Científico Técnica.

Blacher, J. (1984). Severely handicapped children and their families. Oxford, Editorial Academic Press.

Castro, P. (2007). Discapacidad, familia y sexualidad. Guadalajara, Editorial MH.

Castro, P. (2009). “El estudio de casos en la investigación educativa” en, Selección de lecturas de metodología de la investigación educativa. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Castro, et al. (2005). Familia y Escuela. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Collazo, B. y Puentes, M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

García, A. (2001). Programa de Orientación Familiar para la educación de la sexualidad de adolescentes. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas. Holguín.

García, M. y Castro, P. (2006). Psicología Especial. Tomo III. La Habana, Editorial Félix Varela. Goetz, J. y Le Compte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa.

Madrid, Editorial Morata.

Gómez, A. (2008). Experiencias en el diagnóstico e intervención con la familia del niño con retraso mental. En: El maestro y la familia del niño con discapacidad. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Kirk, S. (1975). Educación familiar del subnormal. Barcelona, Editorial Fontanella.

Martínez, C. (2005). Para que la familia funcione bien. La Habana, Editorial Científico Técnica. Rivière, E. (1986). Del psicoanálisis a la psicología social. Buenos Aires, Editorial Nueva visión. Rodríguez, X. (2004). Una mirada reflexiva hacia el niño sordo. La Habana, Editorial Pueblo y

Educación.

Rodríguez, B. (2008). “La familia del niño sordo” en, El maestro y la familia del niño con discapacidad. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Rolland, J. S. (2000). Familias, enfermedad y discapacidad. Barcelona, Editorial Gedisa.

Padrón, A. (2008). Estrategia Pedagógica para la Educación Familiar desde la Escuela Secundaria Básica. Tesis doctoral, La Habana.

Schorn, M. (1997). El niño y el adolescente sordo. Reflexiones psicoanalíticas. Buenos Aires, Editorial Lugar.

Vigotski, L. (1989). Fundamentos de la Defectología .Obras Escogidas, Tomo 5. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

Published

2016-12-31

How to Cite

Rodríguez Rodríguez, B., Hernández Nodarse, T., Santos Fernández, D. Y., & Carrera Morales, M. (2016). Characterization of families with deaf children for the development of educational guidance. Revista Ra Ximhai , 12(5 Especial), 27–39. Retrieved from https://raximhai.uaim.edu.mx/index.php/rx/article/view/467

Issue

Section

Artículos científicos