Teacher training in the area of ​​language in preschool

Authors

  • Oralia Ortiz Varela
  • Efrén Viramontes Anaya
  • Albertico Guevara Araiza

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.18.oo

Keywords:

self-formation, competences, language, communication

Abstract

The research is carried out in a preschool area in the Mexican educational system, because it is important to improve daily practices in kindergartens through adequate teacher training in the area of ​​language. The most important theoretical foundations are related to the definition of approaches and models of teacher training, the training processes themselves and the auto, hetero and interformative positions that explain them. The methodology adopted adheres to the post-positivist paradigm, in the quantitative approach with a non-experimental, transversal design with an explanatory scope, with the survey technique and the questionnaire as an instrument. It was found that there is progress in teacher training from the beginning to throughout the professional exercise, the continuing training options do not satisfy the training needs of teachers and the impact is not as expected in the field of Language and Communication. There is a considerable significant relationship between the variables studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México Ed. Paidós.

Gimeno, J., y Pérez, A. (1996). Comprender y transformar la enseñanza. España. Ediciones Morata. Hernández, S., Fernández C., y Baptista L. (2006). Metodología de la investigación Cuarta edición.

México. Editorial Mc Graw Hill.

Marcelo, C. (1997). Evaluación y Modelos para la formación continua de los formadores. Universidad de Sevilla. Disponible en: http://prometeo.us.es/recursos/seminario/marcelo.doc

Secretaría de Educación Pública. (2011). Plan de Estudios 2011, México. Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos.

Secretaría de Educación Pública. (2011). Programa de Estudio 2011 Guía para la Educadora, México. Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos.

Viramontes, et al. (2015). Perspectivas y tendencias en enfoques y modelos de la formación docente, en Miradas y reflexiones sobre formación docente. Evaluación, lenguaje y valores. México. Editorial del Lirio.

Yuren, T. Navia, A, Saenger, C. (2005). Ethos y autoformación del docente. Análisis de dispositivos de formación de profesores. México. Editorial Pomares.

Published

2015-12-31

How to Cite

Ortiz Varela, O., Viramontes Anaya, E., & Guevara Araiza, A. (2015). Teacher training in the area of ​​language in preschool. Revista Ra Ximhai , 11(4 Especial), 241–253. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.18.oo

Issue

Section

Artículos científicos