Teacher-student relationship and its implications for learning

Authors

  • Edna Guadalupe García Rangel
  • Ana Karenina García Rangel
  • José Antonio Reyes Angulo

DOI:

https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.19.eg

Keywords:

educational interaction, teaching and learning process

Abstract

This document is the product of a research work carried out on the teacher-student relationship, and how it influences the learning of high school students. As part of the results, it was found that the type of relationship that the teacher carries out with his students is a relationship based on cordiality and respect, in which the teaching-learning process occurs within the framework of a simple meeting of both agents in the classroom. The main factors that hinder the teacher-student relationship are: the personal characteristics of the subjects that participate in the process, the interest, the disposition and the commitment that both students and teachers must have towards the educational act, the large groups, the little motivation that the student receives from his teacher, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berlo, D. K. (1969). El proceso de la comunicación. Introducción a la teoría y a la práctica, 2ª Edición, El Ateneo, Buenos Aires.

Bohoslavsky, R. (1986). Psicopatología del vínculo profesor-alumno: el profesor como agente socializante, en Glazman, R.: Antología. México, D.F. Ed. El Caballito.

Cotera, B. C. E. (2003). Monografía: La Disciplina. Disponible en: www.monografias. com/trabajos14/disciplina

Flanders, N. A. (1977). Análisis de la interacción. Madrid, España, Edit. Anaya.

Maldonado, H. V. G. y Marín, B. L. (2003). Ensayo: Rendimiento Escolar: Implicaciones del comportamiento del maestro en el fracaso escolar. SUA-UNAM, México.

Martínez, O. V. (2007). La buena educación: Reflexiones y propuestas de psicopedagogía humanista, Barcelona, España, Anthropos Editorial, pág. 174.

Martínez, V. (2008). La relación maestro-alumno como motivación para el aprendizaje,

en Revista Postgrado, Universidad de Guadalajara.

Postic. (1982) Estudios Psicológicos de la Relación Educativa, Narcea, Madrid.

Sánchez, G. A. G. (2005). La relación maestro-alumno: ejercicio del poder y saber en el aula universitaria, en Revista de Educación y Desarrollo, No. 4, octubre- diciembre 2005, Universidad de Guadalajara.

Vera, V. M. V. y Zebadúa, I. (2002). Ensayo: Contrato Pedagógico y Autoestima.

Disponible en: www.observatorio.org/colaboraciones/2002.pdf

Zepeda, A. S. (2007). Estudio sobre la percepción de la relación profesor-alumno entre estudiantes de colegios vulnerables de la región metropolitana. Revista Iberoamericana de Educación, No. 43/5 – 25 de julio de 2007, OEI.

Published

2014-12-31

How to Cite

García Rangel, E. G., García Rangel, A. K., & Reyes Angulo, J. A. (2014). Teacher-student relationship and its implications for learning. Revista Ra Ximhai , 10(5 Especial). https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.19.eg

Issue

Section

Artículos científicos