Sexuality education for adolescents diagnosed with mental retardation in the school and family context

Authors

  • Diana Estela Pérez Chávez
  • Onelio Cabrera Lorenzo
  • María Eloísa Díaz Avilés

Keywords:

sexuality, responsible sexual behavior, pedagogic strategy

Abstract

The unique expression that sexuality acquires in people with mental retardation and the need for them to be educated to assume a responsible sexual behavior, constitute the object of special attention for society and the family. The special education professional is a reference that facilitates the formation of this important dimension of personality. Educational practice has shown that there are deficiencies in the sexuality education of adolescents with mental retardation, so the objective of the research was aimed at: determining the main needs of adolescents in this important aspect. In order to respond to the needs found, a pedagogical strategy was designed and implemented that integrates the educational action of the professionals of the Special School and the family that was validated in practice through a pedagogical pre-experiment. Research methods such as: documentary analysis, observation, surveys, interviews, inventory of youth problems and methodological triangulation were applied. Through the pedagogical strategy structured in four stages: diagnosis, planning, instrumentation and evaluation, actions directed at the professionals of the special school, adolescents and family members are implemented. The most significant results include greater awareness and preparation of teachers and other specialists for the sexuality education of their students; improved educational work by the family; and positive changes in the knowledge, attitudes and behavior of adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amor Pan, J. (2001). “Biotécnica y antropología”. Pliego2.356 En Vida Nueva (Madrid). pp. 22-35.

Armas, A. (2001). La formación de la identidad de género en niños retrasados mentales moderados de edad temprana y preescolar Tesis de Maestría en Educación Especial. La Habana, Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Especial (CELAEE).

Blacher, J. (1984). Severely handicapped children and their families. Oxford, Ed. Academic Press. Castro, P. L. (1996). Cómo la familia cumple su función educativa. La Habana, Editorial Pueblo y

Educación.

Castro, P. L. (2003). Familia, sexualidad y educación. La Habana, Publicación de UNFPA.

Conill, J. (2005). La educación de la sexualidad del escolar con diagnóstico de retraso mental en “La educación de alumnos con diagnóstico de retraso mental” Compilación. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

De Armas, N. y Lorences, J. J. (2000). Aproximaciones al estudio de las estrategias como resultado científico. Santa Clara, Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas Universidad Pedagógica “Félix Varela”.

Delors, J. (1996). Informe final de la Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. México, Ediciones UNESCO.

Destrada, M. B. (1996). La sexualidad de las personas con discapacidad en VII Congreso Latinoamericano de Sexología y Educación sexual. Memorias. La Habana, Editorial Científico-Técnica.

González, A. y Castellanos, B. (2003). Sexualidad y género. Alternativas para su educación ante los retos del siglo XXI. La Habana, Editorial Científico-Técnica.

Gordon, S. (1981). Los derechos sexuales de los discapacitados. La Habana. Impresión ligera. La Habana. Editorial de la Federación de Mujeres Cubanas.

Insa, E. (2015). El desarrollo de la sexualidad en la deficiencia mental. Universidad de Zaragoza.

Katt Guss, G. (1998). La sexualidad en personas con retraso mental. Antología de la sexualidad humana. Tomo III. México. CONAPO.

López, F. (2003). Para comprender la sexualidad. España, Editorial Verbo Divino.

López, S. (2010). Educación sexual y discapacidad. III Congreso “La atención a la diversidad en el sistema educativo”. Universidad de Salamanca.

Masters, W. y Jonhson, V. (1987). La sexualidad humana. La Habana, Edición Revolucionaria. Monat, R. K., (1982) Sexuality and the mentally retarded. San Diego. College Hill Press. Molina, S. y

A. Anaiz (1993) Procesos y estrategias cognitivas en niños con deficiencia mental. Madrid,

Editorial Pirámides.

Molina, S. (1994). Deficiencia mental. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Colección Educación para la diversidad. Málaga, Ediciones Aljibe.

Organización Mundial de la Salud. OMS. (2013). Estado Mundial de la Infancia. Niñas y niños con discapacidad.

Orlandini, A. y Orlandini, A. (2015). Diccionario del amor. Santiago de Cuba, Editorial Oriente.

Pérez, D. E. (2008). Estrategia pedagógica para la educación de la sexualidad de los adolescentes con retraso mental desde la institución escolar. Tesis doctoral. Santa Clara. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”.

Posse, F. y Verdeguer. (1991). La sexualidad de las personas discapacitadas. Buenos Aires, Editorial Fundación "Creando espacios".

Ruiz, X. (1995). La sexualidad humana. Universidad Autónoma del Estado de México.

Torres, I. A. (2016). “Programas de educación sexual para personas con discapacidad mental” en Revista Educación XXI. UNED. España. Disponible en: http://www.uned.es [Accesado el 14 de mayo de 2016]

Valls, M. (1991). “Cómo facilitar el proceso de transición a la vida adulta de las personas con discapacidad psíquica” en Revista de Educación Especial. Número 3. España: Ediciones Aljibe. pp. 29-35.

Published

2016-12-31

How to Cite

Pérez Chávez, D. E., Cabrera Lorenzo, O., & Díaz Avilés, M. E. (2016). Sexuality education for adolescents diagnosed with mental retardation in the school and family context. Revista Ra Ximhai , 12(5 Especial), 41–58. Retrieved from https://raximhai.uaim.edu.mx/index.php/rx/article/view/468

Issue

Section

Artículos científicos