Physical activity and sport: their influence on academic performance
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.16.jbKeywords:
physical activity, sports, academic performanceAbstract
This research is descriptive under the quantitative approach, the statistical analysis method is used to know the results obtained by students of the Ricardo Flores Magón Rural Normal School (ENRRFM), who performed physical activity and sports during the four years of study of the degree in education, as well as in the entrance exam to the teaching service and analyze the relationship between Physical Activity and sports with academic performance. The results found were the following: of the 96 students of the study, a percentage of 21.87% performed physical activity and sports; this group obtained a higher final average compared to those who did not do so and had a higher percentage of suitable students in the entrance exam to the professional teaching service, as well as the average shows a better place on the priority list and a higher score, however the difference was not significant according to the statistic used for the data analysis.
Downloads
References
Ariasca, D. (2002). Actividad física y salud. PubliCE Standar, Grupo Sobre Entrenamiento. Pid: 1. Buendía, L. (1994). Análisis de la investigación Educativa. Servicio de Publicaciones de la
Universidad de Granada. Granada.
Cagigal, J. M. (1983). Educación Física, en Diccionario de las Ciencias de la Educación. Tomo 1, Santillana. Madrid.
Castillo, M. A., y González, C. A. (2009). Rendimiento académico de los deportistas destacados de la universidad de los lagos campus Osorno. Chile.
CONADE. (2013). Ley general de cultura física y deporte. Gobierno Federal, Comisión Nacional del Deporte. México.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. (2010). Artículo tercero constitucional.
México.
González, L. D. (2002). El desempeño académico universitario: variables psicológicas. Universidad de Sonora. México.
ENSANUT. (2012). Sobre peso y obesidad en México. México.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. (2006). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
México.
IMSS. (2010). Por obesidad y sobrepeso, daño irreversible en columna, cadera, pierna, rodillas y tobillos. México.
Katch, F., Match, V. y Mc Ardle, W. (2004). Fundamento de fisiología del ejercicio. McGraw Hill, Interamericana. Estados Unidos.
Koetting, J. (1984). Foundations of naturalistic Inquiry: developing a Theory Base for Understaning individual Interpretations of Reality. Dallas, Texas: Association for Educational Comunications and Tecnology.
Montenegro, T. (2008). Disponible en: http://tamaramontenegro.bligoo.com/content/view/177615/ Importancia-de-la- Actividad-Fisica-en-el-Rendimiento-Escolar.html. Chile.
OCDE. (2008). La obesidad y la economía de la prevención. México. Océano. (1984). Manual de educación física y deportes. Océano. España. OMS. (2008). Obesidad y sobre peso.
influencia en el desempeño académico
Publicado por Misterio Público/AG. (2010).Perspectivas OCDE: México Políticas Clave para un Desarrollo Sostenible Gettingit Right. OECD Perspectiveson Policy Challenges in México Políticas Públicas para un mejor desempeño económico, México 10 años en la OCDE. Misterio Público/AG.
PubliCEStandar. (2002). Actividad física y salud. Grupo Sobre Entrenamiento. Pid: 1. Salud. Rodríguez, L. J. (1995). Deporte y ciencia. Inde publicaciones. Barcelona, España.
Sánchez, D. J. C. (2006). Definición y Clasificación de Actividad Física y Salud. PubliCE Standard.
/09/2006. Pid: 704. Colombia.
SEP. (1993). Ley General de Educación. Diario oficial de la federación. México.
SEP. (2010). Programa Escuela y Salud, guía de activación física educación primaria. Gobierno Federal, Secretaria de Educación Pública. México.
Viramontes, E. (2005). Consultado el 8 de Abril de 2010. Disponible en: www.observatorio.org/.../HISTORIA%20ESC%20NORMALES%20-
%20Efren%20Viramontes.html) México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 José Alfredo Balderrama Ruedas, Pedro José Díaz Domínguez, Rosa Isela Gómez Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.