Teacher training in the area of language in preschool
DOI:
https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.18.ooKeywords:
self-formation, competences, language, communicationAbstract
The research is carried out in a preschool area in the Mexican educational system, because it is important to improve daily practices in kindergartens through adequate teacher training in the area of language. The most important theoretical foundations are related to the definition of approaches and models of teacher training, the training processes themselves and the auto, hetero and interformative positions that explain them. The methodology adopted adheres to the post-positivist paradigm, in the quantitative approach with a non-experimental, transversal design with an explanatory scope, with the survey technique and the questionnaire as an instrument. It was found that there is progress in teacher training from the beginning to throughout the professional exercise, the continuing training options do not satisfy the training needs of teachers and the impact is not as expected in the field of Language and Communication. There is a considerable significant relationship between the variables studied.
Downloads
References
Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México Ed. Paidós.
Gimeno, J., y Pérez, A. (1996). Comprender y transformar la enseñanza. España. Ediciones Morata. Hernández, S., Fernández C., y Baptista L. (2006). Metodología de la investigación Cuarta edición.
México. Editorial Mc Graw Hill.
Marcelo, C. (1997). Evaluación y Modelos para la formación continua de los formadores. Universidad de Sevilla. Disponible en: http://prometeo.us.es/recursos/seminario/marcelo.doc
Secretaría de Educación Pública. (2011). Plan de Estudios 2011, México. Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos.
Secretaría de Educación Pública. (2011). Programa de Estudio 2011 Guía para la Educadora, México. Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos.
Viramontes, et al. (2015). Perspectivas y tendencias en enfoques y modelos de la formación docente, en Miradas y reflexiones sobre formación docente. Evaluación, lenguaje y valores. México. Editorial del Lirio.
Yuren, T. Navia, A, Saenger, C. (2005). Ethos y autoformación del docente. Análisis de dispositivos de formación de profesores. México. Editorial Pomares.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Oralia Ortiz Varela, Efrén Viramontes Anaya, Albertico Guevara Araiza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios . Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales .
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.