The capabilities of rural women in the Sierra Nevada of Puebla
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.02.2015.02.vrKeywords:
capabilities, capacity building, training, gender, rural women, PueblaAbstract
The types of capacities developed by rural women in the Sierra Nevada of Puebla are analyzed, based on their participation in the Association for Development Enlace Sierra Nevada, A.C. and their effects on personal, family and community spheres. The research methodology used was quantitative-qualitative: questionnaire, in-depth interviews and participant observation. The results indicate that they acquired capacities from the perspective of gender, technical-productive, ecological-environmental and organizational-political, in the psychomotor, cognitive and affective dimensions; they managed to transform gender relations, contribute to the food security of their families, address basic health aspects and promote environmental care. The comprehensive development of the capacities of rural women contributes to their formation as social and political protagonists in the life of their communities, actively influencing local development, integrating social networks and participating in the local economy.
Downloads
References
Alkire, S. (2002). Las dimensiones del desarrollo humano. Disponible en: http://fce.unal.edu.co/download/cuadernos/30/181-205.pdf (25 de septiembre del 2011).
Balente, H. O., Díaz, P. J. M. y Parra, V. M. R. (2012). Los determinantes del desarrollo local. Un estudio de caso en Chiapas, México, Agricultura Sociedad y Desarrollo 9, pp. 251-269.
Bandura, A. (2001). Teoría social cognitiva: Una perspectiva agencial. Revisión Anual de Psicología.
CONAPO. (2010). Índice de marginación por localidad. México. Freire, P. (1979). Pedagogía del oprimido, México: Siglo XXI Editores.
Hernández, S. R., Fernández, C. y Baptista, P. (2008). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.
Jiménez, R. D. (2008). Recreación de espacios púbicos para la participación ciudadana y el desarrollo local: La experiencia del Consejo de Desarrollo Rural Sustentable del Municipio de Tlahuapan, Puebla. Tesis de Maestría. México: Universidad Autónoma Metropolitana, 202 pp.
Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Madrid, España, y San Cristóbal las Casas.
Maslow, H. (1977). La tercera fuerza, la psicología propuesta por Abraham Maslow. México: Trillas.
López, J. (2012). Factores que influyen en los procesos de innovación para la seguridad alimentaria y la generación de ingresos en la región norte del Distrito de Nochixtlán, Oaxaca. Montecillo: Colegio de Postgraduados.
Martínez, B. y Díaz, R. (2005). Metodologías de capacitación de género con mujeres rurales en México. Puebla: Colegio de Postgraduados.
Mata, B. (2002). Desarrollo rural centrado en la pobreza. Texcoco: Universidad Autónoma Chapingo.
Massé, C. E. (2000). La política de la educación en el desarrollo socioeconómico de México como alternativa de desarrollo comunitario. Toluca: El Colegio Mexiquense, A.C.
Neff, M., Elisalde, A. y Hopenhayn. (1989). Desarrollo a escala humana, una opción para el futuro.
CEPAUR / Fundación Dag Hammarskjold, 100 pp.
Nussbaum, M. (2002). Las mujeres y el desarrollo humano, el enfoque de las capacidades.
Barcelona: Herder, 414 pp.
Pérez, V. M. de los Á. (2008). Género, empoderamiento y proyectos productivos. Mujeres indígenas chontales de Tabasco. Tesis Doctoral, Colegio de Postgraduados, Texcoco, Montecillo, 224 pp.
Sen, A. (1998). Capital humano y capacidad humana. Disponible en: http://fce.unal.edu.co/download/cuadernos/29/29-04.pdf. (13 de julio del 2012).
(2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Verónica Ramírez Castel, Aníbal Quispe Limaylla, Emma Zapata Martelo, Leobardo Jiménez Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.