Educational challenges for the school conviviality

Authors

  • Laura Alejandra Ramírez Carmona
  • Vera Lucía Ríos Cepeda
  • Albertico Guevara Araiza

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.02.lr

Keywords:

convivencia sana, inclusión, valores

Abstract

This research has as topic the lack of values for school coexistence and the strengthening of appropriate learning environments, where they develop the various problems detected in the Camera Junior Primary School, located at the south of the city Delicias, Chihuahua. Establishing a study with students who require support to strengthen the system of values for the practice of peaceful and harmonious relations, the question that is carried out is How to create suitable environments for learning through the practice of values?; therefore, its entitled Educational challenges for school coexistence. It seeks to interact and give action to relationships and behaviors of the participants with the help of theoretical references permitting identification of the manifestations of values and environments to analyze the processes of coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ameijeiras, Rosa (2008). Manual de Educación Infantil. Aspectos didácticos y organizativos. Cáceres, Universidad de Extremadura.

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. (5° ed.) Caracas –

Venezuela: Episteme.

Asensio, J., (2010). El desarrollo del tacto pedagógico (o la otra formación del educador). Barcelona: GRAÓ, de IRIF, S.L. (p.186)

Delval, J. (2000). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid. Magíster.

Díaz Barriga (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México, Mcgraw-Hill.

Gagneten, M. (1990). Hacia una Metodología de Sistematización de la Práctica. Buenos Aires: Editorial Humanitas

Gather, M. (2004) Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona, Graó.

Hansen, D. (1998). The Moral is in the Practice. Teaching and·Teacher Education, (14) 6, pág. 643-655. Harris, M. (2011). Antropología cultural. Madrid, Alianza Editorial.

Heinsen, M., (2012). Autoestima y tacto pedagógico en edad temprana Orientaciones para educadores y familias. Madrid, España: NARCEA, S.A. (p. 36)

Manen, M., (1998). El tacto en la enseñanza El significado sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A., (p. 232).

Ortega y Gasset, J. (1973). Obras completas. Vol. VI, Revista de Occidente, Madrid, pp. 13 Ortega, P., Mínguez, R., (2001). Los valores en la educación. Barcelona: Editorial Ariel

Ortega, R. y colaboradores (1998). La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Sevilla. Consejería de Educación y Ciencia.

Pages, J. y otros (1984). La Educación Cívica en la escuela. Paidós / Rosa Sensat. Barcelona.

Rodríguez, M. (2005): Materiales y Recursos en educación infantil. Manual de usos prácticos para el docente. Vigo, Ideas propias Editorial.

Sammons, Hillman y Mortimore (1995). Características clave de las escuelas efectivas. Cuadernos de la Biblioteca para la Actualización del Maestro. México. Subsecretaría de Educación Pública.

Sierra, I., Carrascal, N., (2008). La gestión de ambientes de aprendizaje y el desarrollo de competencias.

(p. 196).

Hernández, R., Fernández-Collado, C., Baptista, L. (2006). Metodología de la investigación. México.

McGraw-Hill Interamerica.

Kuhn, T. (1962). La escritura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Leddy, P. (1993). Practical Research Planning and Design, 5a. ed., Ed. McGraw.Hill, United States of America.

Published

2016-12-01

How to Cite

Ramírez Carmona, L. A., Ríos Cepeda, V. L., & Guevara Araiza, A. (2016). Educational challenges for the school conviviality. Revista Ra Ximhai , 12(6 Especial), 51–69. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.02.lr

Issue

Section

Artículos científicos