The evaluation of teacher performance

Authors

  • Guadalupe Iván Martínez Chairez
  • Albertico Guevara Araiza

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.07.gm

Keywords:

performance, professional performance

Abstract

This research report arises from a study that was developed during the 2013-2014 and 2014-2015 school years, in the south-central region of the state of Chihuahua, in educational sector 25, made up of five school zones that provide their services to the municipalities of Meoqui, Julimes and Delicias. The study was of a mixed nature, with a sequential comprehensive-correlational procedure. Some of the results are: there is a correlation of 0.578 between the years of service of the teacher and the score assigned to his or her students in the teaching career; there is no association between teacher performance and the context in which he or she works; there is no relationship between teacher performance and the academic performance of students in standardized tests. 2.4% of the representative sample presented excellent teaching performance, 7.3% poor teaching performance. 39% of the teachers observed are classified as having good teaching performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrera I., Myers R., Estándares y evaluación docente en México: el estado del debate.

México: PREAL.

Casanova M (1998). La evaluación educativa educación básica. México. SEP.

Casanova, M. (2012) El diseño curricular como factor de calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación - Volumen 10, Número 4 Consultado en http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art1.pdf

Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, 2nd ed. Thousand Oaks, California, U. S. A.: Sage Publications.

Gobierno de la República (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México, D. F. INEE. (2005). La calidad de la educación básica en México, 2005. México: INEE.

OCDE. (2010). Informe de las prácticas de la Evaluación de la Educación Básica en México, 2010.

México: SEP.

OCDE. (2011). Establecimiento de un marco para la evaluación e incentivos docentes: Consideraciones para México. OECD Publishing. En http://dx.doi.org/10.1787/9789264059986-es Consultado 9 de septiembre del 2013.

Peña González, A, M. (2002). Análisis del Instrumento de Evaluación del Desempeño Docente, de los centros educativos privados del distrito No. 11-02 de Puerto Plata. http://www.oei.es

PONCE M. Z. (2005) El Desempeño Profesional Pedagógico del Tutor del Docente en Formación en la Escuela Primaria como Microuniversidad. Tesis de Dr. en Ciencias Pedagógicas Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello”. Matanzas.

SEP. (2013) Consejos Técnicos Escolares. En nuestra escuela… todos aprendemos. Primera sesión. Consultado en

http://basica.sep.gob.mx/seb2010/pdf/SEP08082013/PRIMERA_SESIO_N_CTE.pdf. Fecha de consulta 7 de noviembre del 2014.

SEP. (2014) Perfil, Parámetros e Indicadores para Docentes y Técnicos Docentes y Propuesta de etapas, aspectos, métodos e instrumentos de evaluación. Consultado en http://www.inee.edu.mx/index.php/component/content/article/557-dialogos-con- docentes/1719-documentos-de-apoyo, fecha de consulta 8 de mayo del 2014.

SEP-SNTE (2012), Acuerdo para la evaluación universal de docentes y directivos en servicio de educación básica. Consultado en http://www.evaluacionuniversal.sep.gob.mx/, fecha de consulta 9 de septiembre del 2013.

Published

2015-12-31

How to Cite

Martínez Chairez, G. I., & Guevara Araiza, A. (2015). The evaluation of teacher performance. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 113–124. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.07.gm

Issue

Section

Artículos científicos