proposal for a mooc instructional design based on the theory development and mastery learnig

Authors

  • José Emilio Sánchez García
  • Brenda Edith Gutiérrez Herrera
  • José Luis Armenta Nieblas

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.29.js

Keywords:

epitome, sequence of contentes, teachers, assistants

Abstract

The first massive open online courses (cMOOCs) lacked an instructional design and have now been changed to models that have an instructional design called xMOOCs. This research makes a proposal for an instructional design for a MOOC using the simplified adaptive method SAM inspired by the theory of elaboration and the learning strategy for the Mastery Learning domain as part of the research method based on the design of the qualitative paradigm. The results explain and justify the procedure used for the elaboration of the instructional design. The conclusion that has been reached is that both SAM and the Mastery Learning strategy have allowed the instructional design for a MOOC to be carried out in a simple way with an emphasis on practice but supported by theoretical bases, personalized through monitoring in the forums and considering the learning strategy for the domain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gil, J. (2003). Tesis doctoral. Preconcepciones y errores conceptuales en óptica. Propuesta y validación de un modelo de enseñanza basado en la teoría de la elaboración de Reigeluth y Stein. Departamento de Física, Universidad de Extremadura, España.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Quinta Edición.

México: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Luque, R., Gómez, M., López, E. y Cerruela, G. (2002). Base de datos: Desde Chen hasta Codd con ORACLE. ALFAOMEGA Grupo Editor: España.

Merril, M.D., Drake, L. Lacy, M.J. y Pratt, J. (1966). Reclaiming Instructional Design. Educational Technology 36(5), 5-7 Universidad del estado de Utah, consultado el 03 de Marzo de 2016 en http://mdavidmerrill.com/Papers/Reclaiming.PDF

Muyinda, P. (2010). Deploying and utilizing learning objects on mobile phones. (Tesis de doctorado). Makerere University. Uganda, África. Recuperado de http://mak.ac.ug/documents/Makfiles/theses/Muyinda%20Paul%20Birevu.pdf

Pérez, M. (s.f.). “El aprendizaje para el dominio”: Una metodología eficaz para elevar el rendimiento estudiantil en la escuela básica. Revista ciencias de la educación. Facultad de ciencias de la educación. Universidad de Carabobo, Venezuela. Consultado el 7 de junio de 2016 en http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a1n2/1-2-3.pdf

Peterson, R. y Herrinton, J. (2005). The estate of the art of Design-Based Research. Research Online. 1-7.

Vizcarro, C. (s.f.). Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje Versión 1.0. ANECA. España.

Zapata, M. (2009). Tesis doctoral. Secuenciación de contenidos. Especificaciones para la secuenciación instruccional de objetos de aprendizaje. Universidad de Alcalá de Henares. España. Recuperado de: http://dspace.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/9122/tesis%20con%20revision%20aplica da%20DEFINITIVA%20para%20imprimir%2031-12.pdf?sequence=1

Zapata, M. (2010). Técnicas clásicas de secuenciación de contenidos de aprendizaje. España.

Zapata, M. (2013a). La evaluación en el nuevo paradigma de la educación en la Sociedad Postindustrial del Conocimiento. E-LiS. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/20157/

Zapata, M. (2013b). MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Campus virtuales. Revista Científica Iberoamericana de Tecnología Educativa. Nuevos tiempos y nuevos modelos pedagógicos, MOOCs. 2(1). Págs. 20-

Recuperado de: Campus Virtuales, http://www.uajournals.com/campusvirtuales/es/revistaes/numerosanteriores.html?id=39

Zapata, M. (2015a). El diseño instruccional de los MOOC y el de los nuevos cursos abiertos personalizados. RED-Revista de Educación a Distancia. 45(2). DOI. 10.6018/red/45/zapata Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/45/zapata.pdf

Zapata, M. (2015b). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del “conectivismo”. Education in the knowledge society (EKS). 16(1). Págs. 69-102. Recuperado de: DIALNET, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5037538

Zapata, M. (2016). Unidad 1. Los cursos online abiertos y el diseño instruccional. Universidad de Alcalá.

Published

2016-12-01

How to Cite

Sánchez García, J. E., Gutiérrez Herrera, B. E., & Armenta Nieblas, J. L. (2016). proposal for a mooc instructional design based on the theory development and mastery learnig. Revista Ra Ximhai , 12(6 Especial), 437–456. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.29.js

Issue

Section

Artículos científicos